Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - włoski od podstaw, sem.3 3200-L2-KKKCW03a
Moduł gramatyka/pragmatyka kursu obejmuje następujące zagadnienia:
I semestr:
1. użycie czasów przeszłych: imperfetto i passato prossimo;
2. czas zaprzeszły: trapassato prossimo; stopniowanie przymiotników: formy regularne i nieregularne;
3. zaimki względne, zaimki łączone: pronomi relativi i pronomi combinati;
4. czas przyszły: futuro semplice i futuro anteriore; formy bezosobowe czasowników, użycie zaimków ci i ne;
5. tryb łączący czasu teraźniejszego: congiuntivo presente;
6. tryb łączący: congiuntivo presente i congiuntivo passato;
7. tryb łączący: congiuntivo imperfetto i trapassato;
II semestr:
8. miejsce przymiotnika w grupie nominalnej a jego znaczenie;
9. użycie czasu passato remoto i trapassato remoto, zgodność czasów gramatycznych;
10. zdania warunkowe: periodi ipotetici, forma osobowa i nieosobowa: si impersonale;
11. mowa zależna i niezależna: discorso diretto e indiretto;
12. zgodność czasów w trybie oznajmującym i łączącym;
13. strona bierna: si passivante, zdania nieosobowe – równoważniki zdań: forme implicite.
Moduł słownictwo / mówienie / słuchanie zakłada rozwijanie zasobu słownictwa i doskonalenie umiejętności receptywnej - rozumienia ze słuchu, oraz sprawności produktywnej, jaką jest umiejętność ustnego wypowiadania się. Celem tej części kursu jest rozwijanie wspomnianych sprawności językowych poprzez wykorzystanie rozmaitych materiałów, zarówno autentycznych (materiałów audiowizualnych, takich jak filmy, programy radiowe i telewizyjne, piosenki, wywiady; tekstów pochodzących ze stron internetowych – w tym prasowych), jak również ćwiczeń zaczerpniętych z podręczników do nauki języka włoskiego na poziomie B2 oraz ćwiczeń opracowanych przez prowadzącego. Materiały autentyczne mają na celu przybliżenie studentom rzeczywistości społeczno-kulturowej Włoch i pozwalają tym samym na rozwinięcie kompetencji interkulturowej.
Materiał leksykalny związany z powyższym modułem obejmuje następujące zagadnienia:
1. włoska muzyka: współczesna i dawna;
2. literatura: tematy i rodzaje książek, ulubiona lektura;
3. obyczaje, zwyczaje i przyzwyczajenia;
4. środowisko naturalne, klimat, ekologia;
5. rodzina; problemy imigracyjne
6. kuchnia i folklor włoski;
7. odzież i wystrój wnętrz;
8. polityka i historia;
9. sztuka dawna i współczesna;
10. kino włoskie;
11.analiza najważniejszych zagadnień dotyczących środków masowego przekazu na przykładzie telewizji, Internet i prasy.
Umiejętności pisania i mówienia towarzyszą wyżej wymienionym zagadnieniom leksykalnym i gramatycznym i realizowane są we wskazanej kolejności. Studenci muszą opanować umiejętność wypowiadania się na powyższe tematy oraz umiejętność przygotowania w formie pisemnej:
1. umiejętność przeprowadzania wywiadu i wyrażenia własnych opinii i poglądów;
2. opisywanie fabuły książek i filmów; pisanie recenzji;
3. analiza wykresów statystycznych, porównywanie danych;
4. redagowanie przewodnika turystycznego;
5. komunikacja w Internecie;
6. wyrażanie wątpliwości, hipotez, potrzeb i wymagań;
7. pisanie maili oficjalnych i nieoficjalnych;
8. pisanie esejów na tematy polityczne i historyczne;
9. przygotowanie scenariusza do filmu;
10. pisanie rozprawki na dowolny temat.
Moduł umiejętności uzupełniające obejmuje następujące zagadnienia:
- zebranie i utrwalenie wiadomości uzyskanych podczas zajęć z pozostałych modułów (uzupełnianie zasobu leksykalnego poprzez lekturę artykułów prasowych, fragmentów literatury oraz omawianie i dyskutowanie wspomnianych tekstów na zajęciach; uzupełnienie wiedzy gramatycznej stosownie do zagadnień przeznaczonych dla II roku studiów);
- rozwijanie kompetencji pragmatycznej poprzez ćwiczenia w formie gier, quizów oraz innych ćwiczeń w parach i w zespołach;
- przygotowywanie krótkich tekstów przeznaczonych np. do zamieszczenia na blogu, stronie internetowej;
- przygotowywanie projektów w krótkich filmików lub prezentacji przybliżających włoską kulturę polskiemu odbiorcy lub polską kulturę włoskiemu odbiorcy.
Nakład pracy studenta:
Przedmiot obejmuje 240 h godzin dydaktycznych rocznie w sali (120 h w semestrze). Przedmiotowi przypisanych jest 14 ECTS rocznie (7 ECTS w semestrze):
- 4 ECTS – obecność za zajęcia (120 h w semestrze);
- 3 ECTS – samodzielna praca studenta:
- 40 h – bieżące przygotowanie do zajęć (wykonywanie prac domowych, portfolio, prezentacji);
- 10 h – przygotowanie do zaliczeń końcowych;
- 10 h – przygotowanie do egzaminu ustnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie B2.
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie B2, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie B2; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka włoskiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka włoskiego (K1_W01)
- rozumie kompleksową naturę języka włoskiego oraz jego złożoność na poziomie B2 (K1_W03)
- zna i rozumie elementy kultury obszaru języka włoskiego, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem włoskim (K1_W11).
UMIEJĘTNOŚCI:
- ma umiejętności językowe na poziomie B2 według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku włoskim na poziomie B2 oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka włoskiego, potrafi odpowiednio zareagować w każdej sytuacji komunikacyjnej odpowiednio do kontekstu kulturowego, używając zwyczajowych zwrotów (K1_U03);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku włoskim w zakresie wprowadzanych zagadnień (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku włoskim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych w języku włoskim, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)
- potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania językowe w języku włoskim na poziomie kompetencji B2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku włoskim (K1_K06);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku włoskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Włoch na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03);
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i Włoch (K1_K04).
Kryteria oceniania
Metody oceniania pracy studenta:
• ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć);
• śródsemestralne pisemne testy kontrolne;
• końcowe zaliczenie pisemne każdego modułu;
• egzamin ustny w sesji letniej (warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu ustnego jest umiejętność rozumienia tekstu pisanego w języku włoskim na poziomie zaawansowanym i konstruowania poprawnej wypowiedzi na poziomie C1, z wykorzystaniem struktur gramatycznych oraz leksyki będących przedmiotem zajęć z praktycznej nauki języka).
Ocena końcowa stanowi średnią:
Ocena końcowa stanowi średnią:
- oceny uzyskanaej za zaliczenie poszczególnych modułów kursu. Prowadzący poszczególnych komponentów KKK na koniec wystawiają ocenę, uwzględniając w niej zasadę 50% do 50%, tj. połowa = praca w semestrze na podst. ocen cząstkowych + połowa = ocena z testu (egz) końcowego
- oceny z egzaminu ustnego przeprowadzonego w sesji.
Następnie koordynator wylicza średnią z tych dwóch ocen, która stanowi ocenę końcową z przedmiotu wpisywaną do USOS.
Student, który nie zaliczył w czerwcu pisemnie jednego z komponentów KKK przystępuje do poprawy pisemnej dopiero w sesji wrześniowej i po skompletowaniu zaliczeń pisemnych ze wszystkich komponentów KKK przystępuje do egzaminu ustnego.
Skala ocen:
Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne i semestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami oraz zasady dopuszczania studentów do egzaminu końcowego:
1. nieobecności – dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu (jest to zgodne z regulaminem UW – obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu). W sytuacji, gdy przekroczony zostaje limit dopuszczalnych 2 nieobecności/30h przedmiotu (łącznie z nieobecnościami usprawiedliwionymi), student zobowiązany jest zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Powyżej 50% nieobecności stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu (tę możliwość dopuszcza Regulamin Studiów);
2. nieprzygotowania – student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić do trzech nieprzygotowań w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.);
3. Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Literatura
- A. De Giuli A., Guastalla C., Naddeo C.M., Nuovo Magari B2, Alma Edizioni, Firenze 2013;
- A. Filippone, S. Radicchi, Caccia ai tesori. Corso di lingua e civiltà italiana per stranieri (B1-C1), Loescher, Torino 2016;
- S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2009;
- S. Bertoni, S. Nocchi, Le parole italiane. Esercizi e giochi per imparare il lessico, Alma Edizioni, Firenze 2004;
L. Guglielmino , E. Paterna, Una parola tira l'altra 2 , Edizioni Guerra, Perugia 2007;
- D. Amati, P. Bacci, Un volo nell’azzurro, Panozzo Editore, Rimini 2008;
- G. Aprile, Italiano per modo di dire, Alma Edizioni, Firenze 2008;
- C. Guastalla, Giocare con la scrittura, Alma Edizioni, Firenze 2004;
- T. Marin, S. Magnelli, Nuovo progetto italiano, Edilingua, Roma 2009;
- A. Jenerowicz, C. Giorgi C., Italiano. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Wagros, 2000
- M. Mezzadri, P. Balboni, Italiano: Pronti, via!, Guerra Edizioni, Perugia 2009.
Uzupełnienie literatury stanowią materiały autorskie przygotowane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: