Przedmiot obowiązkowy z dziedziny nauk społecznych: Multilingual and Multicultural Education 3200-M1-0NSL2
Przedmiot daje studentom możliwość zrozumienia i krytycznej analizy nauki i nauczania języków w różnych środowiskach edukacyjnych, ze szczególnym naciskiem na środowiska wielojęzyczne i wielokulturowe, jednostki i organizacje. W trakcie semestru będziemy badać główne koncepcje, teorie, zasady, kontrowersje i ideologie w obecnych badaniach i praktyce wielojęzycznej i wielokulturowej, w tym: polityki edukacji językowej, rolę języka jako narzędzia do nauki, rozwijanie literatury wielojęzycznej, psychologię tego, w jaki sposób uczący się uczą się swoich języków oraz sprawności czytania i pisania, wielojęzyczności i poznania, wielojęzycznych sprawności cyfrowych, wielojęzycznej tożsamości u uczących się i nauczycieli, wielojęzyczności i statusu języków w klasie oraz wielojęzyczności, „rasy”, pochodzenia etnicznego i antydyskryminacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywny udział i przygotowanie zadań: 20%
Jedna praca w połowie semestru (prezentacja): 30%
Końcowy quiz: 50%
Skala ocen:
ponad 91% – 5
90%-81% – 4+
80%-71% – 4
70%-61% – 3+
60%- 51% – 3
Literatura
Źródła główne:
1/ Weber, J.J. & K. Horner (2012) Introducing Multilingualism. Abingdon: Routledge
2/ Stavans, A & Ch. Hoffmann (2015) Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press
3/ Garcia, O., Lin, A. M. Y. & S. May (2008) Bilingual and multilingual education. Cham: Springer
4/ Rings, G. & S. M. Rasinger (2023) The Cambridge Introduction to Intercultural Communication. Cambridge: Cambridge University Press
5/ Romanowski, P. (Red.) (2025) The Cambridge Handbook of Multilingual Education. Cambridge: Cambridge University Press (dostępna od marca 2025 r.)
Źródła uzupełniające:
1/ Martin-Jones, M., A. Blackledge & A. Creese (2015) The Routledge Handbook of Multilingualism. Abingdon: Routledge
2/ Cenoz, J. (2009) Towards Multilingual Education. Bristol: Multilingual Matters
3/ Cenoz, J. & D. Gorter (2021) Pedagogical translanguaging. Cambridge: Cambridge University Press.
4/ Lasagabaster, D. (2022) English Medium Instruction in Higher Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: