Przedmiot fakultatywny:Wstęp do językoznawstwa korpusowego 3200-L2-PF-WJK
Sylabus
CZĘŚĆ I: Zagadnienia związane z tworzeniem i przetwarzaniem korpusu
1. spojrzenie na językoznawstwo korpusowe
2. definicja korpusu, rodzaje korpusów, historia językoznawstwa korpusowego, duże projekty, kluczowe pojęcia
3. tworzenie własnego korpusu, prawa autorskie, anotacja korpusu
4. metody lingwistyki korpusowej, testy statystyczne
5. narzędzia korpusowe
CZĘŚĆ II: Korpusy w badaniach językoznawczych
1. korpusy w badaniach nad językiem (leksyka, gramatyka, semantyka, dyskurs, pragmatyka, stylistyka)
2. korpusy i języki specjalistyczne
3. korpusy w badaniach nad przyswajaniem języka
4. korpusy w nauczaniu języka
5. korpusy i leksykografia, korpusy i tłumaczenia
6. inne zastosowania: korpusy w kulturoznawstwie i kryminalistyce lingwistycznej
CZĘŚĆ III: Prezentacje studentów
Formy pracy
- prezentacje prowadzącego (w klasie lub zdalnie)
- wybrane rozdziały z literatury przedmiotu
- zadania praktyczne polegające na analizie danych korpusowych (zajęcia zdalne)
- projekty studentów
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość: Moodle oraz Google Meet.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć 30 godzin
Suma: 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
• zna podstawowe pojęcia z dziedziny językoznawstwa korpusowego
• zna najważniejsze projekty związane z korpusami na świecie
• zna różne metody analizy korpusowej i potrafi je stosować
• zna szereg narzędzi elektronicznych służących do przetwarzania danych korpusowych i potrafi je stosować w badaniach nad językiem
• umie zbudować własny korpus wykorzystać go we własnych badaniach językowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%)
wykonanie wszystkich zadań (20%)
przygotowanie (w parach) projektu polegającego na: (70%)
• budowie własnego mini-korpusu o określonej tematyce
• analizie zebranych danych (trzy różne typy analizy)
• prezentacji wyników
Kryteria oceniania
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
poniżej 60% 2
Zaliczenie poprawkowe identycze jak w przypadku 1. terminu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
w języku polskim
Chlebda, W. (Ed.). (2013). Na tropach korpusów: W poszukiwaniu optymalnych zbiorów tekstów. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Lewandowska-Tomaszczyk, B. (Ed.). (2005). Podstawy językoznawstwa korpusowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
w języku angielskim
Biber, D., & Reppen, R. (Eds.). (2015). The Cambridge Handbook of English Corpus Linguistics. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139764377
McEnery, T., & Brezina, V. (2022). Fundamental Principles of Corpus Linguistics. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781107110625
McEnery, T., & Hardie, A. (2011). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge University Press.
O’Keeffe, A., & McCarthy, M. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics (2nd edition). Routledge.
Paquot, M., & Gries, S. T. (Eds.). (2021). A Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: