Kultura i historia obszaru języka B - j. francuski - poz.2 3200-L3-KOJBF2
Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki społecznej i kulturowej w odniesieniu do krajów francuskojęzycznych (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot).
Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia:
wszelkie aspekty kulturowych Francji i kraje frankofońskie
- kino
- muzyka i artyści frankojęzycznych
- kuchnia i rzemiosło
-etc.
Prowadzący rezerwuje sobie prawa do modyfikowania treść zajęć.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość = 2 ECTS, w tym:
Godziny kontaktowe (w sali) = 1 ECTS = 30h
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 1 ECTS = 30h, w tym:
Bieżące przygotowanie do zajęć – 7h
Przygotowanie do sprawdzianów z - 7h
Lektura obowiązkowa - 7h
Przygotowanie do zaliczenia końcowego – 7h
|
W cyklu 2025L:
Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki społecznej i kulturowej w odniesieniu do krajów francuskojęzycznych. Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia: Nakład pracy studenta: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W tej rubryce proszę wkleić następująca treść:
K1_W07, K1_W10, K1_W11, K1_W12, K1_U01, K1_U03, K1_U12, K1_K01, K1_K03, K1_K04, K1_K05, K1_K06
Wiedza:
Student
zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze,
zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami,
zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
umiejętności:
Student
potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa,
potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych,
potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
kompetencje społeczne
Student
jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów,
jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu,
jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju,
jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy,
jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela)
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
- jeden pisemny sprawdzian semestralny z zakresu historii omawianego podczas semestru;
- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych);
- jeden pisemny sprawdzian semestralny student proszony jest o dokonanie samodzielnej analizy dwóch, wybranych przez wykładowcę problemów z zakresu treści nauczania przedmiotu;
KRYTERIA OCENIANIA:
Kryteria bieżącej oceny aktywności:
Za aktywny udział w każdych zajęciach student otrzymuje ocenę cząstkową “+”. Na koniec semestru “+” są sumowane.
Ocena aktywności za cały semestr obliczana jest w proporcji do najwyższej liczby “+” uzyskanej przez najlepszego studenta w następujący sposób:
0-25% najwyższej liczby punktów – 2 (ndst)
25-50% najwyższej liczby punktów – 3 (dst)
50-75% najwyższej liczby punktów – 4 (db)
75-100% najwyższej liczby punktów – 5 (bdb)
3. Kryteria oceny semestralnych sprawdzianów pisemnych:
kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
- student udzielił odpowiedzi na połowę spośród zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);
- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;
- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;
- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.
kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):
- student udzielił odpowiedzi na większość zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);
- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;
- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.
kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
- student udzielił odpowiedzi na wszystkie zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;
- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;
- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;
- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.
Kryteria uzyskania oceny semestralnej:
Ocenę semestralną wylicza się na podstawie średniej ważonej poniższych ocen, według określonych proporcji:
- 20% - ocena ze sprawdzianu pisemnego [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];
- 30% - ocena aktywności podczas zajęć;
- 50% - ocena ze sprawdzianu końcowego pisemnego [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];
Przyjmuje się następujący sposób wyliczania oceny semestralnej ze średniej ważonej:
średnia 3-3,24 - ocena 3 (dst);
średnia 3,25-3,74 - ocena 3,5 (dst+);
średnia 3,75-4,24 - ocena 4 (db);
średnia 4,25-4,74 - ocena 4,5 (db+);
średnia 4,75-5,00 - ocena 5 (bdb)
2 nieusprawiedliwione nieobecności
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe niezbędne do pełnej realizacji przedmiotu.
Literatura
Bieżące artykuły z prasy obszaru języka.
Literatura i bibliografia będzie podana na zajęciach.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Dozwolone są dwie (2) nieobecności w semestrze w przypadku zajęć 30 godzinnych. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: