Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych – język B - włoski 3200-M1-0DKKBW
Przedmiot poświęcony jest głównie zasadom dyskursu akademickiego i skierowany jest do studentów, którzy przygotowują się do napisania
pracy magisterskiej. Celem kursu jest doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych
o charakterze akademickim w języku włoskim.
Podczas zajęć doskonalone są kompetencje językowo-komunikacyjne od poziomu C1 do poziomu C2 według Europejskiego Systemu Opisu
Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ), z naciskiem na następujące zagadnienia i umiejętności:
1. ćwiczenie czytania i słuchania ze zrozumieniem -komentarz tekstów akademickich;
2. praca ze źródłami: tworzenie, organizowanie i grupowanie bibliografii, cytowanie, parafrazowanie i syntetyzowanie źródeł
(streszczenia oceniające, streszczenia kontrastywne);
3. przegląd i ćwiczenie użycia języka akademickiego w mowie i w piśmie;
4. słownictwo akademickie i formalne struktury gramatyczne;
5. wyrażanie postaw i opinii w sposób właściwy dla stylu akademickiego;
6. nauczanie organizacji tekstu akademickiego, zgodnie z zalecanymi, szeroko stosowanymi modelami retorycznymi –nacisk na pracę
magisterską jako gatunek pracy naukowej (tj. nie ekspozycyjnej, opiniotwórczej itp.);
7. rozwijanie umiejętności włączania źródeł do argumentacji;
8. rozwijanie umiejętności ustnej prezentacji źródeł i prac badawczych;
9. ustne prezentacje pomysłów badawczych studentów;
10. omawianie prac pisemnych studentów (ocena próbek tekstów przez współuczestników zajęć, konsultacje indywidualne z prowadzącym).
Przedmiot obejmuje rocznie 30 godzin dydaktycznych w sali i wymaga również znacznego nakładu pracy samodzielnej studentów:
- 30 godzin zajęć kontaktowych,
- 70 godzin pracy własnej studentów (lektura tekstów, tworzenie prezentacji ustnych i prac pisemnych, przygotowanie do egzaminu),
w sumie: 100 godzin.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie: złożoną strukturę języka jako systemu (K2_W01),
specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa (K2_W03),
rolę języka w komunikacji (K2_W10),
związki językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki (K2_W11).
Umiejętności - absolwent potrafi:
zastosować zdobytą wiedzę przygotowując i prezentując prace badawcze w języku włoskim (K2_U01,K2_U02);
wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku włoskim (K2_U04);
posługiwać się językiem włoskim w mowie i piśmie na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K2_U09);
samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (K2_U11).
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01);
adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji (K2_K02).
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Przedmiot podlega następującej ocenie:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć),
- prace domowe,
- przygotowanie prezentacji,
- przygotowanie prac pisemnych.
Przedmiot kończy się egzaminem.
Wszystkie prace oceniane są według następującej procentowej skali poprawności:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
59% – 0 % – 2
Szczegółowe wymagania oraz kryteria oceny określa każdy prowadzący zajęcia w konkretnym cyklu kształcenia.
Dopuszcza się dwie nieobecności na semestr.
Literatura
Maria Załęska, Il discorso accademico. Temi, domande, prospettive. Frankfurt am Main : Peter Lang Edition, 2016.
Massimo Cerruti, Monica Cini, Introduzione elementare alla scrittura accademica. Editori Laterza, 2017
Riccardo Gualdo, Lucia Raffaelli, Stefano Telve, Scrivere all’università. Pianificare e realizzare testi efficaci, Carocci editore, Roma 2015
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Wydawnictwa UW,2007.
E. Fragai, I. Fratter, E. Jafrancesco,. Uni.Italia. Corso multimediale di lingua italiana per studenti universitari. Livello B1-B2. Le Monnier 2010
R.L. Catizone, L. Guerrini, L. Micarelli, Italiano per Stranieri 202 Esercizi C1-C2, Edizioni Dilit, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: