Nauczanie systemów i sprawności językowych języka C - angielski 3200-L2-NSSJCA
Zajęcia te dotyczą metodyki nauczania języka obcego, omawiane są metody pracy z uczniami w klasach 4-8, materiały dydaktyczne oraz formy ćwiczeń dostosowane do potrzeb uczniów. Studenci poznają metody pracy z różnymi grupami uczniów, metody prezentacji i ćwiczenia materiału gramatycznego i słownictwa, a także metody rozwijania sprawności mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu w języku obcym.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent/ka zna i rozumie:
D.1.W4 - kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1W5 - konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
D.1.W6 - metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1.W8 - sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
D.1.W9 - metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.W10 - rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1.W11 - egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
W zakresie umiejętności absolwent/ka potrafi:
D.1.U5 - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U7 - dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1.U8 - merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1.U9 - skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1.U10 - rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
D.1.U11 - przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent/ka jest gotów/owa do:
D.1.K1 - adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1.K4 - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.K5 - kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1.K7 - rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1.K8 - kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1.K9 - stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem, do którego przystąpienie wymaga wcześniejszego spełnienia wymagań określonych przez prowadzącego (np. wykonania mini-projektu/przygotowania i przeprowadzenia na zajęciach mini-lekcji dla uczniów szkół podstawowych w klasach 4-8). Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu student otrzymuje 2 punkty ECTS.
Ocena końcowa jest wypadkową ocen z zadań wykonywanych na bieżąco 40% i egzaminu 60%.
Skala oceny:
60%-70% = 3
71%-76% = 3+
77%-83% = 4
84%-89% = 4+
90%-100% = 5
Praktyki zawodowe
Do kursu przypisane są praktyki zawodowe:
60 godzin dla języka angielskiego jako przedmiotu pierwszego
lub
45 godzin dla języka angielskiego jako przedmiotu drugiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Dakowska, M. 2002. Teaching English as a Foreign Language – A Guide for Professionals. PWN.
Garton, S. & Copland, F. 2019. The Routledge Handbook of Teaching English to Young learners. Routledge.
Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.
Kolb, A. & Schocker, M. 2021. Teaching English in the Primary School: A task-based introduction for pre- and in-service teachers. Klett/Kallmeyer.
Komorowska H., 2001. Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
Literatura uzupełniająca:
Erlam, R., Philp J., & D. Feick, 2021. Teaching Languages to Adolescent Learners: From Theory to Practice. Oxford.
Roland, C. 2018. Understanding Teenagers in the ELT Classroom: Practical Ideas and Advice for Teaching Teenage Students in the English Language Classroom. Pavilion Publishing.
Szpotowicz, M. 2011. Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej, w: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, str. 123-139, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Ur, P. 2012. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: