Literatura anglojęzycznego obszaru językowego (C) - poz. 2 3200-L2-0LCA2
Celem zajęć jest przedstawienie ogólnej historii literatury angielskiej od okresu oświecenia do XX wieku włącznie, przedstawienie tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok; omówienie dorobku czołowych pisarzy; analiza i interpretacja wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w danej epoce.
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
I. OŚWIECENIE
ZJAWISKA KULTUROWE: kultura okresu augustiańskiego; neoklasycyzm; wpływ klasy średniej na powstawanie nowych gatunków literackich
ZJAWISKA LITERACKIE: poezja augustiańska; XVIII-wieczna poezja satyryczna; proza satyryczna; esej w periodyku – pierwsi dziennikarze; rozwój powieści: powieść epistolarna, powieść-pamiętnik, powieść łotrzykowska, powieść obyczajowa; gotycyzm i powieść gotycka
OMAWIANE UTWORY: Alexander Pope: „The Rape of the Lock"; Jonathan Swift: „Modest Proposal”, Joseph Addison, Richard Steele (fragmenty esejów); przykłady powieści: Samuel Richardson, Daniel Defoe, Henry Fielding, Jane Austen; Horace Walpole
II. ROMANTYZM
ZJAWISKA KULTUROWE: rewolucja; kształtowanie się estetyki romantycznej w opozycji do estetyki oświecenia; indywidualizm romantyczny
ZJAWISKA LITERACKIE: prymitywizm i preromantyzm; fałszerstwa i naśladownictwa dawnych gatunków literackich; pierwsze pokolenie romantyków angielskich; natura i ludowość w poezji romantycznej; elementy nadprzyrodzone w poezji romantycznej; bohater bajroniczny
OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Williama Blake’a; Robert Burns; Percy Bysshe Shelley; Poeci Jezior: wybrane utwory Williama Wordswortha; Samuel Coleridge: „The Rime of the Ancient Mariner”, John Keats; Lord Byron (fragmenty)
III. EPOKA WIKTORIAŃSKA
ZJAWISKA KULTUROWE: rewolucja przemysłowa; Panowanie królowej Wiktorii; rozwój neogotyku i innych stylów historyzujących; problem kobiet w okresie wiktoriańskim; Imperializm, kolonializm, rosnące podziały społeczne, ruchy emancypacyjne
ZJAWISKA LITERACKIE: powieść historyczna; powieść na granicy pomiędzy romantyzmem a wiktorianizmem; kolonializm i imperializm w literaturze; powieść wiktoriańska; poezja wiktoriańska; prerafaelici; komedia wiktoriańska; powieść detektywistyczna
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Walter Scott: „Ivanhoe” (fragment); Alfred, Lord Tennyson (wybrane wiersze); Elizabeth Barret Browning (wybrane wiersze); Christina Rossetti; Dante Gabriel Rossetti (wybrane wiersze); Lewis Carroll „Alice in Wonderland” (fragmenty); John Ruskin (wybrane utwory); Charles Dickens (wybrane fragmenty powieści), Emily Bronte “Wuthering Heights” (fragmenty); Oscar Wilde „The Importance of Being Earnest”;
IV. LITERATURA AMERYKAŃSKA XIX WIEKU
ZJAWISKA KULTUROWE: niewolnictwo i abolicjonizm; transcendentalizm
ZJAWISKA LITERACKIE: transcendentalizm w literaturze amerykańskiej, powieść amerykańska, mroczny romantyzm, powieść gotycka, horror, poezja amerykańska, realizm i naturalizm w literaturze
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Washington Irving „Rip van Winkle”; Ralph Waldo Emerson „Self-Reliance” (fragmenty); Nathaniel Hawthorne and Herman Melville (fragments); Samuel Langhorne Clemens (fragmenty); Emily Dickinson (wybrane wiersze); Edgar Allan Poe „The Raven” „The Fall of the House of Usher” (fragmenty); Ambrose Bierce (wybrane utwory); Stephen Crane "Red Badge of Courage" (fragmenty)
V. EPOKA EDWARDIAŃSKA I PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA
ZJAWISKA KULTUROWE: Belle Epoque i ruch sufrażystek
ZJAWISKA LITERACKIE: krytyka wiktoriańskiego kolonializmu i imperializmu; poezja wojenna; realizm w dramacie
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Joseph Conrad „Heart of Darkness” (fragmenty); Rudyard Kipling „The Man Who Would Be King” (fragmenty); George Bernard Shaw „Mrs. Warren’s Profession” (fragmenty); E.M. Forster; Rupert Brooke, Siegfried Sassoon, Wilfred Owen, Alan Seeger (wybrane wiersze)
VI. MODERNIZM I POSTMODERNIZM
ZJAWISKA KULTUROWE: kryzys okresu międzywojennego; ruch socjalistyczny
ZJAWISKA LITERACKIE: teatr absurdu; wewnętrzny monolog; imagizm; symbolizm; poetycki impresjonizm; powrót metafizycznego konceptu; fantastyka naukowa; fikcja polityczna;
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: D.H. Lawrence, Thomas S. Eliot, W.H. Auden, W.B. Yeats (wybrane utwory); James Joyce (wybrane fragmenty); George Orwell „1984” (wybrane fragmenty); Samuel Beckett „Waiting for Godot” (wybrane fragmenty)
Nakład Pracy studenta:
- godziny kontaktowe: 30 godz.
- czytanie zadanych materiałów: 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 5 godz.
Suma godzin pracy własnej studenta: 25 godz.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu literaturoznawstwa angielskiego w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1_W01)
- zna podstawową terminologię ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury anglojęzycznej w omawianych okresach literackich (K_W02)
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich oraz współczesnych trendów intrepretacyjnych (K_W04)
- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury angielskiej oraz ówczesny kontekt kulturowy (K_W10)
- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K1_W12)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student
- potrafi adekwatnie czytać i rozumieć dawne i współczesne teksty literackie w języku angielskim (K1_U01)
- umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów oraz samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej oraz (K1_U03)
- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K1_U10)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K1_K01)
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K1_K02)
- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K1_K03)
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K1_K04)
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin końcowy w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.
% punktów z egzaminu a ocena:
0-59%=2 (ndst)
60%-68% = 3.0 (3)
69%-76% = 3.5 (3+)
77%-84% = 4.0 (4)
85%-92% = 4.5 (4+)
93%-98% = 5.0 (5)
99%-100% = 5.0! (5!)
Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu.
Literatura
Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 1. Poznań 2010
Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 2. Poznań, 2011
The Norton Anthology of English Literature, Vols. 1 and 2, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (7th edition)
The Norton Anthology of American literature. Vols. 1 and 2, Nina Baym, (ed.), W.W. Norton and Co, New York (5th edition)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: