Social science - The Age of Totalitarianism: Politics, Society & Culture 3200-L2-NS-DTA
Tematy zajęć:
1. Korzenie totalitaryzmu - Ortega y Gasset, Fromm, Arendt
2. Rosja bolszewików - rewolucja, terror, czerwony carat
3. Faszystowskie Włochy - "Credere, obbedire, combattere"
4. Niemcy hitlerowskie - Dolchstoßlegende, Volksgemeinschaft, Endlösung
5. Frankistowska Hiszpania - Cruzada, Limpieza, Milagro
6. Chiny pod władzą Mao - Długi Marsz, Wielki Skok, Rewolucja Kulturalna
7. Wieczny powrót faszyzmu? - czy współczesnemu światu grozi totalitaryzm? - Adorno, Albright, Riemen
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10, P6S_WK);
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11, P6S_WK);
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03, P6S_UW);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku polskim oraz w dwóch studiowanych językach obcych (K1_U04, P6 S_UK);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w dwóch studiowanych językach obcych i w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U06, P6S_UK);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03, P6S_KO);
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04; P6S_KO)
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze).
Pisemny sprawdzian końcowy w formie wypracowania - wybór 1 tematu spośród 2 zaproponowanych przez wykładowcę:
kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):
- student udzielił odpowiedzi na 1 spośród 2 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie do zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);
- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;
- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;
- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.
kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):
- student udzielił odpowiedzi na 1 spośród 2 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);
- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;
- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się błędy merytoryczne;
- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.
kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):
- student udzielił odpowiedzi na 1 spośród 2 zaproponowanych pytań problemowych;
- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;
- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;
- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;
- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;
- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Adorno T., The Authoritarian Personality, New York 1969
Albright M., Fascism: A Warning, London 2018
Arendt H., The Origins of Totalitarianism (many editions)
Eatwell R., Fascism: A History, London 2003
Fromm E., The Fear of Freedom (many editions)
Moise E., Modern China, London 2008
Montefiore S., Stalin: The Court of the Red Tsar, London 2005
Ortega y Gasset J., The revolt of the masses (many editions)
Payne S., A History of Fascism 1914-1945, London 1995
Riemen R., To Fight Against This Age: On Fascism and Humanism, New York 2018
Service R., The Russian revolution 1900-1927, London 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: