Przedmiot fakultatywny:Analiza tekstu literackiego na przykładzie współczesnej literatury hispanoamerykańskiej 3200-L2-PF-ATL
Program zajęć:
1.Teoria. Struktura tekstu narracyjnego
Seymour Chatman, Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y en el cine, Taurus, Madrid, 1990; s. 15-43: https://archive.org/details/chatman-seymour-benjamin-historia-y-discurso.-la-estructura-narrativa-en-la-novela-y-en-el-cine/page/266/mode/2up
Gérard Genette, Figuras III. El discurso del relato, Ed. Lumen 1989.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://inscastelli-cha.infd.edu.ar/sitio/prof-silviaandorno/upload/Discurso_del_relato.pdf
2. Analiza
2.1. Poziomy tekstu narracyjnego
• Jorge Luis Borges “La muerte y la brújula”
• Jorge Luis Borges “El cuento policial” w: Borges oral, Emecé Editores 1979
2.2. Narrator i perspektywa narracyjna (fokalizacja)
S. Chatman, Historia y discurso... rozdz. 5 “Discurso: los narradores no representados frente a los representados”
Gérard Genette, Figuras III, rozdz. 5 “Modo”.
• Julio Cortázar “Continuidad de los parques”
• Julio Cortázar “El ídolo de las Cícladas”
• Julio Cortázar “La isla a mediodía”
• Julio Cortázar “Axolotl”
2.3. Czas
S. Chatman, Historia y discurso... rozdz. 2 “Historia: sucesos”.
G. Genette, Figuras III, rozdz. “Orden”, “Duración”, “Frecuencia”.
• Alejo Carpentier “Semejante a la noche” (Guerra del tiempo)
• Alejo Carpentier “Viaje a la semilla” (Guerra del tiempo)
• Jorge Luis Borges ”El milagro secreto”
2.4. Przestrzeń
Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978: https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze
• Julio Cortázar “Casa tomada”
2.5. Fabuła
Roland Barthes „Introducción al análisis estructural de los relatos”(plik)
• Jorge Luis Borges ”El jardin de senderos que se bifurcan”
3. Kategorie i koncepcje literackie
3.1. Intertekstualność
Gerard Genette, Palimpsestos. La literatura en segundo grado
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://tallerexpresionoralyescrita1
wordpress.com/wp-content/uploads/2019/04/genette-gerard-1989-palimpsestos.-la-literatura-de-segundo-grado-madrid-taurus-pp.9-20..pdf
• Jorge Luis Borges “Pierre Menard, autor del Quijote”
• Alejo Carpentier Concierto barroco: fragmenty (plik)
3.2. Realizm
Philippe Hamon “Un discurso coaccionado”
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://panoramadelaliteratura2018.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/hamon-discurso-coaccionado.pdf
• Jorge Luis Borges “Emma Zunz”
3.3. Fantastyka
Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (plik)
Tzvetan Todorov Introducción a la literatura fantástica (plik)
• Luis Sepúlveda „Cambio de ruta” (Desencuentros)
• Julio Cortázar ”La noche boca arriba”
3.4. Ironia narracyjna
D. S. Muecke, “Ironia: podstawowe klasyfikacje”, Pamiętnik literacki z 1 1986:
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n1-s243-263.pdf
Carmen Foxley “La ironía. Funcionamiento de una figura literaria”,
Revista Chilena de Literatura, 9/10, 1977: file:///C:/Users/clientadmin/Downloads/publicadorbdf,+Journal+manager,+41758-145486-1-CE%20(1).pdf
• Gabriel García Márquez “Un señor muy viejo con unas alas enormes”
3.5. Pojęcie fikcji:
Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, CESLA, Warszawa 2013, s. 225-259.
John R. Searle “Status logiczny wypowiedzi fikcyjnej”, Pamiętnik Literacki, z. 2, 1980): http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n2-s307-319.pdf.
Gérard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993
Gérard Genette Ficción y dicción: https://www.scribd.com/doc/56103423/ficcion-y-diccion
• Mario Vargas Llosa “La verdad de las mentiras” (Introducción): chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://biblioteca.unedteruel.org/la_biblioteca_recomienda/la_verdad.pdf
• Jorge Luis Borges “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius”
• Gabriel García Márquez Noticia de un secuestro: “Gratitudes”
3.6. Poezja: elementy wersyfikacji
• Jorge Luis Borges “Poema de los dones”
• Jorge Luis Borges “Arte poética”
3.7. Dyskurs historyczny
Hayden White “El texto histórico como artefacto literario” (plik)
• Alejo Carpentier El reino de este mundo (fragmenty)
• Álvaro Mutis “El último rostro”
.
3.8. Język i styl
• Juan Rulfo Pedro Páramo, rozdz. I. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ingenieria.unam.mx/dcsyhfi/material_didactico/Literatura_Hispanoamericana_Contemporanea/Autores_R/RULFO/Pedro.pdf
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu zajęć student:
• Zna najważniejsze pojęcia teoretyczno-literackie.
• Pogłębia znajomość współczesnej literatury hispanoamerykańskiej.
• Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim.
• Zna teorie rozmaitych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej.
Umiejętności:
Po ukończeniu zajęć student:
• Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe.
• Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy.
• Stosuje zdobytą wiedzę teoretyczno-literacką do analizy konkretnych dzieł.
• Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie.
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu: Potrafi odnaleźć się kulturowo w środowiskach latynoamerykańskich . Potrafi formułować i prezentować własne poglądy. Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej. Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: zaliczenie ustne, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).
Literatura
Bibliografia umieszczona jest przy poszczególnych zagadnieniach.
Skany wszystkich analizowanych tekstów na platformie Kampus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: