Kultura i historia obszaru języka B - j. francuski 3200-L3-KOJBF
Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej, społecznej i kulturowej w odniesieniu do krajów francuskojęzycznych (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia:
- geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna;
- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;
- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury);
- współczesne życie polityczne i gospodarcze;
- współczesna rzeczywistość i problemy społeczne;
- świat mediów;
- tożsamość narodowa;
- zwyczaje i obyczaje.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość = 4 ECTS, w tym:
Godziny kontaktowe (w sali) = 2 ECTS = 60h
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 2 ECTS = 60h, w tym:
Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h
Przygotowanie do sprawdzianów z historii i geografii Francji - 15h
Lektura obowiązkowa - 15h
Przygotowanie do zaliczenia końcowego – 15h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
W tej rubryce proszę wkleić następująca treść:
K1_W07, K1_W10, K1_W11, K1_W12, K1_U01, K1_U03, K1_U12, K1_K01, K1_K03, K1_K04, K1_K05, K1_K06
Wiedza:
Student
zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze,
zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami,
zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
umiejętności:
Student
potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa,
potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych,
potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
kompetencje społeczne
Student
jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów,
jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu,
jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju,
jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy,
jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela)
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
- jeden pisemny sprawdzian semestralny na mapie konturowej z geografii krajów członkowskich OIF i z zakresu historii omawianego podczas semestru;
- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych);
- jeden pisemny sprawdzian semestralny student proszony jest o dokonanie samodzielnej analizy dwóch, wybranych przez wykładowcę problemów z zakresu treści nauczania przedmiotu;
KRYTERIA OCENIANIA:
1. Kryteria oceniania sprawdzianów z kultury (geografii i historii):
kryterium uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
uzyskanie ponad połowę z możliwych punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej co najmniej 5 z 10 wskazanych obiektów, wskazywanie na ponad połowę właściwych odpowiedzi (20 z 40) pytań z historii;
kryterium uzyskania oceny dobrej (4,0):
uzyskanie ponad połowę z możliwych punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej co najmniej 7 z 10 wskazanych obiektów, wskazywanie na ponad 30 z 40 właściwych odpowiedzi pytań z historii
kryterium uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
uzyskanie ponad połowę z możliwych punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej co najmniej 9 z 10 wskazanych obiektów, wskazywanie na ponad 35 z 40 właściwych odpowiedzi pytań z historii
2. Kryteria bieżącej oceny aktywności:
Za aktywny udział w każdych zajęciach student otrzymuje ocenę cząstkową “+”. Na koniec semestru “+” są sumowane.
Ocena aktywności za cały semestr obliczana jest w proporcji do najwyższej liczby “+” uzyskanej przez najlepszego studenta w następujący sposób:
0-25% najwyższej liczby punktów – 2 (ndst)
25-50% najwyższej liczby punktów – 3 (dst)
50-75% najwyższej liczby punktów – 4 (db)
75-100% najwyższej liczby punktów – 5 (bdb)
3. Kryteria oceny semestralnych sprawdzianów pisemnych:
kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
- student udzielił odpowiedzi na połowę spośród zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);
- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;
- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;
- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.
kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):
- student udzielił odpowiedzi na większość zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);
- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;
- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.
kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
- student udzielił odpowiedzi na wszystkie zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;
- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;
- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;
- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.
4. Kryteria uzyskania oceny semestralnej:
Ocenę semestralną wylicza się na podstawie średniej ważonej poniższych ocen, według określonych proporcji:
- 20% - ocena ze sprawdzianu pisemnego z geografii [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];
- 30% - ocena aktywności podczas zajęć;
- 50% - ocena ze sprawdzianu końcowego pisemnego [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];
Przyjmuje się następujący sposób wyliczania oceny semestralnej ze średniej ważonej:
średnia 3-3,24 - ocena 3 (dst);
średnia 3,25-3,74 - ocena 3,5 (dst+);
średnia 3,75-4,24 - ocena 4 (db);
średnia 4,25-4,74 - ocena 4,5 (db+);
średnia 4,75-5,00 - ocena 5 (bdb);
5. Sposób wyliczenia oceny rocznej (końcowej):
Ocenę roczną (końcową) z przedmiotu wylicza się na podstawie średniej arytmetyczną obu ocen semestralnych, według tego samego, co w przypadku oceny semestralnej, sposobu (por. pkt 4. powyżej).
6. Nieobecności
2 nieusprawiedliwione nieobecności
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe niezbędne do pełnej realizacji przedmiotu.
Literatura
Alain Decaux et André Castelot (1981), Dictionnaire de l’Histoire de France, (dir), Librairie académique Perrin.
Dimitri Casali et Walter Bruyère (2009), Notre pays la France, la Matinière.
Georges Duby (1987) Le Moyen Age, Hachette.
Serge Bernstein et Pierre Milza (1987) Histoire du vingtième siècle (3 volumes), Hatier.
Jacques Chaurand (2003), Histoire de la langue française, Que sais-je, Puf.
ANALYSE : Le catholicisme en France en 2010, IFOP, Aout 2010, dostęp internetowy,
Dictionnaire des stations de métro de Paris, PDF, dostęp internetowy,
La Loi salique traduite en français et accompagnée d'observations et de notes
explicatives, principalement sous le titre [...], Gallica , BNF. dostęp internetowy
Bieżące artykuły z prasy obszaru języka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: