Wykład licencjacki: Stylistyka 3200-L3-0WL-STY
W oparciu o konkretne przypadki, omówione zostają liczne i różnorodne przykłady słabego (słabszego) stylu pisarskiego w języku angielskim. Przykładowe fragmenty pochodzą z literatury popularnej, popularnonaukowej i naukowej. Zakres gatunków tekstów jest szeroki. Nie dotyczy jednego rodzaju tekstów (np. akademickich).
Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tekstów jest to, że są pisane w standardowym angielskim i charakteryzują się wysoką jakością. Wśród poruszanych zagadnień są problemy leksyki (słownictwa), frazeologii, kolokacji, konceptualizacji, percepcji, umiejętności kognitywnych itp.
Na poziomie języka są to zjawiska gramatyczne dotyczące kategorii składniowych, szyku wyrazów, modalności, aktywności/ bierności, wzmacniania/ osłabiania wypowiedzi i inne. Zaakcentowane są różnice pomiędzy wyrażeniami dosłownymi a przenośnymi. Nieco szerzej, kontrastowane są wyrażenia mające charakter bezpośrednich z pośrednimi i ich wpływ na architekturę tekstu.
Doskonalenie stylu pisarskiego w języku angielskim jest bardzo ważne dla osób chcących zawodowo pisać teksty na wysokim poziomie. Kurs nie jest ukierunkowany na pisanie prac dyplomowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1_W06, K1_W14, K1_U11, K1_U12, K1_K02
Po ukończeniu kursu
wiedza
student zna i rozumie
- powiązania językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi [K1_W06]
- ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego [K1_W14]
umiejętności
student
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; umie ocenić przydatność poznanych metod, praktyk i procedur do własnej działalności zawodowej [K1_U11]
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych [K1_U12]
kompetencje społeczne
student jest gotów do
- krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych) [K1_K02]
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy (ustny lub pisemny)
Dwie nieobecności w semestrze dozwolone.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Kehler, A. 2002. Coherence, Reference, and the Theory of Grammar. Stanford, CA: Center for the Study of Language and Information.
Langacker, R. 1987 & 1991. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. 1 & 2. Stanford: Stanford University Press.
Pinker, S. 2014. The Sense of Style. The Thinking Person's Guide to Writing in the 21st Century. London: Penguin Books.
Siegal, A. M. & Connolly, W. G. 1999. The New York Times Manual of Style and Usage. New York: Three Rivers Press.
Sword, H. 2012. Stylish Academic Writing. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Thomas, F.-N. & Turner, M. 1994. Clear and Simple as the Truth: Writing Classic Prose. Princeton: Princeton University Press.
Williams, J. M. 1990. Style: Towards Clarity and Grace. Chicago: University of Chicago Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: