Kultura i historia obszaru języka B - j. angielski 3200-L3-0KOJBA
Kurs stanowi wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej i kulturowej danego obszaru językowego (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Celem kursu jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym oraz ich przygotowanie do pracy w społeczności wielokulturowej i/lub rzeczywistości krajów studiowanego języka/języków obcych. Treści nauczania stanowią następujące zagadnienia:
- geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna;
- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;
- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury);
- współczesne życie polityczne, społeczne, gospodarcze;
- świat mediów;
- tożsamość narodowa, ruchy separatystyczne;
- folklor, zwyczaje i obyczaje.
Szczegółowe programy w ramach kursu ustalają prowadzący w poszczególnych grupach zajęciowych.
Nakład pracy studenta:
60 godzin – obecność na zajęciach (2 ECTS)
40 godzin – praca własna: czytanie i analiza zadanych lektur i literatury, przygotowanie do zaliczenia (2 ECTS)
W cyklu 2023:
Szczegółowy opis znajduje się w na poziomie grupy zajęciowej. |
W cyklu 2024:
Szczegółowy opis znajduje się w na poziomie grupy zajęciowej. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1_W07 zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze,
K1_W10 zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami,
K1_W11 zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
K1_W12 zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami,
K1_U01 potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa,
K1_U03 potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
K1_U12 potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych,
K1_K01 jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów,
K1_K03 jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu,
K1_K04 jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju,
K1_K05 jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy,
K1_K06 jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela)
Kryteria oceniania
Każdy z prowadzących indywidualnie ustala formę egzaminu (z zastrzeżeniem, że ocenie podlega osobno semestr zimowy i letni). Szczegółowe zasady uzyskania oceny końcowej znajdują się w opisie grupy zajęciowej.
Ogólne kryteria oceny:
5 - 100-90%
4+ - 85-89%
4 - 80-84%
3+ 70-79%
3 - 60-69%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Przedstawiony spis literatury ma charakter poglądowy, szczegółowy spis lektur znajduje się w opisie grupy zajęciowej.
Przykładowe lektury:
Semestr zimowy
Oakland J., British Civilization. An Introduction, Routledge 2019
McDowall D., An Illustrated History of Britain, Longman 1995
Morgan, K., The Oxford Illustrated History of Britain, Oxford University Press, 1986.
Semestr letni:
Althen, G., Bennett, J., American Ways, Intercultural Press, 2011.
Case A. Deaton A., Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton UP, Princeton 2020.
DiMaggio A. R., Political Power in America: Class Conflict and the Subversion of Democracy, SUNY Press 2019.
Duncan, R., Goddard, J., Contemporary America, Palgrave, 2013.
Gorn, E. J., Roberts, R., Bilhartz, T. D., Constructing the American Past: A Sourcebook of a People&History, Volume 1 to 1877 and Volume 2 from 1865. Longman 2017.
Hillstrom L.C., Black Lives Matter: From a Moment to a Movement, ABC Clio, Santa Barbara, CA 2018.
Hogan T., Hydrocarbon Nation: How Energy Security Made Our Nation Great and Climate Security Will Save Us, Johns Hopkins UP, 2018
Lacorne D., The Rise of the Religious Right, w: Religion in America: A Political History, Columbia UP 2011.
Lepore J., These Truths: A History of the United States, W.W. Norton & Company, New York 2018.
W cyklu 2023:
Szczegółowy opis znajduje się w na poziomie grupy zajęciowej. |
W cyklu 2024:
Szczegółowy opis znajduje się w na poziomie grupy zajęciowej. |
Uwagi
W cyklu 2023:
Kurs w semestrze zimowym prowadzony jest przez dr. Piotra Podemskiego, a w semestrze letnim przez dr. hab. Tomasz Łysaka (IKSI). W ILS zajęcia prowadzi Jolanta Śwital-Stein |
W cyklu 2024:
Kurs w semestrze zimowym prowadzony jest przez dr. Piotra Podemskiego, a w semestrze letnim przez dr. hab. Tomasz Łysaka (IKSI). W ILS zajęcia prowadzi Jolanta Śwital-Stein |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: