Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - niemiecki od podstaw, sem.3 3200-L2-KKKCN03a
Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku studiów I stopnia, dla których język niemiecki jest językiem
C specjalności.
W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w roku II, nauka języka niemieckiego wybranego
spośród oferowanych języków jest kontynuowana po roku I od poziomu B1+. Celem przedmiotu w roku II
jest dalsze kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowokomunikacyjnej języka niemieckiego na
poziomie zaawansowanym, odpowiadającym poziomowi B2 w skali biegłości językowej według
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec drugiego roku
studiów.
W procesie nauczania podczas roku II kładzie się dalszy i ciągły nacisk na harmonijny i zintegrowany
rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej oraz
kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i
czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatycznoskładniowych
na poziomie B2. Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka
niemieckiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności
związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich.
Przedmiot w drugim roku składa się z modułów tematycznych obejmujących następujące zakresy
kompetencji komunikacyjnych: (1) Gramatyka/Pragmatyka, (2) Komunikacja i Leksyka, (3)
Pisanie/Czytanie.
Celem przedmiotu jest kontynuacja dalszego kształtowania i doskonalenia kompetencji językowej, w tym:
- kompetencji leksykalnej (dalszego poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania słownictwa
przewidzianego programem nauczania na poziomie B2 ESOKJ w roku II);
- kompetencji gramatycznej (dalszej pracy nad rozumieniem i wypowiadaniem się przy użyciu prawidłowo
skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o zasady gramatyczne omawiane na zajęciach w roku II);
- kompetencji fonologicznej (kontynuowanie kształtowania umiejętności poprawnej artykulacji dźwięków
języka niemieckiego, dalszego opanowywania i ćwiczenia rytmiki i intonacji);
- kompetencji dyskursywnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej
w języku niemieckim na poziomie B2 ESOKJ).
- kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (dalszego kształtowania umiejętności dostosowania
określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnych i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów
kulturowych dotyczących języka niemieckiego na poziomie biegłości B2 ESOKJ).
Godziny kontaktowe w semestrze: 120 godz.
Praca własna studenta:
• czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 25 godz.
• prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz.
• tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 20 godz.
• przygotowanie do egzaminu – 10 godz.
Całkowita ilość godzin pracy własnej: 75 godzin.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy
użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez
Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie B2, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie B2; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka niemieckiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka niemieckiego.(K1_W01)
- rozumie kompleksową naturę języka niemieckiego oraz jego złożoność na poziomie B2 (K1_W03)
- zna i rozumie elementy kultury obszaru języka niemieckiego, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem niemieckim (K1_W11)
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie B2 według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku niemieckim na poziomie B2 oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka niemieckiego, potrafi odpowiednio zareagować w każdej sytuacji komunikacyjnej odpowiednio do kontekstu kulturowego, używając zwyczajowych zwrotów (K1_U03);
- potrafi rozróżnić w wymowie odmianę niemiecką, austriacką i szwajcarską (K_U05)
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim w zakresie wprowadzanych zagadnień (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku niemieckim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych w języku niemieckim, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)
- potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania językowe w języku niemieckim na poziomie kompetencji B2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku niemieckim (K1_K06);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku niemieckim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i kraju niemieckojęzycznym na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03).
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i krajów niemieckojęzycznych (K1_K04)
Kryteria oceniania
Metody oceniania – ćwiczenia:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- testy kontrolne na ocenę
- śródsemestralne testy pisemne
- śródsemestralne kolokwia ustne
- przygotowanie prezentacji/prac pisemnych na ocenę
Kryteria oceniania – ćwiczenia:
Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący w trakcie zajęć to 60%. Wszystkie prace pisemne
(testy śródsemestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według
następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst (2.0)
60-67% = dst (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb (5.0)
99-100%= bdb! (5.0!)
Student ma prawo do jednokrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego na ocenę w terminie
wyznaczonym przez prowadzącego. Nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje utratą terminu.
Metody oceniania – egzamin:
Ocena końcowa z egzaminu przedmiotu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do
systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje
niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny
niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w
zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.
Egzamin końcowy składa się z dwóch odrębnych części: pisemnej i ustnej. Część pisemna obejmuje
test gramatyczny, test leksykalny oraz wypowiedź pisemną na wybrany temat.
Kryteria oceniania – egzamin:
Próg zaliczeniowy obowiązujący na części pisemnej egzaminu to 60%, oceniany wg następującej skali
procentowej poprawności:
0-59% = ndst (2.0)
60-67% = dst (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb (5.0)
99-100%= bdb! (5.0!)
Podczas części ustnej sprawdzana jest kompetencja komunikacyjna oraz opanowanie elementów
leksykalnych, fonetycznych oraz gramatycznych przerabianych na wszystkich modułach w r. II kursu.
Część ustna oceniana jest wg. następujących kryteriów:
5.0 – bardzo dobry: bardzo dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na
zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów,
akcentu oraz intonacji); bogactwo słownictwa (stosowanie przerabianego na zajęciach słownictwa,
także idiomów i związków frazeologicznych i odpowiedniego rejestru); bardzo dobra i przemyślana
struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek, rozwinięcie, koniec; częste i naturalne
stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami, zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i
zakończenie wątku/wypowiedzi; ciągła zgodność z tematem wypowiedzi
4.0/4.5 – dobry/dobry plus: dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na
zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów,
akcentu oraz intonacji, obecność pojedynczych błędów wymowy, drobne potknięcia gramatyczne o
charakterze jednostkowym); słownictwo w stopniu dobrym (widocznie różnorodne słownictwo z zajęć,
możliwe drobne potknięcia i przeinaczenia, okazjonalne błędy rejestru, idiomów lub związków
frazeologicznych); dobra i przemyślana struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek,
rozwinięcie, koniec; widoczne stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami i/lub
zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem
wskazująca na świadomy związek między wypowiedzią, a tematem wypowiedzi
3.0/3.5 – dostateczny/dostateczny plus: dostateczne poprawność językowa (właściwe stosowanie
omawianych na zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem
właściwych fonemów, akcentu oraz intonacji, akceptowalna obecność błędów wymowy, drobne
potknięcia gramatyczne); słownictwo w stopniu dostatecznym (słownictwo omawiane na zajęciach
mało różnorodne acz wystarczające do przekazania informacji, pojawiające się okazjonalne
przeinaczenia oraz błędy rejestru, idiomów lub związków frazeologicznych); dostateczna struktura
wypowiedzi, zaznaczony acz nie całkiem widoczny początek/rozwinięcie/koniec wypowiedzi; logiczne
połączenia między kolejnymi częściami stosowane rzadko, jak i zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i
zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem na poziomie dostatecznym
2.0 – niedostateczny: niedostateczna poprawność językowa (notoryczne błędy gramatyczne,
leksykalne i fonetyczne, notoryczne błędy wymowy tych samych elementów); słownictwo ubogie, mało
różnorodne i niewystarczające do stworzenia spójnej i zrozumiałej wypowiedzi, przeinaczenia, częste
błędy rejestru/stosowanie błędnego rejestru, niestosowanie lub błędne stosowanie idiomów i związków
frazeologicznych; chaotyczna i nieprzemyślana struktura wypowiedzi, brak widocznego
początku/rozwinięcia/końca wypowiedzi; brak logicznego połączenia między kolejnymi częściami
wypowiedzi, brak lub błędnie stosowane zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i zakończenie
wątku/wypowiedzi; brak płynności wypowiedzi, zdania cząstkowe i niepełne; brak zgodności z
tematem wypowiedzi
Ocena końcowa z egzaminu przedmiotu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do
systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje
niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny
niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w
zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się
dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu.
W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do
wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje brakiem
zaliczenia tego modułu oraz całego kursu.
Literatura
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: