Literatura francuskojęzycznego obszaru językowego (B) - poz.2 3200-L2-LBF2
Historia literatury francuskiej to dwusemestralne zajęcia, których celem jest wprowadzenie w historię literatury francuskiej, z uwzględnieniem periodyzacji, charakterystyki poszczególnych prądów literacko-artystycznych i z przedstawieniem, dla każdego z nich, twórczości reprezentatywnych pisarzy kolejnych okresów - w zwięzłym i syntetycznym ujęciu.
Cele szczegółowe są następujące:
- prezentacja głównych epok i prądów literackich oraz wybitnych twórców;
- omówienie ewolucji rodzajów i gatunków literackich w kolejnych okresach, z uwzględnieniem kwestii dot. języka literackiego, stylu;
- umiejętność dokonania analizy wybranego tekstu literackiego (lub fragmentu) z uwzględnieniem elementów formy i treści.
Zostaną zaprezentowane główne kierunki literacko-artystyczne, które będą omawiane na konkretnych, wybranych przykładach tekstów literackich.
Ze względów językowych (język dawny), tematyka zajęć skupi się przede wszystkim na autorach/tekstach z XIX w. i współczesnych z wprowadzeniem traktującym o wcześniejszych okresach ewolucji literatury francuskiej.
Semestr zimowy obejmie
• zwięzłą i wyważoną charakterystykę okresów historii literatury francuskiej od średniowiecza do końca XVIII w.;
• lekturę kilku tekstów literackich (ich fragmentów), reprezentatywnych dla wybranych kierunków literacko-artystycznych od średniowiecza do końca XVIII wieku;
• lekturę kilku tekstów literackich (ich fragmentów), reprezentatywnych dla kierunków literacko-artystycznych do XVIII w. włącznie.
Semestr letni obejmie
• charakterystykę głównych kierunków literacko-artystycznych w historii literatury francuskiej XIX i XX wieku;
• przedstawienie twórczości francuskich pisarzy związanych z kolejnymi kierunkami literacko-artystycznymi XIX i XX wieku;
• lekturę kilkunastu tekstów literackich (ich fragmentów), reprezentatywnych dla kierunków literacko-artystycznych XIX i XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się;
• student potrafi opisać i zdefiniować najważniejsze cechy prądów literacko-artystycznych w historii literatury francuskiej;
• student potrafi wyliczyć i przyporządkować najważniejszych pisarzy francuskich do prądów literacko-artystycznych
• student potrafi powiązać ze sobą twórczość różnych twórców/pisarzy z kolejnych okresów historii literatury francuskiej;
• student potrafi zaproponować elementy interpretacji utworu literackiego na podstawie rozpoznanych elementów i znajomości zagadnień historyczno-literackich;
• student ma świadomość znaczenia literatury jako integralnej części kultury francuskiej (europejskiej, światowej).
Efekty programowe
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku filologia, nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Nakład pracy studenta w każdym z 2 semestrów:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (tzw. kontaktowych),
– 60 godzin pracy własnej (przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego, lektura tekstów literackich, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze; przekroczenie limitu czterech nieobecności (nieusprawiedliwionych i usprawiedliwionych) powoduje konieczność wykonania dodatkowej pracy zaliczeniowej, co umożliwi uzyskanie zaliczenia zajęć i podejście do egzaminu końcowego.
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach, ocena końcowa na podstawie egzaminu (obejmującego materiał przedstawiany w czasie konwersatorium).
Na egzaminie wymagana jest:
– znajomość zagadnień omawianych podczas konwersatorium;
– lektura 3 utworów (powieści, utworów teatralnych, zbiorów nowel lub poezji), wybranych przez studenta, poza tekstami omawianymi podczas zajęć: 1 – z okresu średniowiecze- XVIII w., 1 – z XIX w. i 1 z XX/XXI w.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zaprezentowana poniżej literatura przedmiotu obejmuje opracowania, dzięki którym można poszerzyć znajomość zagadnień omawianych podczas zajęć:
1. Adam A., Lerminier G., Morot-Sir E. (red.), Literatura francuska, t.1-2, PWN, Warszawa, 1974-1980.
2. Adamski J., Historia literatury francuskiej, Ossolineum, 1989.
3. Brunel, P., Histoire de la littérature française. T. 1, Du Moyen âge au XVIIIe siècle, T. 2, XIXe et XXe siècle, Bordas, Paris, 2003.
4. Calais E., Doucet R., Précis de littérature par genre et par siècle, Magnard, Paris, 1996.
5. Dybeł, K., Marczuk B., Propkop J., Historia literatury francuskiej, PWN, Warszawa, 2005.
6. Hamon, Ph., Roger-Vasselin, D. (dir.), Le Robert des grands écrivains de langue française, Dictionnaires le Robert, Paris, 2000.
7. Léonard, M. , Histoire de la litterature française. T. 1, Moyen Age, XVIe siècle, XVIIe siècle, Nathan, Paris, 1988.
8. Mitterand H. (dir.), Langue et Littérature. Anthologie (2 vol.), Nathan, Paris, 1992.
9. Mitterand H. (dir.), Littérature – Textes et documents (5 vol.), Nathan, Paris, 1987-89.
10.Warusfel-Onfroy, N., Histoire de la litterature française. T. 2, XVIIIe, XIXe, XXe, Paris, Nathan, Paris,1988.
Poza podanymi powyżej opracowaniami będzie obowiązywać lektura tekstów literackich, podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: