Kultura i historia obszaru języka B - j. hiszpański 3200-L3-KOJBH
Zagadnienia będące przedmiotem zajęć:
1) Prehistoria i starożytność na Półwyspie Iberyjskim: od okresu przedrzymskiego do Hiszpanii wizygockiej
2) Średniowiecze na Półwyspie Iberyjskim: świat muzułmański i chrześcijański
3) Hiszpania nowożytna: monarchia hiszpańska od Habsburgów do Burbonów
4) Ameryka prehiszpańska: cywilizacje prekolumbijskie (Majowie, Aztekowie i Inkowie)
5) Odkrycie i podbój Ameryki: hiszpańska ekspansja kolonialna w Nowym Świecie (ludność tubylcza i niewolnictwo)
6) Procesy niepodległościowe w dominiach Hiszpanii: narodziny nowych państw narodowych na byłych terytoriach hiszpańskich
7) Hiszpania współczesna: od wojny na Półwyspie Iberyjskim (1807-1814) do I Republiki i restauracji monarchii
8) Hispanoameryka i Hiszpania współczesna: wydarzenia i postacie XX wieku
9) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od prehistorii do baroku (malarstwo, rzeźba i architektura)
10) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od klasycyzmu do XX wieku (malarstwo, rzeźba i architektura)
11) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: gastronomia i święta
12) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: religia i wierzenia ludowe
13) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: podział administracyjny Hiszpanii na wspólnoty autonomiczne wraz z dokładnym omówieniem wybranych regionów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości)
14) Kultura Hispanoameryki: dokładne omówienie wybranych krajów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości)
Metody dydaktyczne:
- prezentacje wykładowcy z komentarzem
- dyskusje
- grupowe prezentacje studentów na wybrane tematy wchodzące w zakres zagadnień przedmiotu
- ćwiczenia w grupach (praca z tekstami i/lub materiałami audio/audiowizualnymi)
- lektura zadanych tekstów
Nakład pracy studentów:
- 60 godzin kontaktowych w sali (2 ECTS)
- 60 godzin pracy samodzielnej poza zajęciami (2 ECTS), w tym 40 godzin w ramach bieżącego przygotowania do zajęć i 20 godzin w ramach przygotowania do egzaminu końcowego
- łącznie 120 godzin (4 ECTS)
Efektem kursu jest poznanie podstawowych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz zrozumienie ich znaczenia dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki.
Po ukończeniu kursu studenci:
- znają podstawowe zagadnienia z zakresu kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego najnowszych dziejów
- rozumieją znaczenie kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki oraz światowego dziedzictwa kulturowego, a także ich wpływ na obecny kształt świata hiszpańskojęzycznego
- potrafią dokonać analizy różnych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz wykorzystać swoją wiedzę w praktyce zawodowej m.in. nauczyciela, tłumacza czy mediatora międzykulturowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze (K1_W07)
- zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11)
- zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W12)
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U01)
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03)
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych (K1_U12)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów (K1_K01)
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03)
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04)
- jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy (K1_K05)
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela) (K1_K06)
Kryteria oceniania
Wymagania i kryteria oceny:
- uzyskanie oceny pozytywnej z końcowego egzaminu pisemnego (podstawowy sposób oceny)
- obecność na zajęciach
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- bieżące przygotowanie do zajęć
- przygotowanie prezentacji na wybrany temat (jednej w każdym semestrze)
Ocena końcoworoczna (z I i II semestru) wystawiana jest na podstawie oceny z końcowego egzaminu pisemnego oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Skala ocen dla prac egzaminacyjnych:
- 0-60% - ocena niedostateczna
- >60-70% - ocena dostateczna
- >70-75% - ocena dostateczna z plusem
- >75-85% - ocena dobra
- >85-90% - ocena dobra z plusem
- >90-100% - ocena bardzo dobra
Zarówno egzamin, jak i egzamin poprawkowy mają formę pisemną.
Kontrola obecności:
- studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze
- trzy spóźnienia powyżej piętnastu minut traktowane są jako dodatkowa nieobecność
Literatura
Bibliografia (wybrane pozycje):
Araya Pochet, C. (1984/2005), Historia de América en perspectiva latinoamericana, San José, Universidad Estatal a Distancia.
Bajo Álvarez, F. i Gil Pecharromán, J. (1998/2010), Historia de España, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Bethell, L. (red.) (1949/2000), Historia de América Latina, Barcelona, Crítica, tomy 1-16 (tłum.: różni tłumacze).
Blanco Freijeiro, A., Mangas, J., Martín, J. L. et al. (1986), Historia de España, Madryt, Historia 16.
Cantarino, V. (1981/2005), Civilización y cultura de España, New Jersey, Pearson College Div.
Domínguez Ortiz, A., Tuñón de Lara, M. i Valdeón Baruque, J. (2000/2006), Historia Hiszpanii, Kraków, Universitas (tłum. Sz. Jędrusiak).
Espino Nuño, J. i Morán Turina, M. (1996/2003), Historia del Arte español, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Fusi, J. P., García Delgado, J. L., Jiménez, J. C. i Santos, J. (2003/2007), La España del siglo XX, Madryt, Marcial Pons.
López Moreno, C. (2005), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Martínez Díaz, N. i Vázquez, G. (1978/1998), Historia de América Latina, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Quesada Marco, S. (1987/2006), Curso de civilización española, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Vilar, P. (1947/1978), Historia de España, Barcelona, Grijalbo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: