Podstawy przekładu pisemnego języka B-angielski, poz.2 3200-L2-1PPPBA2
Podstawy przekładu pisemnego: warsztaty 30 h. Kierunek tłumaczenia: B–A.
Nakład pracy studenta:
Ćwiczenia: 30 godz.
Samodzielne przygotowanie do zajęć: ok. 30 godz.
Razem: ok. 60 godz, co odpowiada 2 pkt ECTS
Celem zajęć, będących kontynuacją przedmiotu PPP poz. 1, jest dalsze zdobywanie oraz pogłębienie przez studentów podstawowych umiejętności z zakresu przekładu nieliterackich tekstów niespecjalistycznych.
GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA:
1. Warsztat tłumacza (ocena przydatności informacji i zasady korzystania ze słowników, encyklopedii itp.; poszukiwanie informacji i ocena jej wartości; korzystanie z tekstów paralelnych i analogicznych) - kontynuacja;
2. Techniki i strategie tłumaczenia (parafrazowanie, transformacje składniowe na poziomie zdania i akapitu, operowanie szykiem jako wykładnikiem struktury tematyczno-rematycznej oraz adekwatnymi środkami spójności) - doskonalenie;
3. Weryfikacja łączliwości, korzystanie z dostępnych korpusów, itd. – kontynuacja;
4. Sposoby oddania w tłumaczeniu różnych rodzajów tekstów, rejestru, stylu i jego wykładników (ujęcie praktyczne) – kontynuacja;
5. Podstawowe problemy pragmatyki przekładu – definiowanie odbiorcy i jego potrzeb w odniesieniu do konkretnej sytuacji tłumaczeniowej – pogłębienie zagadnienia;
7. Wybrane szczegółowe problemy polsko-angielskiej konfrontacji przekładowej, np. leksyka bezekwiwalentowa, nazwy własne w języku A i B, formy grzecznościowe, transliteracja i transkrypcja, odmiana imion własnych, elementy trzeciego języka i trzeciej kultury w przekładzie. – kontynuacja;
8. Weryfikacja i korekta tekstów – ciąg dalszy;
9. Wymogi edytorskie - kontynuacja.
FORMY PRACY:
Przykładowo: samodzielne wykonanie przekładu (w domu, na zajęciach) i jego omówienie; praca z tekstem paralelnym lub analogicznym i innym materiałem źródłowym; identyfikacja i korekta błędów w pracach własnych; ćwiczenia przeciwdziałające interferencji, ćwiczenia mające na celu uzyskanie kohezji i koherencji tekstu; przygotowanie glosariusza; praca projektowa (zespołowa).
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej
zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,
najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
METODY PRACY:
Przykładowo: dyskusja, praca w grupach, praca własna, prezentacje, projekty, inne.
TEMATYKA TEKSTÓW:
społeczno-ekonomiczna, kulturowa, krajoznawczo-geograficzna
WYMAGANIA NA ZALICZENIE:
Obecność i zadowalająca praca na zajęciach, systematyczne przygotowywanie przekładów na zajęcia, terminowe wykonanie zadowalających przekładów wskazanych tekstów oraz innych zadań, w tym – przekładu semestralnego lub udział w pracy zespołowej; zaliczenie śródsemestralnych testów kontrolnych i sprawdzianu końcowego.
Zaliczenie poprawkowe odbywa się w tej samej formie i na takich samych warunkach, jak zaliczenie w zwykłym terminie, chyba że nie jest to możliwe ze względów organizacyjnych (wówczas forma zaliczenia może ulec zmianie).
W cyklu 2023Z:
Podstawy przekładu pisemnego: warsztaty 30 h. Kierunek tłumaczenia: B–A. Nakład pracy studenta: Celem zajęć, będących kontynuacją przedmiotu PPP poz. 1, jest dalsze zdobywanie oraz pogłębienie przez studentów podstawowych umiejętności z zakresu przekładu nieliterackich tekstów niespecjalistycznych w zakresie wyżej wymienionej tematyki. GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA: FORMY PRACY: W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej METODY PRACY: TEMATYKA TEKSTÓW: WYMAGANIA NA ZALICZENIE: Zaliczenie poprawkowe odbywa się w tej samej formie i na takich samych warunkach, jak zaliczenie w zwykłym terminie, chyba że nie jest to możliwe ze względów organizacyjnych (wówczas forma zaliczenia może ulec zmianie). |
W cyklu 2024Z:
Podstawy przekładu pisemnego: warsztaty 30 h. Kierunek tłumaczenia: B–A. Nakład pracy studenta: Celem zajęć, będących kontynuacją przedmiotu PPP poz. 1, jest dalsze zdobywanie oraz pogłębienie przez studentów podstawowych umiejętności z zakresu przekładu nieliterackich tekstów niespecjalistycznych w zakresie wyżej wymienionej tematyki. GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA: FORMY PRACY: W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej METODY PRACY: TEMATYKA TEKSTÓW: WYMAGANIA NA ZALICZENIE: Zaliczenie poprawkowe odbywa się w tej samej formie i na takich samych warunkach jak zaliczenie w zwykłym terminie, chyba że nie jest to możliwe ze względów organizacyjnych (wówczas forma zaliczenia może ulec zmianie). |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu zajęć przedmiotu student, na poziomie odpowiednim dla PPP w sem.3:
- zna podstawowe rodzaje przekładu pisemnego, ma wiedzę o tłumaczeniu pisemnym jako procesie, zna i potrafi rozpoznać rolę tłumacza w akcie komunikacji;
- zdaje sobie sprawę z kompleksowej natury procesu tłumaczenia i historycznej zmienności jego rozumienia;
-zna podstawową terminologię z zakresu translatoryki, ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów tłumaczenia, teorii przekładu, technik i strategii tłumaczeniowych;
- zna i rozumie podstawy warsztatu tłumacza pisemnego, zna strategie i techniki tłumaczeniowe w ujęciu różnych koncepcji translatorycznych, rozumie ich specyfikę;
- rozumie konieczność samokształcenia i pogłębiania wiedzy translatorycznej;
- zna i rozumie zasady etyki zawodu tłumacza;
- jest świadom w ogólnym zarysie uwarunkowań funkcjonowania tłumacza na rynku.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi dokonać zadowalającej jakości tłumaczenia tekstu o w/w tematyce i stopniu trudności odpowiednim do etapu kształcenia;
- potrafi korzystać ze źródeł, słowników, tekstów paralelnych, dokonując adekwatnej oceny ich przydatności w poszukiwaniu ekwiwalentów przekładowych;
- potrafi określić odbiorcę przekładu i zastosować techniki przekładu stosownie do jego potrzeb oraz do wymagań zleceniodawcy;
- potrafi stosować różnorodne techniki i strategie tłumaczenia;
- potrafi prawidłowo rozpoznawać elementy kulturowe w tekście oraz uwzględnia w pracy tłumacza różnice międzykulturowe;
- potrafi prawidłowo uargumentować swoje wybory tłumaczeniowe;
- posiada umiejętność refleksji metatranslacyjnej, umie ocenić zastosowane przez siebie i innych rozwiązania translatorskie, potrafi odnieść je do różnych koncepcji i paradygmatów translatorycznych, umie docenić przejawy kreatywności translatorskiej;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty paralelne;
- zna w zaawansowanym stopniu zasady poprawnej polszczyzny i stosuje je w praktyce przekładowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi krytycznie ocenić własne umiejętności translacyjne, zwrócić się do eksperta merytorycznego;
- docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych (w sytuacjach zawodowych tłumacza);
- dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej tłumacza i dobrych praktyk profesjonalnych;
-potrafi być mediatorem w sytuacji komunikacji międzykulturowej;
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi; przestrzega przy tym wzorców etycznych, zasięgając w razie potrzeby konsultacji;
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmuje w niej różne role, w tym rolę mediatora językowego i kulturowego;
- jest gotów do kierowania grupą pod opieką nauczyciela i przyjmuje odpowiedzialność za efekty jej pracy;
- jest gotów kierować miniprojektem tłumaczeniowym – symulacją projektu w warunkach dydaktycznych pod opieką nauczyciela.
Kryteria oceniania
Oceny z prac cząstkowych; ocena ciągła (podstawa: kontrola obecności, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność oraz wykonywane samodzielnie tłumaczenia pisemne, śródsemestralne pisemne testy kontrolne, końcowy sprawdzian pisemny, tłumaczenie semestralne). Każdy z ewentualnych wymogów musi zostać spełniony z osobna, dlatego nie określa się ich udziału w ocenie.
Wymagania przy zaliczeniu poprawkowym są takie same.
Kryteria oceny prac pisemnych:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
poniżej – 2 (nzal).
Dopuszczalne dwie nieobecności (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów).
Literatura
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego.
W cyklu 2023Z:
Lietartura: |
W cyklu 2024Z:
Liteartura: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Szczegółowe informacje na temat ocen za prace Oceniany jest aspekt tłumaczeniowy i pragmatyczny, językowy i formalny. Ocena 5 – tekst poprawny pod kątem językowym (ewentualne usterki językowe są drobne i nie utrudniają zrozumienia tekstu), stanowiący adekwatny odpowiednik oryginału pod kątem treści, formy i stylu. Zachowanie konsekwencji pod kątem wybranej strategii, a także pod względem rejestru języka. Przesłane przez studentkę/studenta pliki są odpowiednio nazwane, a ich zawartość jest właściwie sformatowana. Ocena 4/4,5 – tekst zasadniczo poprawny pod kątem językowym (możliwe drobne usterki językowe, dopuszczalne bardzo sporadyczne ważniejsze błędy językowe – ich liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu). Możliwe błędy tłumaczeniowe (liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu), które jednak nie sprawiają, że tekst przestaje być zrozumiały i spełniać swoją funkcję. Możliwe drobne usterki formalne (np. brak justowania), przesłane przez studentkę/studenta pliki są odpowiednio nazwane, a ich zawartość jest właściwie sformatowana. Ocena 3/3,5 – w większości tekst poprawny pod kątem językowym, ale zdarzają się w nim drobne usterki językowe, dopuszczalne jest również kilka (liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu) poważniejszych błędów językowych, które mogą w niewielkim stopniu zakłócać jego odbiór. Popełnione błędy tłumaczeniowe (dopuszczalna liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu) miejscami utrudniają zrozumienie tekstu, ale można uznać, że zasadniczo nadal jest on w stanie spełnić swoją funkcję. Możliwe usterki formalne, błędy w nazwach plików a ich zawartość może zawierać drobne błędy formatowania. Ocena 2 – tekst zawiera znaczną liczbę błędów językowych, które utrudniają jego lekturę i zrozumienie. Popełnione błędy tłumaczeniowe są liczne, mogą świadczyć o niezrozumieniu przez studenta tekstu oryginalnego lub jego fragmentów i sprawiają, że tekst przekładu nie jest zrozumiały ani nie realizuje swojej funkcji. Obecne istotne błędy formalne. Przesłane przez studentkę/studenta pliki nie są odpowiednio nazwane a ich zawartość nie jest właściwie sformatowana. Powyższe opisy dotyczą samego tekstu przedstawionego tłumaczenia. Ostateczna ocena może być inna, jeżeli zadana praca obejmowała dodatkowe zadania, np. napisanie autokomentarza do przekładu. |
W cyklu 2024Z:
Szczegółowe informacje na temat ocen za prace Oceniany jest aspekt tłumaczeniowy i pragmatyczny, językowy i formalny. Ocena 5 – tekst poprawny pod kątem językowym (ewentualne usterki językowe są drobne i nie utrudniają zrozumienia tekstu), stanowiący adekwatny odpowiednik oryginału pod kątem treści, formy i stylu. Zachowanie konsekwencji pod kątem wybranej strategii, a także pod względem rejestru języka. Przesłane przez studentkę/studenta pliki są odpowiednio nazwane, a ich zawartość jest właściwie sformatowana. Ocena 4/4,5 – tekst zasadniczo poprawny pod kątem językowym (możliwe drobne usterki językowe, dopuszczalne bardzo sporadyczne ważniejsze błędy językowe – ich liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu). Możliwe błędy tłumaczeniowe (liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu), które jednak nie sprawiają, że tekst przestaje być zrozumiały i spełniać swoją funkcję. Możliwe drobne usterki formalne (np. brak justowania), przesłane przez studentkę/studenta pliki są odpowiednio nazwane, a ich zawartość jest właściwie sformatowana. Ocena 3/3,5 – w większości tekst poprawny pod kątem językowym, ale zdarzają się w nim drobne usterki językowe, dopuszczalne jest również kilka (liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu) poważniejszych błędów językowych, które mogą w niewielkim stopniu zakłócać jego odbiór. Popełnione błędy tłumaczeniowe (dopuszczalna liczba ustalana w zależności od długości i trudności tekstu) miejscami utrudniają zrozumienie tekstu, ale można uznać, że zasadniczo nadal jest on w stanie spełnić swoją funkcję. Możliwe usterki formalne, błędy w nazwach plików a ich zawartość może zawierać drobne błędy formatowania. Ocena 2 – tekst zawiera znaczną liczbę błędów językowych, które utrudniają jego lekturę i zrozumienie. Popełnione błędy tłumaczeniowe są liczne, mogą świadczyć o niezrozumieniu przez studenta tekstu oryginalnego lub jego fragmentów i sprawiają, że tekst przekładu nie jest zrozumiały ani nie realizuje swojej funkcji. Obecne istotne błędy formalne. Przesłane przez studentkę/studenta pliki nie są odpowiednio nazwane a ich zawartość nie jest właściwie sformatowana. Powyższe opisy dotyczą samego tekstu przedstawionego tłumaczenia. Ostateczna ocena może być inna, jeżeli zadana praca obejmowała dodatkowe zadania, np. napisanie autokomentarza do przekładu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: