Dydaktyka języka B/C - rosyjski 3200-L2-DYDR
Celem kursu jest skonfrontowanie wiedzy teoretycznej na temat wczesnoszkolnego nauczania języków obcych z praktyką edukacji języka rosyjskiego w przedszkolu i szkole podstawowej. W obszarze rozważań znajdą się następujące zagadnienia: Język obcy w edukacji przedszkolnej; Zintegrowany język obcy jako element edukacji wczesnoszkolnej; Programy i materiały nauczania; Zasady podejścia dydaktycznego, metod, technik pracy w nauczaniu wczesnoszkolnym; Kształtowanie sprawności receptywnych i produktywnych; Środki dydaktyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu wczesnoszkolnym; Zasady pracy z dziećmi trudnymi i z dysfunkcjami; Efekty kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
- pogłębiona znajomość psychorozwojowych uwarunkowań wczesnej edukacji językowej;
- pogłębiona znajomość zasadniczych różnic między specyfiką edukacji językowej w przedszkolu, klasach 1 – 3 a edukacją językową w klasach starszych;
- wzbogacona wiedza na temat organizacji pracy w przedszkolu i szkole.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
- precyzyjne wskazanie celów lekcji i ich realizacja;
- realizacja spójnej dydaktycznie lekcji ukierunkowanej na kształtowanie poszczególnych sprawności językowych – rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie;
- uzasadnione stosowanie strategii nauczania w różnych grupach wiekowych;
- właściwy dobór metod i technik nauczania;
- rozwija nawyk tworzenia własnych pomocy dydaktycznych;
- nabywa umiejętność ewaluacji materiałów glottodydaktycznych i osiągnięć uczniów;
- prawidłowe wykonywanie dokumentacji szkolnej
Efekty kształcenia w zakresie postaw:
- Wykreowanie sylwetki nauczyciela XXI wieku;
- Modyfikacja zachowań zgodnie z ustaleniami specjalistów z zakresu dydaktyki obcojęzycznej i Rady Pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin – na ocenę składa się średnia ocen za:
- 20% aktywne uczestnictwo na zajęciach i na forum;
- 20%prezentacja lekcji języka rosyjskiego z zastosowaniem wybranych materiałów glottodydaktycznych do nauki języka rosyjskiego;
- 60% odpowiedź ustna.
Literatura
Iluk J., 2002, Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Katowice: Wydawnictwo Gnome.
Języki obce w szkole – Wybrane artykuły
Kotarba M., 2007, Przedszkolak, język obcy i ...Ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach, Pułtusk: Wyd. Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora.
Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych, 2009, Dorota Sikora-Banasik (Red.), Warszawa: CODN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: