Kultura i historia obszaru języka B - j. włoski 3200-L3-KOJBW
I. WŁOCHY WSPÓŁCZESNE
1. Geografia fizyczna i społeczna Włoch;
2. Społeczeństwo włoskie i jego problemy;
3. Ustrój Włoch w świetle konstytucji;
4. Współczesne życie polityczne;
5. Panorama gospodarki włoskiej.
II. HISTORIA WŁOCHÓW
1. Dziedzictwo starożytności;
2. Mikrokosmos średniowiecznych Włoch;
3. Cywilizacja włoskiego odrodzenia;
4. Włochy w okresie obcych dominacji;
5. Włochy w dobie rewolucji francuskiej;
6. Risorgimento: drogi ku zjednoczeniu Włoch;
7. Włochy zjednoczone: życie polityczne, gospodarcze i społeczne;
8. Faszyzm włoski: od ruchu do reżimu;
9. II wojna światowa i narodziny Republiki Włoskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT:
- zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze (K1_W07),
- zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10),
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11),
- zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W12),
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U01),
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03),
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych (K1_U12),
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów (K1_K01),
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03),
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04),
- jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy (K1_K05),
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela) (K1_K06).
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
- pisemny sprawdzian na mapie konturowej z geografii Włoch (znajomość mapy fizycznej, politycznej i gospodarczej; student ma za zadanie zaznaczyć na mapie konturowej 10 obiektów wskazanych przez wykładowcę);
wykładowca udostępni studentom szczegółowy zakres wymagań do sprawdzianów na mapie;
- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych);
- pisemny sprawdzian końcowy, student proszony jest o dokonanie samodzielnej analizy dwóch, wybranych przez wykładowcę problemów z zakresu treści nauczania przedmiotu;
KRYTERIA OCENIANIA:
1. Kryteria oceniania sprawdzianu z geografii:
kryterium uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
uzyskanie 7 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej 7 z 10 wskazanych obiektów;
kryterium uzyskania oceny dobrej (4,0):
uzyskanie 8 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej 8 z 10 wskazanych obiektów;
kryterium uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
uzyskanie co najmniej 9 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej co najmniej 9 z 10 wskazanych obiektów;
2. Kryteria bieżącej oceny aktywności:
Za aktywny udział w każdych zajęciach student otrzymuje ocenę cząstkową “+”. Na koniec roku “+” są sumowane.
Ocena aktywności za cały rok obliczana jest w proporcji do najwyższej liczby “+” uzyskanej przez najlepszego studenta w następujący sposób:
0-25% najwyższej liczby punktów – 2 (ndst)
25-50% najwyższej liczby punktów – 3 (dst)
50-75% najwyższej liczby punktów – 4 (db)
75-100% najwyższej liczby punktów – 5 (bdb)
3. Kryteria oceny końcowego sprawdzianu pisemnego:
kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);
- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;
- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;
- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć,
liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.
kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):
- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);
- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;
- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb;
zdarzały się błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.
kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;
- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;
- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;
- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.
4. Kryteria uzyskania oceny końcowej:
Ocenę końcową wylicza się na podstawie średniej ważonej poniższych ocen, według określonych proporcji:
- 20% - ocena ze sprawdzianu pisemnego z geografii [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem
zaliczenia przedmiotu];
- 30% - ocena aktywności podczas zajęć;
- 50% - ocena ze sprawdzianu końcowego pisemnego [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];
Przyjmuje się następujący sposób wyliczania oceny końcowej ze średniej ważonej:
średnia 3-3,24 - ocena 3 (dst);
średnia 3,25-3,74 - ocena 3,5 (dst+);
średnia 3,75-4,24 - ocena 4 (db);
średnia 4,25-4,74 - ocena 4,5 (db+);
średnia 4,75-5,00 - ocena 5 (bdb);
5. Nieobecności
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
LEKTURY OBOWIĄZKOWE:
Balboni P., Geografia d’Italia per stranieri, Perugia 2005
Balboni P., Santipolo M., Profilo di storia italiana per stranieri, Perugia 2004
LEKTURY DODATKOWE:
Crainz G., L’Italia repubblicana, Firenze 2000
Galli della Loggia E., L’identità italiana, Bologna 1998
Ginsborg P., Storia d’Italia dal dopoguerra a oggi, Milano 1996
Olivieri M., Compendio della storia d’Italia e documenti per la storia d’Italia, Perugia 2007
Vissani M., Regioni d’Italia. Dall’A alla Z., Firenze 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: