Nauczanie systemów i sprawności językowych języka B - włoski 3200-L2-NSSJBW
Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu nauczania języka włoskiego. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
•. metodologia nauczania języków obcych a język włoski: przegląd najważniejszych propozycji włoskich dydaktyków;
•. cechy indywidualne osób uczących się;
•. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i interkulturowej;
•. nauczanie języka włoskiego jako obcego a wybór metodologii nauczania (podejście komunikacyjne, działaniowe, CLIL);
• planowanie procesu dydaktycznego: przygotowywanie planu zajęć, organizacja pracy na lekcji języka włoskiego, rozwijanie kompetencji komunikacyjnej i interkulturowej osób uczących się; rozwijanie sprawności językowych uczniów: czytania, pisania, słuchania, mówienia;
• ewaluacja osiągnięć uczniów i poprawa błędów;
• wykorzystanie nowych technologii w procesie nauczaniu języka włoskiego
• przegląd i analiza podręczników oraz materiałów dydaktycznych do nauki języka włoskiego
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć i egzaminu końcowego: 20 godzin
Przygotowanie projektu: 10 godzin
Razem 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
-kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów (D.1.W4);
-konwencjonalne i niekonwencjonalne strategie nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla zajęć z języka włoskiego (D.1.W5);
-metodologię realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć językowych – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się (D.1.W6);
-sposoby organizowania przestrzeni klasy lub grupy zajęciowej (także zdalnie), z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej (D.1.W8);
-rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny (D.1.W10);
-egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach kursu języka włoskiego (D.1.W11).
W zakresie umiejętności student potrafi:
-kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów (D.1.U5);
-dobierać strategie pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej i zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych osób uczących się (D.1.U7);
-merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu (D.1.U8);
-skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów (D.1.U9);
-rozpoznać typowe dla języka włoskiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1.U10);
-przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia (D.1.U11).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
-adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1.K1);
-promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1.K4);
-kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów (D.1.K5);
-rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1.K7);
-stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1.K9).
Kryteria oceniania
• obecność i praca na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności)
• przygotowanie projektu, wykazującego umiejętność wykorzystania omawianej wiedzy, technik i materiałów w praktyce (konspekt zajęć)
• test końcowy
Stosowana skala ocen:
• ponad 95% – 5!
• 90%-95% - 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Praktyki zawodowe
Przedmiot przygotowuje do odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Balboni P. (2021). Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse. Torino: UTET.
Diadori P. (2011). Insegnare italiano a stranieri. Milano: Le Monnier.
Harwas-Napierała B., Trempała, J. (red.) (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janowska I. (2011). Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Kraków: Universitas.
Komorowska-Janowska, H. (red.) (2002). Ewaluacja w nauce języka obcego. Białystok: Wydawnictwo UwB.
Komorowska, H. (red.) (2009). Skuteczna nauka języka obcego. Warszawa: CODN.
Komorowska, H. (2015). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Łuczak-Łomża, A., Metera-Debaene, E. (2002). Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków obcych. Warszawa: Fraszka edukacyjna.
Pichiassi M. (1999). Fondamenti di glottodidattica. Perugia: Guerra Edizioni.
Serragiotto G. (2003). CLIL. Apprendere insieme una lingua e contenuti non linguistici. Perugia: Guerra Edizioni.
Wilczyńska, W. (2002). Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Języki obce w szkole – wybrane artykuły
Italiano LinguaDue - wybrane artykuły
W cyklu 2023L:
Balboni P. (2021). Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse. Torino: UTET. Języki obce w szkole – wybrane artykuły |
W cyklu 2024L:
Balboni P. (2021). Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse. Torino: UTET. Języki obce w szkole – wybrane artykuły |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024L:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: