Literatura obszaru językowego-polski język migowy (C) - poz.2 3200-L2-LCM2
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z trzema formami literatury Głuchych (Deaf literature):
1) literaturą dotyczącą społeczności osób głuchych lub jedynie obsadzającą osoby głuche w rolach bohaterów w celu urozmaicenia przedstawianych historii, tworzoną w języku fonicznym przez autorów słyszących (literatura faktu, fikcja)
2) literaturą dotyczącą społeczności osób głuchych, ich kultury i języka, doświadczania głuchoty, obserwacji i przeżyć związanych z koniecznością funkcjonowania w świecie zdominowanym przez słyszących, tworzoną przez głuchych autorów oraz literaturą nie porusząjącą tematów związanych z głuchotą, ale autorstwa głuchych pisarzy (autobiografia, powieść, opowiadanie, poezja)
3) literaturą w języku migowym (sign language literature) – zapisami wideo tekstów o charakterze literackim miganych przez głuchych autorów, skupioną na tematach ważnych dla społeczności Głuchych, takich jak odnalezienie drogi do społeczności Głuchych, poczucie wspólnoty między osobami głuchymi o podobnych doświadczeniach życiowych, dychotomia światów: ludzi głuchych i słyszących (mniejszości i większości, Eyeth vs. Earth) (kronika, autobiografia, przemówienie, tekst religijny, opowiadanie, humor, poezja).
Najważniejsze przykłady literatury reprezentujące każdą z trzech grup omawiane będą na przestrzeni dwóch semestrów: 1-2 (sem. 1), 2-3 (sem. 2), z uwzględnieniem tła historycznego i społeczno-kulturowego towarzyszącego ich powstaniu. Oprócz lektury i analizy tekstów pisanych w języku angielskim i polskim, na zajęciach będą przedstawiane wypowiedzi przedstawicieli polskiej i zagranicznych społeczności Głuchych dotyczące omawianych zagadnień i sylwetek autorów, prezentowane będą również liczne przykłady literatury w różnych językach migowych.
Nakład pracy studenta:
- 30 godzin obecność na zajęciach w semestrze = 1 ETCS
- 15 godzin samodzielnej pracy studenta = 0,5 ETCS, w tym:
7,5 godzin wykonanie zadań domowych
7,5 godzin przygotowanie do zaliczenia.
Łączna wartość = 1,5 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury Głuchych
- posiada wiedzę dotyczącą różnych form literatury Głuchych
- posiada wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych tekstów każdej z trzech grup literatury Głuchych
- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów literatury Głuchych
Umiejętności:
- czyta i rozumie teksty literatury Głuchych
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu literatury Głuchych
- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą tradycyjną, tworzoną przez słyszących w języku fonicznym, a literaturą Głuchych
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe społeczności Głuchych w Polsce i zagranicą i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie
- uczestniczy w życiu kulturalnym społeczności Głuchych w Polsce.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena ciągła:
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć
- udział w dyskusjach
- zadowalające wykonanie wskazanych przez prowadzącego zadań
Końcowe zaliczenie ustne oceniane jest wg następującej skali:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Warunki zaliczenia poprawkowego są identyczne jak w przypadku pierwszego terminu.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Christie, K., Wilkins, D. M. (1997) A Feast for the Eyes: ASL Literacy and ASL Literature, Journal of Deaf Studies and Deaf Education 2:1
Eriksson, P. (1998) The History of Deaf People: A source book, Örebro: Daufr;
Groce, N. E. (1985/2001) Everyone Here Spoke Sign Language. Hereditary Deafness on Martha’s Vineyard., Massachusetts: Harvard University Press;
Kannapell, B. (1982) “Inside the Deaf community”, The Deaf American 34, 23-26; Kannapell, B. (1989) “Inside the Deaf Community” [w:] Wilcox, S. (red.) American Deaf Culture: An Anthology, Burtonsville, MD: Linstok Press, 21-28;
Krentz, C. (2007) Writing Deafness: The Hearing Line in Nineteenth-Century American Literature, University of North Carolina Press
Kyle, J. G., Woll, B. (1985/1991) Sign Language. The study of deaf people and their language, New York: Cambridge University Press;
Ladd, P. (2003) Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood, Toronto: Multilingual Matters Limited;
Lane, H. (1989) When the Mind Hears, New York: Vintage Books; Lane, H. (1992) The Mask of Benevolence: Disabling the Deaf Community, San Diego: Dawn Sign;
Lane, H. (1997) “Construction of Deafness” [w:] Davies, L. J. (red.) The Disability Studies Reader, New York: Routledge, 153-171;
Lane, H. (2005) “Ethnicity, Ethics, and the Deaf-World”, Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(3):291-310;
Lane, H., Hoffmeister, R., Bahan, B. (1996) A Journey into the Deaf-World, San Diego: Dawn Sign Press;
Lane, H., Pillard, R., French, M. (2000) “Origins of the American Deaf- -World: Assimilating and differentiating societies and their relation to genetic patterning”, Sign Language Studies, 1, new series, 17-44;
Lucas, C. (1989) The Sociolinguistics of the Deaf Community, London: Aca demic Press;
Marschark, M. (1997) Raising and Educating a Deaf Child: A Comprehen sive Guide to the Choices, Controversies, and Decisions faced by Parents and Educators, USA: Oxford University Press;
Matthews, P.A. (1996) The Irish Deaf Community, Volume 1, Dublin: IT
Padden, C. (1980) “The deaf community and the culture of deaf people” [w:] Baker, C., Battison, R. (red.) Sign Language and the deaf community, Silver Spring, MD: National Association of the Deaf, 89-103;
Padden, C., Humphries, T. (1988) Deaf in America: Voices from a Culture,. Cambridge, Mass., and London: Harvard University Press;
Padden, C., Markowicz, H. (1976) “Cultural conflicts between hearing and Deaf communities” [w:] Proceedings of the Seventh World Congress of the World Federation of the Deaf, Silver Spring, MD: National Association of the Deaf, 407-411;
Padden. C. (1989) “The Deaf Community and the Culture of Deaf People” [w:] Wilcox, S., (red.) American Deaf Culture, Silver Spring, MD: Linstok Press, 1-16;
Preston, P. (1995) Mother father deaf: living between sound and silence, Cam bridge, MA: Harvard University Press;
Rutherford, S. (1993) Study of American Deaf Folklore , Linstok Press
Sacks, O. (1991) Seeing Voices, London: Picador;
Sak, M. (red.) Deaf Studies w Polsce, t. 1, Łódź: Pol ski Związek Głuchy, Oddział Łódzki; http://www.pzg.lodz.pl/attach ments/article/394/Deaf%20Studies%20w%20Polsce%20to
Schein, J.D. (1989) At Home Among Strangers, Washington, DC: Gallaudet University Press, p. 106
Sutton-Spence, R., Kaneko, M. (2016) Introducing Sign Language Literature. Folklore and Creativity. London, Palgrave
Szczepankowski, B. (1999) Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywa nie szans., Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna;
Van Cleve, J. V. (2007) The deaf history reader, Washington, DC, GALLAUDET UNIVERSITY PRESS
Woźnicka, E. (red.) Tożsamość spo łeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych, 169-189;
Wright, D. (1975) Deafness, New York: Stein and Day;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: