Nauki Społeczne- Human-machine language communication 3200-L2-NS-Hum
Komunikacja człowiek-maszyna (HMC) to interdyscyplinarny kurs, który bada, jak ludzie wchodzą w interakcje, interpretują i współkonstruują znaczenie za pomocą inteligentnych technologii, w tym agentów konwersacyjnych, robotów, systemów rekomendacji i dużych modeli językowych. Kurs integruje perspektywy z zakresu badań nad komunikacją, socjolingwistyki, interakcji człowiek-komputer, medioznawstwa i etyki sztucznej inteligencji.
Studenci zgłębiają teoretyczne ramy komunikacji z agentami niebędącymi ludźmi – takie jak teoria mediacji, interakcjonizm symboliczny, teoria obecności społecznej i teoria akomodacji komunikacji – jednocześnie analizując, w jaki sposób maszyny generują język, adaptują się do użytkowników i kształtują zachowania społeczne. Głównym tematem jest to, jak kontekst kulturowy, tożsamość i normy społeczne wpływają (i są pod wpływem) na praktyki komunikacyjne maszyn.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
-zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) oraz literaturoznawstwa w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
- posiada uporządkowaną wiedzę o języku i komunikacji językowej w różnych kontekstach społecznych, w tym w kontekście sztucznej inteligencji;
- zna i rozumie powiązania między daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi;
- zna i rozumie powiązania językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi,
K1_W06; K1_W01
Umiejętności:
- potrafi stosować podstawowe podejścia teoretyczne i paradygmaty właściwe dla danego obszaru badawczego;
- potrafi pracować zgodnie z celami i wytycznymi sformułowanymi przez opiekuna naukowego;
- potrafi prawidłowo posługiwać się narzędziami badawczymi;
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy różnic w kontekstach społecznych istniejących między podmiotami komunikującymi się, w tym między podmiotami komunikującymi się za pomocą sztucznej inteligencji;
- rozumie i docenia znaczenie kontekstów i elementów społecznych dla komunikacji, w tym norm społecznych i kulturowych w komunikacji człowiek-maszyna;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym (K_K06, S_K06).
Kryteria oceniania
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
Obecność - 30%
Aktywność podczas obecności - 15%
Praca semestralna - 15%
Zaliczenie na ocenie - 40%
2. Ocenie końcowej procentowy wynik:
55%-69% = 3
70%-74% = 3+
75%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-100% = 5
Literatura
-Guzman, A. L. (Ed.) (2018). Human–Machine Communication: Rethinking Communication, Technology, and Ourselves.
-Guzman, A. L., & Lewis, S. C. (2020). The Psychology of Human–Machine Communication.
-Hancock, P. A. et al. (2020). Human–Robot Interaction.
-Bucholtz, M., & Hall, K. (2005). “Identity and Interaction in Sociolinguistics.”
-Agha, A. (2007). Language and Social Relations.
-Bender, E., & Koller, A. (2020). “Climbing towards NLU: On Meaning, Form, and Understanding in NLP.”
-Crawford, K. (2021). Atlas of AI.
-Coeckelbergh, M. (2021). AI Ethics.
-Shneiderman, B. (2022). Human-Centered AI.
-Wang, Y., & Mark, G. (2021). Studies on AI-mediated communication and cultural norms.
-Neff, G. & Nagy, P. (2016). “Talking to Bots: Symbiotic Agency.”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: