Przedmiot fakultatywny:Słowotwórstwo 3200-L2-PF-SŁO
Niniejszy kurs omawia słowotwórstwo języka angielskiego oraz, do celów porównawczych, innych języków. Omówione zostają słowotwórcze kategorie: prefiksacja, sufiksacja i złożenia wyrazowe. Meandry prefiksacji, sufiksacji i złożeń wyrazowych zostaną zinterpretowane od strony semantycznej. Studenci zapoznają się z problemem produktywności morfologicznej. Gramatyczna poprawność derywatów jest uzależniona od różnych czynników związanych z kontekstem. Pozajęzykowe czynniki motywujące powstawanie neologizmów są częstym tematem tego kursu.
Naczelnym przesłaniem kursu jest teza, że słowotwórstwo jest w dużym stopniu oparte na różnego rodzaju wzorcach konstrukcyjnych. Takie schematy mają różne stopnie uszczegółowienia. Procesy najbardziej produktywne oparte są na wzorcach najbardziej uszczegółowionych. W trakcie kursu studenci odkrywają wzorce słowotwórcze, niezbędne w ich dalszej pracy nad j. angielskim i innymi językami.
Jako konwersatorium, zajęcia mają charakter gł. ustny. Od studentów oczekuje się regularnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Nakład pracy/czasu studenta:
30 h w semestrze – obecność na zajęciach
30 h w semestrze – praca własna:
tj. małe badanie/ prezentacja na zajęciach nr 1 (5 h); duże badanie/ prezentacja na zajęciach nr 2 (15 h); przegląd literatury (10 h)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/-ka posiada:
- wiedzę na temat procesów słowotwórczych zachodzących w j. angielskim i innych językach
i potrafi:
- wskazać i wyjaśnić różnice pomiędzy tymi procesami
- wskazać produktywne i nieproduktywne procesy słowotwórcze
- przewidzieć poprawność danego wyrazu złożonego
- wskazać jego morfologiczne komponenty
- wykreować kontekst dla neologizmów
- określić sposoby tłumaczenia słów złożonych
Kryteria oceniania
- sprawdzanie obecności na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w semestrze)
- aktywność na zajęciach
Zaliczenie na ocenę.
I termin:
1. ustna prezentacja na zajęciach nr 1 - 30% oceny końcowej
2. ustna prezentacja na zajęciach nr 2 - 50% oceny końcowej
3. aktywne uczestnictwo w debatach - 20% oceny końcowej
II termin:
warunki takie same jak w I terminie
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bauer, Laurie. 2003. Introducing Linguistic Morphology (2nd revised edition). Washington, DC: Georgetown University Press.
Szymanek, Bogdan. 1999. Introduction to Morphological Analysis. Warsaw: PWN.
Twardzisz, Piotr. 2010. Patterns of English Word-formation. Warsaw: Dept. of Specialist Languages, University of Warsaw.
Twardzisz, Piotr. 2023. English Complex Words. Exercises in construction and translation. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins.
Wybrane artykuły naukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: