Gramatyka opisowa języka szwedzkiego (C) - poz.2 3200-L2-GOCS2
Kurs stanowi przegląd zagadnień z zakresu podstawowych cech systemu gramatycznego języka szwedzkiego, tj. morfologii (m.in. klasy gramatyczne) oraz składni (wzorce zdaniowe, stosunki składniowe). Celem kursu jest:
- przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej składni i morfologii języka szwedzkiego,
- rozwijanie terminologii językoznawczej,
- pogłębianie wiedzy nabytej na zajęciach KKK.
Przewidziane tematy:
1. Jednostki w analizie językowej
2. Rzeczownik (deklinacje)
3. Rodzajnik (określony, nieokreślony; sufigowany, prepozycyjny)
4. Przymiotnik (określony, nieokreślony; stopniowanie)
5. Zaimek (m.in. dzierżawczo-zwrotny)
6. Czasownik (czasy, tryby, verbum infinitum, diateza, koniugacja)
7. Przysłówek
8. Elementy łączące: przyimki i spójniki
9. Zdanie proste
10. Zdanie złożone. Współrzędność i podrzędność
11. Wariancja w składni
Terminologia podawana jest w języku polskim i szwedzkim.
Kurs obejmuje dwa semestry; nakład pracy w przeliczeniu na 1 semestr:
- Godziny kontaktowe w semestrze: 30 godz.;
- Praca własna studenta (25 godz):
• 15 godz. bieżące przygotowanie do zajęć (prace domowe, wyznaczone lektury)
• 10 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego (w semestrze zimowym) / do testu końcowego (w semestrze letnim)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K1_W01
zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa szwedzkiego, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
K1_W02
zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa szwedzkiego,
K1_W05
ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa
K1_W08
zna podstawową terminologię oraz posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka szwedzkiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K1_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty po szwedzku oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego
K1_U02
posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_U10
potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa stosowanego w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1_K02
jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_K06
jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody oceniania
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- śródsemestralne testy pisemne
Student ma prawo do jednokrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego na ocenę w terminie wyznaczonym przez prowadzącego. Nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje utratą terminu.
Metody oceniania – test końcowy:
Metody oceniania – test końcowy:
Do egzaminu w sesji zimowej można podejść po zaliczeniu na ocenę pozytywną prac śródsemestralnych.
Do egzaminu w sesji letniej można podejść po zaliczeniu na ocenę pozytywną egzaminu w sesji zimowej oraz zaliczeniu na ocenę pozytywną prac śródsemestralnych.
Test poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co test w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną.
Literatura
Bolander, M. 2005. Funktionell svensk grammatik + övningsbok.
Fasth, C. & Kannermark, A. 1997. Form i fokus. Del B.
Fasth, C. & Kannermark, A. 1998. Form i fokus. Del C.
Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära.
Josefsson, G. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare + övningar.
Liljestrand, Birger. 1975. Så bildas orden.
Szulc A. 1992. Gramatyka dydaktyczna języka szwedzkiego.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: