Dydaktyka języka B/C - włoski 3200-L2-DYDW
I część
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami wczesnego uczenia się i nauczania języka drugiego / obcego z punktu widzenia współczesnej wiedzy lingwistycznej, psycholingwistycznej, socjolingwistycznej i neurolingwistycznej.
Program semestralny obejmuje następującą problematykę:
• Charakterystyka rozwojowa dzieci w zakresie pierwszego języka i konsekwencje / implikacje dla wczesnej dydaktyki języka drugiego / języków obcych.
• Lingwistyczne podstawy uczenia języków obcych na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
• Wczesny początek nauki języka drugiego / języków obcych – kiedy? jak? dlaczego? – postulaty glottodydaktyczne.
• Wczesna nauka języka obcego czy wychowanie dwujęzyczne?
• Bogate środowisko uczenia języka drugiego/obcego.
• Shared reading a rozwój kompetencji języka drugiego/obcego: wyniki eksperymentu glottodydaktycznego.
II część
• Specyfika lekcji języka włoskiego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym
• Specyficzna struktura lekcji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
• Typy lekcji języka włoskiego możliwe do zrealizowania w nauczaniu wczesnoszkolnym
• Nauczanie sprawności językowych w oparciu o gry i zabawy.
• Podręczniki i pomoce naukowe do nauczania języka włoskiego oraz nauka doboru i własnoręcznego przygotowywania materiałów dydaktycznych
• Metody nauczania języków obcych i techniki nauczania elementów języka nadające się do zastosowania wobec młodszych uczniów
• Wykorzystanie tzw. inteligencji wielorakich w procesie nauczania języków.
• Konspekty lekcji i scenariusze lekcji
• Sposoby oceniania młodszych uczniów, systemy nagród, ocena opisowa.
III część - zajęcia online
Celem kursu jest zapoznanie studentów metodami integracji technik pracy nad językiem w praktyce edukacyjnej oraz wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności korzystania z różnorodnych materiałów dydaktycznych odpowiednich do wieku ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Tematy:
1. Organizacja pracy w grupie dziecięcej
2. Wykorzystanie bajek i dramy
3. Wykorzystanie wierszy, rymowanek i piosenek
4. Wykorzystanie technik plastycznych i rękodzieła
5. Wykorzystanie gier
6. Wykorzystanie ICT i multimediów
7. Ocenianie małych dzieci
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin (część I i część II)* albo (część I, część II i część III)**
Przygotowanie do zajęć 25 godzin
Przygotowanie do egzaminu 5 godzin
Razem 60 godz
Uwaga:
*Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela języka angielskiego jako pierwszego przedmiotu realizują część I i część II.
**Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela z dwóch przedmiotów (jednym z przedmiotów jest język angielski) realizują wszystkie trzy części.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
w zakresie wiedzy:
• zna metody i techniki pracy glottodydaktycznej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
• zna materiały przydatne do pracy nad językiem obcym odpowiednie dla tej grupy wiekowej
• zna cyfrowe zasoby sieci przydatne do nauczania i uczenia się języka angielskiego odpowiednie dla tej grupy wiekowej
w zakresie umiejętności:
• potrafi planować lekcję językową dla tej grupy wiekowej
• umie określić i wprowadzić w życie cele lekcji: językowe, komunikacyjne i międzykulturowe
• potrafi praktycznie stosować strategie nauczania systemów językowych i sprawności odpowiednio do cech i wieku uczniów
• potrafi dobrać metody i techniki nauczania odpowiednio do potrzeb uczniów w tym wieku
• stosuje różnorodne materiały dydaktyczne
• umie ocenić przydatność edukacyjną nowych materiałów i narzędzi
• umie organizować pracę na lekcji językowej odpowiednio do wieku uczniów
w zakresie postaw:
• rozpoznaje potrzeby uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
• dopasowuje metody i techniki do różnych sytuacji edukacyjnych
• przyjmuje postawę dobrego nauczyciela - przewodnika i pomocnika w uczeniu się języków
• jest zainteresowany innowacjami dydaktycznymi i własnym rozwojem zawodowym
• rozumie znaczenie kompetencji międzykulturowej w posługiwaniu się językiem włoskim.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny oraz
Egzamin ustny: Przygotowanie ćwiczeń z wykorzystaniem omawianych narzędzi (np. bajki, piosenki, gry) i prezentacja końcowa: konspekt lekcji dla wybranej grupy uczniów wraz z materiałami.
Kryteria oceniania
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
Praktyki zawodowe
do kursu nie są przypisane praktyki
Literatura
Literatura podstawowa:
• Caon F., Rutka S. (2004). La lingua in gioco. Attività ludiche per l'insegnamento dell'italiano L2. Perugia: Guerra Edizioni.
• Diadori P. (2011). Insegnare italiano a stranieri. Milano: Le Monnier.
• Iluk, J. (2006). Jak uczyć małe dzieci języków obcych?. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.
• Kaliska M., Kostecka-Szewc O.(2021), Va bene! 1-7, Poznań: Nowela.
• Kaliska M., Kostecka-Szewc O. (2021), Va benissimo! (1-3), Poznań:: Nowela.
• Komorowska, H. (2015). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
• Kotarba, M. (2007). Przedszkolak, język obcy i... ty: Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.
• Pichiassi M. (1999). Fondamenti di glottodidattica. Perugia: Guerra Edizioni.
• Siek-Piskozub, T. (2001). Uczyć się bawiąc: Strategia ludyczna na lekcji języka obcego. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
• Sikora-Banasik, D. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych: Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
• Szpotowicz M. (2011). Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej. W: Komorowska H. (red.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Edukacja językowa dzisiaj: podręcznik akademicki. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 123-139.
• Języki obce w szkole – wybrane artykuły
• Italiano LinguaDue - wybrane artykuły
• Inne pozycje wskazane przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca:
• Arnau J. (1994), Teacher-Pupil Communication When Commencing Catalan Immersion Programs, [w:] Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Ch. Lauren (red.), Vaasa, s. 47-76.
• Baetens Beardsmore, Hugo (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
• Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.
• Day E. M., Shapson S. M. (1996), , Studies in Immersion Education, Clevedon.
• Genesee F. (1987), Learning through Two Languages. Studies of Immersion and Bilingual Education, Cambridge.
• Genesee, F. (1991), Second Language Learning in School Setting: Lessons from Immersion, w: Reynolds, A.G., Bilingualism, Multiculturalism, and Second Language Learning. The McGill Conference in Honour of Wallace E. Lambert, Lawrence Erlbaum Associates, London, s. 183-202.
• Kwiecińska, U. (2015), Jak bawić się z dzieckiem przygotowując je do nauki, Materiały informacyjne dla rodziców, Szkoła Podstawowa nr 86 im. Bronisława Czecha, Warszawa.
• Lang, E. (2014), Teoria i praktyka nauczania języków obcych w szkole podstawowej. Lingwistyczne i dydaktyczne podstawy koncepcji programu nauczania języka angielskiego i francuskiego w klasach I-IV, w: Dakowska M., Olpińska M., Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu i w szkole. Studia Naukowe IKLA 22, Warszawa, s. 47-67, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii.
• Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.
• Olpińska M. (2009), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i koncepcji glottodydaktycznych, tom 9 serii Języki. Kultury. Teksty. Wiedza. Grucza F., Lukszyn J. (red. Serii), Warszawa.
• Olpińska, M. (2013), Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu, Studia Naukowe IKLA 9, Warszawa, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy- serii.
• Olpińska, M. (2014), Wczesny początek nauki języków obcych: kiedy? Jak? Dlaczego? Postulaty glottodydaktyczne, Trendy 1/2014, ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?Id=610.
• Papert S. (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
• Promoting language learning and linguistic diversity, An action plan 2004-06 (2004), Office for Official Publications of the European Communities, European Commission.
• Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004), Psycholinguistik Tübingen,.
• Snow C.E., Hoefnagel-Höhle M. (1978) The Critical Period for Language Acquisition: Evidence from Second Language Learning, w: Child Development 49, s. 1114-1128.
Wybrane podręczniki do nauki języka obcego, np.
• Heath, J. (2013), My World 1 Student’s Book, National Geographic Learning, Cengage Learning, Wyd. Nowa Era, Warszawa.
• Selby, C. (2012), Playtime A, Oxford University Press, Oxford.
Wybrane podręczniki do nauczania zintegrowanego, np.:
• Gawrońska, B., Raczek, E. (2013), Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne, Karty 1 i 2, wsip, Warszawa.
• Elementarz XXI wieku, klasa I, Dzień odkrywców, ćwiczenia. Autorzy: Ewa Hryszkiewicz, Barbara Stępień. Red. serii: Bożena Gepert. Warszawa: Nowa Era, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: