Wykład licencjacki: Sociolinguistica dell’italiano contemporaneo 3200-L3-0WL5
Wykład przygotowujący do pisania pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa lub glottodydaktyki danego obszaru językowego. Są na nim przedstawione wybrane zagadnienia, których znajomość:
- poszerza wiedzę studenta w zakresie wybranej dziedziny na poziomie pracy licencjackiej;
- dostarcza wskazówek dotyczących wyboru adekwatnej metodologii badawczej na poziomie pracy licencjackiej;
- dostarcza informacji pozwalających dokonać samodzielnego wyboru tematu pracy licencjackiej z danej dziedziny.
W cyklu 2023Z:
Wykład przygotowujący do pisania pracy licencjackiej z zakresu |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- złożoną strukturę języka obcego oraz jego historyczny rozwój, szczególnie w odniesieniu do normy językowej, odmian języka, dialektów, leksykografii i nauczania języka (K2_W01, K2_W05);
- terminologię z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa (K2_W03);
- główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa (K2_W05);
- metody badawcze, metody analizy różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa (K2_W07, K2_W08);
- wzajemne powiązania językoznawstwa lub literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki, rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i międzykulturowej, różnice kulturowe kształtujące relacje we współczesnym świecie oraz wynikające z nich realia społeczno-ekonomiczne (K2_W10, K2_W11, K2_W12).
Umiejętności:
Student potrafi:
- wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenie prac badawczych w dziedzinie językoznawstwa lub literaturoznawstwa przy użyciu odpowiedniej metodologii; identyfikować elementy kulturowe; wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku obcym, wykorzystując również najnowsze technologie (K2_U01, K2_U02 K2_U03, K2_U04);
- formułować i wyrażać własne poglądy i idee, korzystając z argumentacji innych autorów, formułować wnioski w formie ustnej i pisemnej w języku obcym (K2_U08);
- współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role (K2_U10);
- samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa , ocenić przydatność poznanych metod badawczych (K2_U11, K2_U12);
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
- uznawania najnowszej wiedzy z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa, do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do identyfikowania problemów komunikacji międzynarodowej w tych dziedzinach (K2_K01, K2_K02);
- stałego i aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym kraju włoskiego obszaru językowego (K2_K03);
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do zasięgania opinii ekspertów (K2_K05).
Kryteria oceniania
Studenci uzyskują ocenę na podstawie egzaminu ustnego oraz obecności na wykładzie.
Literatura
Ustalana przez prowadzącego wykład.
JĘZYKOZNAWSTWO:
Bazzanella C., Aspetti pragmatici della ripetizione dialogica, (in:) G. Gobber (red.), Linguistica
pragmatica, Atti del XXIV Congresso della SLI, Roma, 1992, pp. 433–454.
Berruto G., Le varietà del repertorio, (in:) A. A. Sobrero (red.), Introduzione all’italiano
contemporaneo. La variazione e gli usi. Roma-Bari, 1993, pp. 3 – 36.
D’Achille P., L’italiano contemporaneo, Bologna, 2003.
Della Valle V., Dizionari italiani: storia, tipi, struttura, Roma, 2005 [tipologia / struttura].
Balboni P.E., Le microlingue scientifico-professionali. Natura e insegnamento, Petrini, 2000.
Devoto G., I dialetti delle regioni d’Italia, Firenze, 1972 (Introduzione / informazioni
generali).
Sobrero A.A, Introduzione all’italiano contemporaneo. La variazione e gli usi, Roma-Bari,
1993.
W cyklu 2023Z:
JĘZYKOZNAWSTWO: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: