Gramatyka opisowa języka szwedzkiego (C) - poz.2 3200-L2-GOCS2
Kurs stanowi przegląd zagadnień z zakresu podstawowych cech systemu gramatycznego języka szwedzkiego w zakresie składni (wzorce zdaniowe, stosunki składniowe). Celem kursu jest:
- przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej składni języka szwedzkiego,
- rozwijanie terminologii językoznawczej,
- pogłębianie wiedzy nabytej na zajęciach KKK.
Przewidziane zagadnienia: zdanie proste i jego części, zdanie złożone i jego elementy, współrzędność i podrzędność, wariancja w składni.
Terminologia podawana jest w języku polskim i szwedzkim. Niektóre terminy, zgodnie ze szwedzką lub ogólnie przyjętą tradycją językoznawczą, mogę także być podawane w językach klasycznych.
Nakład pracy:
- Godziny kontaktowe w semestrze: 30 godz.;
- Praca własna studenta (25 godz):
• 15 godz. bieżące przygotowanie do zajęć (prace domowe, wyznaczone lektury)
• 10 godz. przygotowanie do egzaminu (w semestrze letnim)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2025L: języki obce obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K1_W01
zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa szwedzkiego, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
K1_W02
zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa szwedzkiego,
K1_W05
ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa
K1_W08
zna podstawową terminologię oraz posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka szwedzkiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K1_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty po szwedzku oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego
K1_U02
posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_U10
potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa stosowanego w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1_K02
jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_K06
jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody oceniania
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć i w ramach prac domowych)
- pisemny sprawdzian końcowy
Do sprawdzianu w sesji letniej można podejść, jeżeli liczba nieusprawiedliwionych nieobecności nie przekracza dwóch, a liczba wszystkich nieobecności nie przekracza 50% wszystkich zajęć. Student, który nie może z powyższego powodu podejść do sprawdzianu w sesji letniej, nie zalicza przedmiotu.
Sprawdzian poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co sprawdzian w sesji właściwej.
Literatura
Bolander, M. 2005. Funktionell svensk grammatik + övningsbok.
Dahl, Ö. 2003. Grammatik. Studentlitteratur
Fasth, C. & Kannermark, A. 1997. Form i fokus. Del B.
Fasth, C. & Kannermark, A. 1998. Form i fokus. Del C.
Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära.
Josefsson, G. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare + övningar.
Josefsson, G., Lundin, K. 2018 Nycklar till grammatik.
Liljestrand, Birger. 1975. Så bildas orden.
Lövestam, S. 2014 Grejen med verb : grammatik som du aldrig har sett den förut
Lövestam, S. 2017 Grejen med substantiv och pronomen.
Lövestam, S. 2019. Riddar Kasus hjärta och andra sagor om grammatik.
Szulc A. 1992. Gramatyka dydaktyczna języka szwedzkiego.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: