Literatura hiszpańskojęzycznego obszaru językowego (C) - poz. 1 3200-L2-LCH1
Przedmiotem konwersatorium jest omówienie wybranych zagadnień literatury hiszpańskiej od XI do XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dwudziestowiecznej prozy. Zajęcia mają na celu nie tyle przedstawienie wyczerpującego zestawienia tytułów i dat, co bliższą prezentację wybranych, najważniejszych kierunków literackich oraz reprezentatywnych dla nich utworów. Wprowadzająca część wykładowa ma na celu przygotowanie
studentów do samodzielnej, krytycznej lektury tekstów literackich. Część druga jest przeznaczona na analizy utworów oraz dyskusje wokół nich, w związku z czym oczekuje się aktywnego udziału studentów.
Przedmiot obowiązkowy dla studentów II roku studiów, dla których język hiszpański jest wiodącym językiem specjalności (B).
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe (w sali) - 30 h
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową - 30 h.
W tym:
- czytanie i analiza lektur - 20 godzin
- przygotowanie referatu – 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu - 5 godzin
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna najważniejsze kierunki i wybrane dzieła literatury hiszpańskiej (K_W04, K_W07),
- zna kontekst historyczno-kulturowy, w którym powstały omawiane dzieła literackie (K_W01, K_W05, K_W10);
- ma wiedzę o źródłach informacji na temat literatury hiszpańskiej (K_W01);
- zna i rozumie związki pomiędzy literaturą a pokrewnymi dziedzinami humanistycznymi i artystycznymi (K_W05);
- zna i rozumie terminologię stosowaną w literaturoznawstwie (K_W02).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi scharakteryzować najważniejsze kierunki i omówić wybrane dzieła literackie (K_U01, K_U04, S_U06),
- potrafi wypowiedzieć się na temat przeczytanego utworu (K_U06)
- czyta ze zrozumieniem, w oryginale, hiszpańskie teksty literackie różnych epok (K_U02),
- rozpoznaje fragmenty tekstów reprezentatywnych dla omawianych epok (K_U02, K_U05),
- potrafi poddać analizie krytycznej przeczytany utwór lub jego fragment (K_U02)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- rozumie i docenia artystyczny i społeczno-kulturowy wymiar literatury (K_K05),
- rozumie różnorodność przejawów kultury w różnych obszarach geograficznych (K_K05)
- ceni tradycję i dziedzictwo kulturowe Hiszpanii (K_K05),
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy K_K01, K_K06).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, przedstawienie krótkiego referatu na temat jednego ze wskazanych dzieł dwudziestego wieku oraz pozytywny wynik egzaminu, podczas którego studenci powinni się wykazać zarówno wiedzą teoretyczną, jak i umiejętnością identyfikacji i omówienia poznanych tekstów literackich.
Przyjęte zasady punktacji egzaminu:
60%-69% = 3
70%-79% = 3+
80%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-95% = 5
96%-100%=5!
Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Zasady współpracy ze studentami:
- Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku więcej niż dwóch nieobecności, student może zaliczyć semestr po wykonaniu dodatkowych prac pisemnych.
- Przygotowanie do zajęć jest obowiązkowe.
- Wymagany jest aktywny udział w zajęciach.
Literatura
· Alborg, J.L. (1999), Historia de la literatura española, Madrid, Gredos.
· Alvar, C., Mainer, J.C., Navarro, R. (2014), Breve historia de la literatura española, Madrid, Alianza Editorial.
· Beltrán, Vicenç (ed.) (2002), Poesía española 2. Edad Media y cancioneros, Barcelona, Crítica.
· Barros Lorenzo, R.; González Pino, A.M.; Freire Hermida, M. (2006), Curso de literatura, Madrid, Edelsa.
· Cabrales, J. M. y Hernández, G. (2009), Literatura española y latinoamericana 2. Del Romanticismo a la actualidad, Madrid, SGEL.
· Díez R., Miguel y Díez Taboada, Paz (2005), Antología comentada de la poesía lírica española, Madrid, Cátedra.
· González Pino, A.M.; Freire Hermida, M. (2007), Curso de Literatura. Libro del Profesor, Madrid, Edelsa.
· Gracia, J., Domingo Ródenas (2011), Historia de la literatura española 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010, Madrid, Crítica.
· Langa Pizarro, M. Mar (2004), Del franquismo a la postmodernidad: la novela española (1975-1999). Análisis y diccionario de autores. Universidad de Alicante.
· Menéndez Peláez, J. (coord.) (2005), Historia de la literatura española, Madrid, Everest.
· Monleón, J.B. (ed.) (1995), Del franquismo a la postmodernidad, Madrid, Akal.
· Ramoneda, A. (2001), Antología de la literatura española del siglo XX, Madrid, SGEL.
· Rey Hazas, Antonio y Marín, José María (2006), Antología de la literatura española hasta el siglo XIX, Madrid, SGEL.
· Rico, F. (dir.) (1980-2004), Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica,
· Sanz Villanueva, S. (2008), Historia de la literatura española. El siglo XX. Literatura actual. Barcelona, Ariel.
· Tusón, V. (ed.) (2005), Antología de poesía barroca, Madrid, Anaya.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: