Historia języka i leksykografii (B) - j. rosyjski 3200-L3-2HJLBR
Kurs ma na celu przygotowanie słuchaczy do samodzielnego analizowania procesów historycznych, które wpłynęły na dany kształt leksemów i ich form we współczesnym języku rosyjskim i spowodowały różnice między tym językiem a innymi językami słowiańskimi.
Program kursu obejmuje zagadnienia fonetyczne oraz morfologiczne. Wśród tych pierwszych omawiane są procesy kształtowania systemu samogłoskowego i spółgłoskowego współczesnego języka rosyjskiego. Wśród tych drugich omawiane są procesy kształtowania się współczesnych części mowy oraz ich kategorii morfologicznych. Kurs kładzie szczególny nacisk na procesy, które doprowadziły do powstania współczesnych regularnych alternacji morfologicznych oraz form nieregularnych.
Na zajęciach rozwijana jest również umiejętność rozpoznawania form cerkiewnosłowiańskich i znajdowania ich rosyjskich analogów. Ponadto kurs kładzie nacisk na różnorodność wpływów językowych oraz konieczność pogłębiania wiedzy we własnym zakresie z użyciem nowoczesnych i klasycznych źródeł.
Nakład pracy studenta:
30 godzin obecność na zajęciach = 1 ECTS
60 h samodzielna praca studenta = 2 ECTS:
• 50 h bieżące przygotowanie do zajęć (czytanie i analiza lektur),
• 10 h przygotowanie do zaliczenia.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
• ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności (K_W09),
• zna pochodzenie języka rosyjskiego (S_W08),
• zna cechy wyróżniające język rosyjski w porównaniu z innymi językami wschodniosłowiańskimi, z językiem staro-cerkiewno-słowiańskim i z językiem polskim (S_W08),
• zna pochodzenie poszczególnych głosek, poszczególnych części mowy i poszczególnych kategorii gramatycznych w języku rosyjskim (S_W08),
• ma wiedzę o źródłach informacji (słowniki, słowniki elektroniczne, itp.) dotyczących historii języka rosyjskiego (S_W01),
• potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i źródła informacji do analizy konkretnych leksemów i form gramatycznych (S_U02),
• jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie analizy historycznej (S_K08)
Kryteria oceniania
Końcową ocenę stanowi ocena z pisemnego zaliczenia końcowego (100%) mającego postać testu otwartego.
Przyjęte zasady punktacji dla końcowego zaliczenia pisemnego:
• ponad 90% – 5
• 80%-89% – 4+
• 70%-79% – 4
• 60%-69% – 3+
• 50%-59% – 3
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami:
• dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach
Literatura
• Bartula Cz., Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, PWN, Warszawa (różne wydania).
• Friedelówna T., Łapicz Cz., Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń, UMK (różne wydania).
• Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, PWN, Warszawa 1998
• Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, PWN, Warszawa 1984.
• Oczkowa B., Szczepańska E., Słowiańskie języki literackie. Rys historyczny, Kraków : UJ, , 2011.
• Słoński S., Gramatyka języka starosłowiańskiego (starobułgarskiego), Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1950.
• Spławiński-Lehr T., Witkowski W., Wybór tekstów do historii języka rosyjskiego, PWN, Warszawa 1981.
• Strutyński J., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków (różne wydania).
• Wątróbska H., Słownik staro-cerkiewno-rusko – polski, Kraków : WAM, 2010.
• Znosko A., Słownik cerkiewnosłowiańsko-polski, Białystok : Prawosławna Diecezja Białostocko-Gdańska, 1996.
• Селищев А. М., Старославянский язык, Москва : МГУ, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: