Dydaktyka języka B/C - angielski 3200-L2-DYDA
Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka angielskiego jako obcego w szkole podstawowej. Omawiane są metody pracy z uczniami, materiały dydaktyczne oraz formy pracy.
Studenci poznają podstawę programową przedmiotu język obcy nowożytny, metodami pracy z uczniami w wieku szkolnym (szkoła podstawowa), a także metody aktywizacji uczniów, materiały i pomoce dydaktyczne, funkcje i sposoby oceniania.
Treści omawiane na zajęciach:
1. Podstawa, programowa, sylabus, program kursu,
2. Środowisko uczenia się
3. Wykorzystania podręczników
4. Uczenie się wielozmysłowe, TPR
5,. Projekty - uczenie się we współpracy
6. Zintegrowane nauczanie językowo przedmiotowe
7. Piosenki i rymowanki w nauczaniu języka obcego
8. Wykorzystanie twórczości plastycznej, rekwizyty plastyczne
9. Storytelling i drama w nauczaniu języka obcego
10. Wykorzystanie gier
11. Wykorzystanie techniki cyfrowej i multimediów
12. Ocenianie
13. Egzamin ósmoklasisty
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin
Przygotowanie do zajęć 10 godzin
Wykonanie zadań bieżących w kursie 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu 5 godzin
Razem 60 godz.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.1/E.1.W1. miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
D.1/E.1.W2. podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz
kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
D.1/E.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1/E.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno- komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1/E.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
D.1/E.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1/E.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1/E.1.W8. sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
D.1/E.1.W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1/E.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1/E.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1/E.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1/E.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1/E.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
D.1/E.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.1/E.1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1/E.1.U2. przeanalizować rozkład materiału;
D.1/E.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
D.1/E.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1/E.1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1/E.1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1/E.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1/E.1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1/E.1.U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1/E.1.U10. rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
D.1/E.1.U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.1/E.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1/E.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1/E.1.K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej;
D.1/E.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1/E.1.K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1/E.1.K6. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1/E.1.K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1/E.1.K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1/E.1.K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenie przedmiotu ( czerwiec/ wrzesień):
Egzamin ustny/pisemny
Przygotowanie ćwiczeń z wykorzystaniem omawianych narzędzi i technik dydaktycznych i prezentacja końcowa.
Obowiązkowa obecność na zajęciach ( dozwolone są dwie nieobecności)
Ocena końcowa jest wypadkową ocen z zadań wykonywanych na bieżąco 40% i egzaminu 60%.
Kryteria oceniania
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
Praktyki zawodowe
Do kursu przypisane są praktyki zawodowe:
60 godzin dla języka angielskiego jako przedmiotu pierwszego
lub
45 godzin dla języka angielskiego jako przedmiotu drugiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN
• Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.
• Komorowska H., 2001. Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
• H. Komorowska (ed.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Łośgraf. (123-139).
• Szpotowicz, M. 2011. Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych dzieci. Języki Obce w Szkole nr 4/2011. Warszawa: Ośrodek RoReilly, V. & S. M Ward. 1997. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Literatura uzupełniająca:
• Celce-Murcia, M. (ed.) 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle & Heinle.
• Nunan, D. (ed.) 2001. Practical English Language Teaching. McGraw Hill.
• Nunan, D. 1999. Second Language Teaching and Learning. Heinle & Heinle.
• Szpotowicz, M. 2011. Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej. Inzwoju Edukacji.
• Tanner, R. & C. Green. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman
• Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP
Wybrane podręczniki do nauki języka obcego,
Fragmenty serii: Innovating Pedagogy:https://www.open.ac.uk/blogs/innovating/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: