Literatura włoskojęzycznego obszaru językowego (B) 3200-L2-LBW
W ciągu dwóch semestrów studenci poznają główne zjawiska literatury włoskiego obszaru językowego od czasów średniowiecza do współczesności, jak również główne, reprezentatywne dla danej epoki dzieła literatury włoskiej. Szczególny nacisk położony będzie na kontekst europejski włoskiej kultury i literatury na przestrzeni wieków oraz na rolę jaką odegrali włoscy przedstawiciele świata kultury w tworzeniu dziedzictwa kulturowego Europy. W trakcie kursu studenci będą czytali i analizowali krótkie fragmenty włoskiej prozy i poezji oraz teksty krytyczne pochodzące z włoskich antologii.
Program dwusemestralnego kursu obejmuje następujące tematy:
Pierwszy semestr:
1. Wprowadzenie. Literatura starowłoska: powstanie języka i literatury włoskiej
2. Od Zagadki werońskiej do "Duecento" (Dolce stil novo)
3. Trzy korony: Dante, Boccaccio, Petrarca
4. Literatura okresu Humanizmu
5. Literatura okresu Renesansu
6. Literatura okresu Baroku
Drugi semestr:
1. Literatura Arkadii oraz okresu Oświecenia
2. Neoklasycyzm
3. Romantyzm
4. Realizm (Verismo)
5. Modernizm (Decadentismo)
6. Awangardy literackie
7. Literatura okresu faszyzmu
8. Literatura drugiej połowy XX wieku
Łączna wartość punktów ECTS=4
Obliczenie pkt ECTS :
- 60h w sali = 2 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą = 2 pkt. ECTS:
- 20 h samodzielna praca studenta
- 15h bieżące przygotowanie do zajęć (prace domowe, prezentacje)
-25h przygotowanie do egzaminu końcowego.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2023: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- posiada podstawową wiedzę o epokach i nurtach literatury włoskiej (K1_W01);
- zna najważniejszych twórców oraz myślicieli poszczególnych epok literatury włoskiej (K1_W10);
- zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie literaturoznawstwa (K1_W04);
- zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa (K1_W02);
- zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury we Włoszech (K1_W12)
Umiejętności
Student:
- potrafi krytycznie analizować teksty literackie oraz teksty krytyczne dotyczące kultury włoskiej (K1_U01);
- potrafi dokonać analizy tekstów literackich i w twórczy sposób je interpretować, znajdując dla nich właściwy kontekst literacki, historyczny i
kulturowy (K1_U03);
- potrafi zastosować podstawowe metody badawcze i interpretacyjne, mające zastosowanie do tekstów literackich oraz tekstów krytycznych dotyczących kultury włoskiej. Zdobyte umiejętności potrafi zastosować w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym, (K1_U10);
Kompetencje społeczne
Student:
-jest gotów do adekwatnego identyfikowania różnic kulturowych istniejących między literaturą włoską oraz Polską (K1_K01);
-jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie znajomości literatury włoskiej, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych) (K1_K02);
-jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Włoch i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03);
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Włoch i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K1_K04).
Kryteria oceniania
Kontrola obecności. Dopuszcza się dwie nieobecności w każdym semestrze. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) -
10%. Egzamin ustny po każdym semestrze 90%. Egzamin zostaje zaliczony jeśli student odpowie na dwa pytania w stopniu co najmniej
dostatecznym.
Przyjęte zasady punktacji egzaminu:
• ponad 90% – 5
• 85%-89% – 4+
• 80%-84% – 4
• 70%-79% – 3+
• 60%-69% – 3
Literatura
Armellini G., Colombo A., La letteratura italiana. Guida storica, Bologna, Zanichelli, 2009.
Barberi Squarotti G. (pod red.), Letteratura italiana. Lineamenti Problemi Autori, D’Anna, 1991.
Ferroni, Giulio, Storia della letteratura italiana dal Cinquecento al Settecento, Mondadori Università, Milano 2012.
Ferroni, Giulio, Storia della letteratura italiana dallʼOttocento al Novecento, Mondadori Università, Milano 2012
Ferroni, Giulio, Storia della letteratura italiana, il Novecento e il nuovo millennio, Mondadori Università, Milano 2012.
Heistein J., Historia literatury włoskiej, Wrocław, 1994.
Kralowa H., Salwa P., Ugniewska J., Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, tom 1-2, Warszawa, 1998.
Marchese A., Storia intertestuale della letteratura italiana, D’Anna, 1993.
Pazzaglia M., Letteratura italiana. Testi e critica con lineamenti di storia letteraria, Bologna, 1993.
Ugniewska J., Historia literatury włoskiej XX wieku, Warszawa, 1985.
Wybrane fragmenty literatury pięknej oraz materiały dostarczone przez wykładowcę m.in.:
Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, Warszawa, 2008.
Alighieri, D., Boska Komedia, Kraków, 2018.
Boccaccio, G. Dekameron, Warszawa, 2015.
Petrarka, F. Sonety do Laury, Warszawa, 2001.
Ariosto, L. Orland Szalony, Warszawa, 1965.
Tasso, T. Gofred albo Jerozolima wyzwolona, 2003.
Giuseppe Parini, Il Giorno, Rizzoli Editore, Milano 1949.
Carlo Goldoni, La locandiera, Rizzoli Editore, Milano 1950.
Vittorio Alfieri, Tragedie, Mondadori, Milano 1988.
Ugo Foscolo, Le ultime lettere di Jacopo Ortis, Mursia editore, Milano 1981.
Alessandro Manzoni, I Promessi Sposi, Bompiani, Milano 1990.
Giacomo Leopardi, Canti, Rizzoli, Milano 1988.
Giovanni Verga, I Malavoglia, Mondadori, Milano 1990.
Giovanni Pascoli, Canti di Castelvecchio, Mondadori, Milano 1959.
Gabriele DʼAnnunzio, Il piacere, Mondadori, Milano 1951.
Italo Svevo, La coscienza di Zeno, Feltrinelli, Milano 1993.
Luigi Pirandello, Il fu Mattia Pascal, Mondadori, Milano 1990.
Luigi Pirandello, Novelle, Einaudi, Torino 1994.
Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Il gattopardo, Feltrinelli, Milano 1982.
Dino Buzzati, Il Deserto dei Tartari, Mondadori, Milano 2003.
Dino Buzzati, Sessanta racconti, Mondadori, Milano 2005.
Carlo Levi, Cristo si è fermato a Eboli, Einaudi, Torino 1975.
Alberto Moravia, Gli indifferenti, Bompiani, Milano 1974.
Elio Vittorini, Conversazione in Sicilia, Einaudi, Torino 1983.
Carlo Cassola, La ragazza di Bube, Mondadori, Milano 1974.
Beppe Fenoglio, Il partigiano Johnny, Einaudi, Torino 1974.
Primo Levi, Se questo è un uomo; La tregua, Einaudi, Torino 1972.
Italo Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno, Einaudi, Torino 1974
Elsa Morante, La storia, Einaudi, Torino 1974.
Leonardo Sciascia, Il giorno della civetta; A ciascuno il suo, Giulio Einaudi, Milano 1987.
Pier Paolo Pasolini, Ragazzi di vita, Garzanti, Milano 2002.
Umberto Eco, Il nome della rosa, Bompiani, Milano 1988.
Materiały własne prowadzącego.
Uwagi
W cyklu 2023:
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym synchronicznie oraz asynchronicznie, poprzez platformę Google Meet oraz Google Classroom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: