Nauczanie systemów i sprawności językowych języka B - hiszpański 3200-L2-NSSJBH
Zadaniem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą i praktycznymi umiejętnościami z metodyki nauczania języka hiszpańskiego jako obcego, przygotowanie do praktyk pedagogicznych oraz przyszłego zawodu nauczyciela.
Na zajęciach omawiane będą następujące zagadnienia:
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania znajomości słownictwa
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania znajomości gramatyki
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania opanowania wymowy
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania czytania
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania pisania
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania rozumienia tekstu słuchanego
Techniki nauczania, utrwalania i oceniania tekstu mówionego
Tworzenie, adaptacja i wykorzystanie podręczników oraz cyfrowych materiałów dydaktycznych.
Nakład pracy studenta:
30 godzin kontaktowych;
20 godzin przygotowanie do zajęć;
5 godzin przygotowanie do zaliczenia.
Łącznie ok. 55 godzin = 2 ECTS.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
1. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie,.
2. Metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć języka hiszpańskiego - rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się.
3. Sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej; środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
1. Kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi sprawności językowych
2. Dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1. Kształtowania umiejętności współpracy uczniów
2. Rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia
3. Kształtowania nawyku systematycznego uczenia się przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Metody oceniania – konwersatorium:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, czytanie artykułów, przygotowanie microlekcji)
Udział procentowy w ocenie końcowej: 40%
- Egzamin końcowy: 60%
Wszystkie testy są oceniane według następującej skali:
0-59% = ndst, (2.0)
60-69% = dst, (3.0)
70-74% = dst+ (3.5)
75-84% = db, (4.0)
85-89% = db+, (4.5)
90-100% = bdb. (5.0)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
W przypadku więcej niż dwie nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny.
Niezaliczenie egzaminu oraz nieprzygotowanie się do zajęć skutkuje oceną niedostateczną w sesji właściwej i koniecznością poprawy egzaminu we wrześniowej sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Literatura
Gargallo, I. S., (2004) Vademecum para la formación de profesores: Enseńar espańol como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL.
González Argüello, M.Vicenta et. al. (2022) Innovación y creatividad en el aula de español. Nuevas formas de entender la enseñanza de una lengua. Barcelona: Difusión.
Karpeta-Peć B. (2013). ''Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych'', Fraszka Edukacyjna
Komorowska H. (2002). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Ruiz Campillo, J.P et. al. (2018). Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión.
Sans, N. (2017). Enseñar léxico en el aula de español. El poder de las palabras. Barcelona: Difusión.
Verdía, E. (2013)"Las Competencias clave del profesorado y la Parrilla del perfil del profesor de Idiomas (EPG): dos documentos de referencia para el desarrollo." Studia Iberystyczne 12: 295-314.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: