Wstęp do glottodydaktyki ogólnej 3200-L2-0WGO
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań glottodydaktycznych.
Omawiane są tu następujące tematy: podstawowe pojęcia glottodydaktyki; historia rozwoju glottodydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie glottodydaktyki, organizacja nauczania języków obcych, najważniejsze problemy dydaktyczne (związane z nauczaniem języka obcego).
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów = 2 ECTS
Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS
Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS
W cyklu 2023L:
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań glottodydaktycznych. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań glottodydaktycznych. Nakład pracy studenta: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K1_W01 zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (glottodydaktyki) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową,
K1_W02 zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki,
K1_W03 zna etapy rozwoju glottodydaktyki jako dziedziny wiedzy w ujęciu historycznym, rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność,
K1_W04 zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie glottodydaktyki,
K1_W06 zna i rozumie powiązania glottodydaktyki z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi (językoznawstwa),
K1_W13 zna i rozumie zasady etyki zawodowej,
K1_W14 ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,
K1_W15 zna normy, procedury i dobre praktyki stosowane w obszarze działalności zawodowej;
Umiejętności:
K1_U01 potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie glottodydaktyki,
K1_U02 posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych glottodydaktyki (jako subdziedziny językoznawstwa); potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie wybranej dziedziny,
K1_U03 potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych),
K1_U04 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku polskim oraz w dwóch studiowanych językach obcych,
K1_U05 potrafi porozumiewać się w dwóch studiowanych językach obcych w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych oraz umie przeciwdziałać konfliktom, wykorzystując język jako narzędzie komunikacji,
K1_U09 ma umiejętności językowe w dwóch studiowanych językach obcych zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
K1_U10 potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu studiowanej dziedziny (glottodydaktyki) w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym,
K1_U11 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu glottodydaktyki, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; umie ocenić przydatność poznanych metod, praktyk i procedur do własnej działalności zawodowej,
K1_U12 potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych,
K1_U13 potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny i analizy sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi.
Kompetencje społeczne:
K1_K01 jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów,
K1_K02 jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie glottodydaktyki, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych),
K1_K03 jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu,
K1_K07 jest gotów do podejmowania działań i wyzwań zawodowych w środowisku społecznym wykazując cechy refleksyjnego praktyka,
K1_K08 jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach projektów związanych z nauczaniem języków obcych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania są formułowane przez prowadzącą daną grupę zajęciową.
Literatura
Literaturę podaje prowadząca daną grupę zajęciową.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: