Dydaktyka języka B/C - francuski 3200-L2-DYDF
Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka obcego w szkole podstawowej. Omawiane są metody pracy z uczniami, materiały dydaktyczne
oraz formy pracy.
Studenci poznają podstawę programową przedmiotu język obcy nowożytny, metodami pracy z uczniami w wieku szkolnym (szkoła
podstawowa), a także metody aktywizacji uczniów, materiały i pomoce dydaktyczne, funkcje i sposoby oceniania.
Treści omawiane na zajęciach:
1. Podstawa, programowa, sylabus, program kursu,
2. Środowisko uczenia się
3. Wykorzystania podręczników
4. Uczenie się wielozmysłowe, TPR
5,. Projekty - uczenie się we współpracy
6. Zintegrowane nauczanie językowo przedmiotowe
7. Piosenki i rymowanki w nauczaniu języka obcego
8. Wykorzystanie twórczości plastycznej, rekwizyty plastyczne
9. Storytelling i drama w nauczaniu języka obcego
10. Wykorzystanie gier
11. Wykorzystanie techniki cyfrowej i multimediów
12. Ocenianie
13. Egzamin ósmoklasisty
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin
Przygotowanie do zajęć 10 godzin
Wykonanie zadań bieżących w kursie 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu 5 godzin
Razem 60 godz.
W cyklu 2024L:
Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka francuskiego w szkole podstawowej. Omawiane są metody pracy z uczniami, materiały dydaktyczne |
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.1/E.1.W1. miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
D.1/E.1.W2. podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na
poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy
w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz
kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
D.1/E.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację,
analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1/E.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z
wykorzystaniem technologii informacyjno- komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju
uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz
zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy
oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i
środowiskiem pozaszkolnym;
D.1/E.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się
przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla
danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
D.1/E.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i
metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu
uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1/E.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania
interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne,
doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1/E.1.W8. sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki
dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym
elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w
rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia
elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
D.1/E.1.W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania
postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1/E.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne,
ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1/E.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w
procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1/E.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz
sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym
rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz
konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1/E.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności
współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych
uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1/E.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze
sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktycznowychowawczej;
D.1/E.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności
poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego
uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez
stymulowanie go do samodzielnej pracy.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.1/E.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy
programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1/E.1.U2. przeanalizować rozkład materiału;
D.1/E.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
D.1/E.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1/E.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1/E.1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i
środowiskiem pozaszkolnym;
D.1/E.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące
uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1/E.1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1/E.1.U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1/E.1.U10. rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie
dydaktycznym;
D.1/E.1.U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.1/E.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1/E.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1/E.1.K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
D.1/E.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności
intelektualnej;
D.1/E.1.K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1/E.1.K6. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i
nawyków kulturalnych;
D.1/E.1.K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1/E.1.K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1/E.1.K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia przedmiotu /czerwiec i wrzesień/:
Obowiązkowa, aktywna obecność na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności)
Egzamin/ustny/pisemny: : (czerwiec, wrzesień), znajomość literatury /50%/. Przygotowanie lekcji/ćwiczeń z wykorzystaniem omawianych narzędzi i technik dydaktycznych /50%/
Praktyki zawodowe
do kursu nie są przypisane praktyki
Literatura
Literatura podstawowa:
• Komorowska H., 2001. Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
-- Komorowska, H., /pod red/, 2009, Skuteczna nauka języka obcego, CODN, Warszawa
- Komorowska H., 2012, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa
• H. Komorowska (ed.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Łośgraf. (123-139).
• Szpotowicz, M. 2011. Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych dzieci. Języki Obce w Szkole nr 4/2011. Warszawa:
Literatura uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca:
- Conseil de l ;Europe, Cadre Europeen des Langues Vivantes, 2002, Conseil de l;Europe, Strasbourg/Didier
- Courtillon, J., 2003, Elaborer un cours de FLE, Hachette, Paris
- Łuczak-Łomża, A., Metera-Debaene, E., 2002, „Zanim wybierzesz podręcznik Metody oceniania materiałów do nauki języków obcych, Fraszka edukacyjna, Warszawa
- Komorowska-Janowska, H.,/pod red/, 2002, Ewaluacja w nauce języka obcego, wyd. UwB, Białystok
- Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych: Od praktyki do praktyki, Poznań
-- Podstawa programowa do nauczania języków obcych, szkoła podstawowa, 2018, MEN
- Siek-Piskozub,T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategie ludyczne na lekcjach języków obcych, PWN, Warszawa
-Vanthier, H., 2009, L’enseignemnet aux enfants en classe de langue”, CLE International, Paris
- Wilczyńska W., 2005, Introduction a la didactique du francais langue etrangere, Flair, Poznań
-"Języki Obce w Szkole",
- Etude de Linguistique Appliquee
- Le Francais dans le Monde
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: - Conseil de l ;Europe, Cadre Europeen des Langues Vivantes, 2002, Conseil de l;Europe, Strasbourg/Didier -"Języki Obce w Szkole", |
Uwagi
W cyklu 2024L:
PTTD i TU - II stopień studenci uzupełniający uprawnienia z I stopnia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: