Przedmiot fakultatywny:Doskonalenie kompetencji wizualno-przestrzennych(2) 3200-L2-PF-DSW2
W ramach kursu studenci będą pogłębiać sprawności tworzenia oraz rozumienia komunikatów wizualno-przestrzennych. Szczególna uwaga będzie poświęcona doskonaleniu ekspresji mimicznej oraz rozpoznawania elementów mimicznych (afektywnych i gramatycznych) w wypowiedziach natywnych użytkowników PJM, a także nauce tworzenia i rozumienia wypowiedzi migowych w przestrzeni składniowej i topograficznej ze szczególnym uwzględnieniem m.in. znaków klasyfikatorowych, czasowników uzgodnionych i przestrzennych oraz zamiany ról (role-shifting). Doskonalenie sprawności wizualno-przestrzennych będzie obejmowało również rozwijanie właściwej artykulacji znaków manualnych i niemanualnych oraz pracy ciałem i jego poszczególnymi artykulatorami.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student:
- jest świadom różnic pomiędzy niemanualnymi elementami PJM o charakterze gramatycznym i niegramatycznym
- jest świadom tego, jaką rolę w komunikacji w języku migowym odgrywa umiejętność rozpoznawania i używania elementów niemanualnych oraz przestrzennych
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student:
- posiada umiejętność prawidłowej artykulacji manualnej i niemanualnej
- posiada bierną i czynną kompetencję w zakresie produkowania i odczytu niemanualnych elementów gramatycznych w konstrukcjach migowych,
- posiada umiejętność rozumienia i używania gramatycznych i poza-gramatycznych elementów przestrzeni w wypowiedziach w języku migowym
- rozumie i potrafi formułować wypowiedzi z użyciem konstrukcji klasyfikatorowych, warunkowych oraz elementów dyskursu charakterystycznych dla języka migowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po zakończeniu kursu student:
- jest w stanie przekazać sam, jak również odczytać w wypowiedziach natywnych użytkowników polskiego języka migowego coraz więcej informacji wizualno-przestrzennych, w związku z czym może aktywnie i biernie brać udział w różnych sytuacjach komunikacyjnych z udziałem osób głuchych
- poznaje metody rozwijania i utrzymywania sprawności manualnej (elastyczność mięśni i stawów)
- poznaje metody utrzymywania sprawności części ciała narażonych na eksploatację w wyniku natężonej produkcji komunikatów manualnych (nadgarstki, łokcie, barki, kręgosłup)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie ustne pod koniec semestru.
Wszystkie zaliczenia są oceniane według następującej skali:
0-59% = ndst (2.0)
60-69% = dst (3.0)
70-79% = dst+ (3.5)
80-84% = db (4.0)
85-89% = db+ (4.5)
90-100% = bdb (5.0)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: