Tłumaczenie specjalistyczne ustne (B/A) - j. niemiecki/ j. polski 3200-L3-2TSUBN
Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności zrozumienia tekstu w języku wyjściowym i przełożenia go na język docelowy w formie ustnej, stosując zasady wstępnej analizy tekstu przekładu, techniki notacji lub tłumacząc a vista. Studenci poznają specyfikę tłumaczeni ustnego, analizują proces tłumaczenia, poznają kompetencje tłumacza ustnego, w tym kompetencje psychologiczne i socjologiczne. Kurs wprowadza w temat rodzajów tłumaczenia ustnego (tłumaczenie konsekutywne, symultaniczne, ze względu na okoliczności).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze (K1_W07),
- zna i rozumie typową terminologię gramatyczną, posiada wiedzę na temat wybranych uwarunkowań pragmatycznych w obrębie języka polskiego i dwóch studiowanych języków obcych, rozpoznaje charakterystyczne struktury tekstu specjalistycznego i rozumie potrzebę zastosowania odpowiednich strategii translatorskich w celu przetłumaczenia tego typu tekstów (S1.2_W04).
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego (K1_U01),
- potrafi rozwiązywać problemy i realizować zadania w zakresie tłumaczeń specjalistycznych, dokonując analizy procesów zachodzących w układzie komunikacji zawodowej oraz czynników wpływających na te procesy (S1.2_U01).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach projektów tłumaczeniowych, terminologicznych czy związanych z nauczaniem języków obcych (K1_K08),
- jest gotów do przyjmowania projektów tłumaczeniowych, właściwego określania nakładu pracy oraz poszukiwania danych językowych i kulturowych potrzebnych do wykonania określonego projektu (S1.2_K04).
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena aktywności (wykonywanie zadań podczas zajęć) i przygotowania do zajęć;
- prace domowe;
- sprawdziany śródsemestralne (kolokwia);
- egzamin ustny
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- ocena ciągła z zajęć: 50%
- ocena z testu zaliczeniowego: 50%.
Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i zaliczenia na ocenę:
51%-60% = 3
61%-70% = 3+
71%-80% = 4
81%-90% = 4+
91%-100% = 5
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami:
Dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gillies, A. (2013), Conference interpreting. A Student's Practice Book. Routledge.
Kilian, A., (2002), Słownik języka prawniczego i ekonomicznego, Tom I – polsko-niemiecki, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa;
Kilian, A., (2002), Słownik języka prawniczego i ekonomicznego, Tom II – niemiecko-polski, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa;
Napierała, K., (2013), Lexikon des polnischen Rechts, Wydawnictwo C.H. Beck;
Rechtswörterbuch, Creifelds, C., (2007), C.H. Beck, München.
W cyklu 2023L:
Gillies, A. (2013), Conference interpreting. A Student's Practice Book. Routledge. |
W cyklu 2024L:
Gillies, A. (2013), Conference interpreting. A Student's Practice Book. Routledge. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: