Gramatyka opisowa języka francuskiego (C) - poz.2 3200-L2-GOCF2
Kurs zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami w gramatyce opisowej języka francuskiego (o silnie zaznaczonym podejściu
funkcjonalnym, składniowym i morfologicznym). Zasadniczą częścią kursu stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego
języka francuskiego, w tym (i) głównych części mowy i związanych z nimi grup wyrazowych; (ii) podstawowych wzorców zdaniowych; (iii)
funkcji dyskursywnych zasadniczych typów zdań głównych: (iv) gramatycznych, semantycznych oraz pragmatycznych aspektów związków
między zdaniami głównymi i składowymi; (v) gramatycznych środków służących dystrybucji informacji w zdaniu oraz poza nim. Tematyka
pierwszej części kursu obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu GN, GV, jak również wprowadzenie aparatu opisowego
nawiasowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1_W01,zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) oraz literaturoznawstwa w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
K1_W02, zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) oraz literaturoznawstwa,
K1_W05, zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa oraz literaturoznawstwa,
K1_W08, zna podstawową terminologię oraz posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii oraz gramatyki opisowej studiowanych dwóch języków obcych, a także gramatyki kontrastywnej (dotyczy relacji polski - jeden wybrany język obcy),
K1_U01, potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa,
K1_U02, posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego (w zakresie subdziedzin językoznawstwa odpowiednio do wybranego modułu) i literaturoznawstwa; potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie wybranej dziedziny,
K1_U09, ma umiejętności językowe w dwóch studiowanych językach obcych zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
K1_U10, potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu studiowanych dziedzin (językoznawstwa stosowanego i literaturoznawstwa) w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym,
K1_K01, jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów,
K1_K02, jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych),
K1_K03jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu,
Kryteria oceniania
- egzamin semestralny
- dwie nieusprawiedliwione nieobecności
-aktywność na zajęciach
zasady zaliczania w sesji poprawkowej: egzamin pisemny
Literatura
1 J. DUBOIS, Grammaire structurale du français (3 ouvrages : le nom, le verbe, la phrase), Larousse, 1969.
2. R. ELUERD, Grammaire descriptive de la langue française, Arman Colin, 2012/2016.
3. M. GREVISSE, Le bon usage, 12ème éd. refondue par A. Goosse, éd. Duculot, Paris, 1986.
4. M. RIEGEL, J.-C. PELLAT, R. RIOUL, Grammaire méthodique du français, P.U.F., Paris, 1994, et collection « Quadrige », 2001.
5. R.L. WAGNER, J. PINCHON, Grammaire du français classique et moderne, Hachette, Paris, 1962.
6. H. WEINRICH, Grammaire textuelle du français, Didier Hatier, 1989.
7. J.-C. PELLAT, S. FONVIELLE, Le GREVISSE de l'enseignant, grammaire de reference, Magnard, 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: