Metodologia badań językoznawczych 3200-M1-0MBJA
Program kursu obejmuje zagadnienia dotyczące określenia lingwistyki jako nauki poprzez zdefiniowanie przedmiotu jej badań i stosowanych w niej metod, przedstawienie kierunków, tradycji oraz osiągnięć metodologicznych, empirycznych i poznawczych w zakresie badań prowadzonych w ramach subdyscyplin językoznawczych; zróżnicowanie pomiędzy lingwistyką jako nauką teoretyczno-poznawczą i praktyczno-stosowaną; paradygmaty w językoznawstwie: indukcjonizm, weryfikacjonizm, falsyfikacjonizm, postmodernizm; krytyczny przegląd metod, technik i rodzajów badań stosowanych w językoznawstwie; rola czynników warunkujących poprawne przeprowadzenie badań empirycznych, kryteria poprawności badań (rzetelność, trafność).
Tematyka wykładów przewiduje ilustrowanie wybranych podejść przykładowymi badaniami, które posługują się wypracowanymi koncepcjami językoznawczymi. Wykłady mają na celu rozwijanie zdolności krytycznego myślenia studentów, stawiania przez nich pytań badawczych, przyjmowania perspektywy naukowej, a także dobierania parametrów analitycznych oraz formułowania wniosków na podstawie uzyskanych rezultatów. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do napisania pracy dyplomowej.
Nakład pracy studenta (2 ECTS) :
30h - uczestnictwo w wykładzie (1 ECTS)
30 godzin – praca własna studenta: (1 ECTS):
-15h – wykonanie zadań domowych
-15h – przygotowania do egzaminu końcowego
FORMY PRACY
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu wiedza studenta obejmuje:
-główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa oraz główne ośrodki badawcze językoznawstwa) (K2_W05)
-metody badawcze stosowane w językoznawstwie (K2_W07)
-związki językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki (K2_W11)
Umiejętności - student potrafi:
-wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie językoznawstwa przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii (K2_U01)
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów (K2_U05)
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej (K2_U11)
Kompetencje społeczne:
- student jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (K1_K01, K2_K05)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne podające: opis, wykład problemowy/konwersatoryjny,
Metody dydaktyczne poszukujące: problemowa: rozwiązywanie problemów, zadania, pytania i odpowiedzi, analiza przypadku;
Metody dydaktyczne eksponujące: przygotowanie prezentacji/referatu;
Metody pracy: praca indywidualna, konsultacje indywidualne, dyskusje.
Metody i kryteria oceniania pracy studenta:
● ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
● egzamin pisemny
Skala ocen:
55-69% - 3
70-74% - 3+
75-84% - 4
85-89% - 4+
90-100% - 5
UWAGA:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Allan, Keith (red.) (2016) The Routledge Handbook of Linguistics. London and New York: Routledge.
de Groot, Annette M. B., Hagoort, Peter (2018) Research Methods in Psycholinguistics and the Neurobiology of Language, A practical guide. John Wiley & Sons.
Dörnyei, Zoltán (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ladefoged, Peter (2003) Phonetic Data Analysis. An Introduction to Fieldwork and Instrumental Techniques. Malden, MA, & Oxford: Blackwell.
Litosseliti, Lia (2018) Research Methods in Linguistics. 2nd Edition. Basingstoke: Continuum.
Podesva, Robert J., Sharma, Devyani (red.) (2013) Research Methods in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Riazi, Mehdi (2016) The Routledge Encyclopedia of Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed-methods Research. London and New York: Routledge.
Wray, Alison, Bloomer, Aileen (2006) Projects in Linguistics. A Practical Guide to Researching Language. London: Hodder Arnold.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: