Przedmiot obowiązkowy z dziedziny nauk społecznych: Antropologia mediów 3200-M1-0NS2L
Podczas zajęć omawiane są kwestie związane z ewolucją mediów, a przez to zmianą relacji i charakteru poszczególnych elementów procesu komunikacji: nadawcy, odbiorcy, przekazu, przekaźnika.
Materiał prezentowany na zajęciach obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
• Miejsce antropologii w naukach społecznych i humanistycznych.
• Media: definicje. Media masowe, komunikowanie masowe. Infotainment. Nowe media. Konwergencja mediów.
• Kultura uczestnictwa, zatarcie dotychczasowych podziałów na odbiorcę i nadawcę. Prosument.
• Teorie mediów.
• Krytyczna teoria mediów: kultura masowa, kultura popularna, przemysły kultury, konsumpcja mediów. Imperializm kulturowy.
• Konsekwencje rewolucji technologicznej: Tyrania chwili. Płynna nowoczesność i ludzie odpady (prekariat). Społeczeństwo nadmiaru. Globalizacja i glokalizacja.
• Mediatyzacja. Medializacja. Media i sfera publiczna.
• Ramowanie.
• Sieciowe sposoby wpływania na wierzenia, przekonania i emocje - netnografia.
• Prawda i fałsz. Media społecznościowe, tożsamość. Władza algorytmów.
• Patologie kultury ery cyfrowej, zagrożenia (fake news, propaganda, manipulacja, boty)
W cyklu 2023L:
Podczas zajęć omawiane są kwestie związane z ewolucją mediów, a przez to zmianą relacji i charakteru poszczególnych elementów procesu komunikacji: nadawcy, odbiorcy, przekazu, przekaźnika. Materiał prezentowany na zajęciach obejmuje następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024L:
Podczas zajęć omawiane są kwestie związane z ewolucją mediów, a przez to zmianą relacji i charakteru poszczególnych elementów procesu komunikacji: nadawcy, odbiorcy, przekazu, przekaźnika. Materiał prezentowany na zajęciach obejmuje następujące zagadnienia: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia (max. punktów - 100):
• Egzamin – 60 pkt
• Projekt zaliczeniowy – 40 pkt
Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Skala ocen:
60%-70% = 3
71%-76% = 3+
77%-83% = 4
84%-89% = 4+
90%-100% = 5
Nakład pracy studenta:
25-30 h – obecność i aktywność na zajęciach – 1 ECTS
100-120 h – samodzielna praca studenta – 4 ECTS, w tym:
a) 25-30 h – lektura i analiza zadanych tekstów
b) 25-30 h – przygotowanie do egzaminu
c) 50-60 h – przygotowanie projektu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
opracowania wykorzystywane przez prowadzącą:
Costa, E., Lange, P. G., Haynes, N., & Sinanan, J. (Eds.). (2022). The Routledge companion to media anthropology. Taylor & Francis.
Cover, R. (2023). Identity and digital communication: Concepts, theories, practices. Routledge.
Geismar, H., & Knox, H. (Eds.). (2021). Digital anthropology. London: Routledge.
Pertierra, A. C. (2018). Media anthropology for the digital age. John Wiley & Sons.
Rohlinger, D. A., & Sobieraj, S. (Eds.). (2022). The Oxford handbook of digital media sociology. Oxford University Press.
W cyklu 2023L:
Abidin, Crystal. Internet Celebrity: Understanding Fame Online. S.l: Emerald Publishing, 2018. |
W cyklu 2024L:
Abidin, Crystal. Internet Celebrity: Understanding Fame Online. S.l: Emerald Publishing, 2018. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: