Mniejszościowe wspólnoty językowe we współczesnych społeczeństwach 3200-L2-NS-MSpoł
Kurs podejmuje niżej wyszczególnione zagadnienia.
Wprowadzenie do mniejszościowych społeczności językowych:
- Definicja społeczności językowej mniejszościowej;
- Analiza kulturowego i językowego znaczenia mniejszości;
- Historia społeczności językowych mniejszościowych.
Wielojęzyczność i różnorodność językowa:
- Koncepcje wielojęzyczności we współczesnych społeczeństwach;
- Korzyści i wyzwania wielojęzyczności;
- Rola różnorodności językowej w kształtowaniu tożsamości.
Polityka językowa i prawa językowe:
- Badanie krajowych i międzynarodowych polityk językowych;
- Dogłębne studium praw językowych mniejszości;
- Studia przypadków dotyczące sukcesów i wyzwań w ochronie praw językowych.
Dynamika społeczna w społecznościach językowych mniejszościowych:
- Analiza wewnętrznych dynamik społecznych w społecznościach mniejszościowych;
- Rola języka w spójności społecznej i inkluzji;
- Wpływ technologii na żywotność języków mniejszościowych.
Media a reprezentacja mniejszości językowych:
- Analiza reprezentacji mediowej społeczności językowych mniejszościowych
- Rola mediów w zachowaniu lub erozji języków mniejszościowych
- Strategie poprawy pozytywnej reprezentacji.
Edukacja i języki mniejszościowe:
- Analiza wyzwań w edukacji języków mniejszościowych;
- Inicjatywy rewitalizacji językowej w szkołach;
- Dobre praktyki w nauczaniu języków mniejszościowych.
Zrównoważony rozwój i przyszłość języków mniejszościowych:
- Wyzwania związane z przetrwaniem języków mniejszościowych;
- Rola społeczności i instytucji w zrównoważonym rozwoju językowym;
- Przyszłość społeczności językowych mniejszościowych.
Podsumowanie i Perspektywy:
- Podsumowanie kluczowych zagadnień poruszonych podczas kursu
- Dyskusja na temat przyszłych perspektyw na zachowanie języków mniejszościowych
- Praktyczne działania na rzecz wsparcia społeczności językowych mniejszościowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/studentka:
(Wiedza)
- rozumie istotę charakteru mniejszościowej społeczności językowej oraz jej wpływu na kulturę, społeczeństwo i politykę;
- zna historię i rozwój społeczności językowych mniejszościowych w Polsce, Włoszech i Szwajcarii.
(Umiejętności)
- ma umiejętność analizy polityk językowych na poziomie krajowym i międzynarodowym.
- ma umiejętność identyfikacji wyzwań związanych z edukacją i ochroną języków mniejszościowych.
- ma umiejętność planowania działań na rzecz zrównoważonej przyszłości języków mniejszościowych.
(Kompetencje społeczne)
- ma świadomość znaczenia różnorodności językowej dla spójności społecznej.
- ma umiejętność skutecznego współpracowania w grupie w ramach projektów dotyczących ochrony języków mniejszościowych.
- ma zdolność do rozumienia i akceptacji różnych perspektyw związanych z problematyką języków mniejszościowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu pisemnego sprawdzającego wiedzę z wykładów.
Punktacja:
0−59% − ndst
60−69% − dst
70−74% − dst+
75−84% − db
85−89% − db+
90−100% − bdb
Aby zostać dopuszczonym do pisania testu końcowego, należy wykazać się uczestnictwem w zajęciach: dopuszczane są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Aktywny udział w dyskusji na wykładach, w szczególności udzielanie odpowiedzi na pytania prowadzącej, skutkuje podniesieniem oceny na egzaminie o pół stopnia, o ile student/studentka uzyska co najmniej 60% punktów.
Literatura
Agarin, T., & Kuzio, T. (2015). Paradoxes of minority and majority integration in Italy and Ukraine. Europe-Asia Studies, 67(1), 89-112.
Bień, J., & Puzynina, J. (red.). (2019). Język polski i jego odmiany w perspektywie diachronicznej i synchronicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brubaker, R. (2004). Ethnicity Without Groups. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Constitution of the Swiss Confederation. (1999). Federal Assembly of the Swiss Confederation. [Online] Available at: https://www.admin.ch/opc/en/classified-compilation/19995395/index.html
Fishman, J. A. (1991). Reversing Language Shift: Theoretical and Empirical Foundations of Assistance to Threatened Languages. Clevedon: Multilingual Matters.
Fishman, J. A. (2001). Can Threatened Languages Be Saved? Reversing Language Shift, Revisited: A 21st Century Perspective. Clevedon: Multilingual Matters.
Ginsburg, F., & Abu-Lughod, L. (eds.). (2002). Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Berkeley: University of California Press.
Grenoble, L. A., & Whaley, L. J. (2006). Saving Languages: An Introduction to Language Revitalization. Cambridge: Cambridge University Press.
Grosjean, F. (2010). Bilingual: Life and Reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Heuberger, R. (2015). Language and identity in the Ladin valleys of South Tyrol: Language maintenance and shift in a multilingual region. Multilingua, 34(1), 59-89.
Hinton, L., & Hale, K. (eds.). (2001). The Green Book of Language Revitalization in Practice. San Diego: Academic Press.
Hornberger, N. H. (2002). Multilingual Language Policies and the Continua of Biliteracy: An Ecological Approach. Language Policy, 1(1), 27-51.
Iten, C., & Gadola, A. (Eds.). (2015). Romansh: One Language, Many Varieties / Rumantsch: Ina lingua, diversa variants. Berlin: De Gruyter.
Ludi, G., & Werlen, I. (2017). Linguistic diversity in Switzerland: Differentiation, stratification, and spatialization. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38(3), 227-239.
May, S. (2012). Language and Minority Rights: Ethnicity, Nationalism, and the Politics of Language. New York: Routledge.
McCarty, T. L. (2011). Language Planning and Policy in Native America: History, Theory, Praxis. Bristol: Multilingual Matters.
Mioni, A., & Pizzolato, N. (2015). Minority languages in Italy: From protection to rights? International Journal of the Sociology of Language, 231, 159-178.
Obracht-Prondzyński, C. (2015). Języki mniejszościowe w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Patten, A., & Kymlicka, W. (2003). Language Rights and Political Theory. Annual Review of Applied Linguistics, 23, 3-21.
Ricento, T. (ed.). (2006). An Introduction to Language Policy: Theory and Method. Malden, MA: Blackwell.
Skutnabb-Kangas, T. (2000). Linguistic Genocide in Education, or Worldwide Diversity and Human Rights? Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Wei, L. (2018). Multilingualism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: