Gramatyka opisowa języka szwedzkiego (C) 3200-L2-GOCS
Kurs stanowi przegląd zagadnień z zakresu podstawowych cech systemu gramatycznego języka szwedzkiego, tj. morfologii (m.in. klasy gramatyczne) oraz składni (wzorce zdaniowe, stosunki składniowe). Celem kursu jest:
- przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej składni i morfologii języka szwedzkiego,
- rozwijanie terminologii językoznawczej,
- pogłębianie wiedzy nabytej na zajęciach KKK.
Przewidziane tematy:
1. Jednostki w analizie językowej
2. Rzeczownik (deklinacje)
3. Rodzajnik (określony, nieokreślony; sufigowany, prepozycyjny)
4. Przymiotnik (określony, nieokreślony; stopniowanie)
5. Zaimek (m.in. dzierżawczo-zwrotny)
6. Czasownik (czasy, tryby, verbum infinitum, diateza, koniugacja)
7. Przysłówek
8. Elementy łączące: przyimki i spójniki
9. Zdanie proste
10. Zdanie złożone. Współrzędność i podrzędność
11. Wariancja w składni
Terminologia podawana jest w języku polskim i szwedzkim.
Kurs obejmuje dwa semestry; nakład pracy w przeliczeniu na 1 semestr:
- Godziny kontaktowe w semestrze: 30 godz.;
- Praca własna studenta (25 godz):
• 15 godz. bieżące przygotowanie do zajęć (prace domowe, wyznaczone lektury)
• 10 godz. przygotowanie do zaliczenia semestralnego (w semestrze zimowym) / do testu końcowego (w semestrze letnim)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K1_W01
zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa szwedzkiego, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
K1_W02
zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa szwedzkiego,
K1_W05
ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa
K1_W08
zna podstawową terminologię oraz posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka szwedzkiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K1_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty po szwedzku oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego
K1_U02
posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_U10
potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa stosowanego w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1_K02
jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego i ogólnego,
K1_K06
jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody oceniania
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- śródsemestralne testy pisemne
Student ma prawo do jednokrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego na ocenę w terminie wyznaczonym przez prowadzącego. Nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje utratą terminu.
Metody oceniania – test końcowy:
Do testu końcowego można podejść po zaliczeniu na ocenę pozytywną testu w sesji zimowej.
Kryteria oceniania
0-60% = ndst (2.0)
60-70% = dst (3.0)
70-75% = dst+ (3.5)
75-85% = db (4.0)
85-90% = db+ (4.5)
90-99% = bdb (5.0)
99-100% = cel (5.0!)
Ocena końcowa z przedmiotu wpisywana do systemu USOS to średnia ocen z testów semestralnych (po 50%).
Test poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co test w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną.
Literatura
Bolander, M. 2005. Funktionell svensk grammatik + övningsbok.
Fasth, C. & Kannermark, A. 1997. Form i fokus. Del B.
Fasth, C. & Kannermark, A. 1998. Form i fokus. Del C.
Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära.
Josefsson, G. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare + övningar.
Liljestrand, Birger. 1975. Så bildas orden.
Szulc A. 1992. Gramatyka dydaktyczna języka szwedzkiego.
Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: