Literatura anglojęzycznego obszaru językowego (C) - poz. 1 3200-L2-0LCA1
Celem zajęć jest przedstawienie ogólnej historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do XVII wieku i okresu republiki i restauracji Stuartów włącznie, przedstawienie tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok; omówienie dorobku czołowych pisarzy; analiza i interpretacja wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w danej epoce.
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
I. OKRES STAROANGIELSKI
ZJAWISKA KULTUROWE: ludy preceltyckie; Celtowie; Rzymianie, chrystianizacja wysp, kultura materialna tego okresu (sztuka celtycka; kolonizacja rzymska); kultura i wierzenia ludów germańskich; mieszanie się elementów pogańskich i chrześcijańskich; zniszczenia kraju i szkody w kulturze spowodowane najazdami wikingów; rozkwit kultury pod panowaniem Alfreda Wielkiego; życie codzienne wczesnośredniowiecznej Anglii
ZJAWISKA LITERACKIE: prozodia poezji aliteracyjnej; rewolucja kedmońska; chrześcijańska poezja staroangielska; Cynewulf: pierwszy poeta znany z imienia; kult Krzyża Św.; proza staroangielska
OMAWIANE UTWORY: przedchrześcijańska poezja staroangielska: „Widsith”, „Deor’s Lament”; epos „Beowulf” (fragmenty); Caedmon: „Hymn”; Cynewulf: „Dream of the Rood”; Beda Czcigodny, Alfred Wielki (wybrane fragmenty)
II. OKRES ŚREDNIOANGIELSKI
ZJAWISKA KULTUROWE: najazd Normanów 1066; zmiany kulturowe i językowe wynikające z dominacji francuszczyzny normańskiej; kultura rycerska
ZJAWISKA LITERACKIE: wczesna poezja średnioangielska; liryka miłosna i religijna; narracja alegoryczna; wczesna proza średnioangielska; rozkwit poezji średnioangielskiej; typy narracji w „Canterbury Tales”; romans rycerski; średniowieczna ballada ludowa
OMAWIANE UTWORY: Layamon: „Brut”; „The Pearl” (excerpts); Geoffrey Chaucer: fragmenty prologu do „Canterbury Tales”; wybrana opowieść; „Sir Gawain and the Green Knight”;
III. RENESANS
ZJAWISKA KULTUROWE: dynastia Tudorów; Reformacja; likwidacja klasztorów; rozwój teatru od starożytności do średniowiecza
ZJAWISKA LITERACKIE: rozwój sonetu jako formy lirycznej; misteria, mirakle i moralitety; wczesna tragedia elżbietańska; tragedia zemsty; konstrukcja budynku teatru elżbietańskiego (The Globe); rozwój komedii; tekst sztuki – przedstawienie teatralne – adaptacja filmowa
OMAWIANE UTWORY: sonety Wyatta, Spensera, Shakespeare’a; „Everyman” (fragmenty)
Christopher Marlowe: „Doctor Faustus” (fragmenty); Shakespeare: selected play
IV. BAROK
ZJAWISKA KULTUROWE: dynastia Stuartów; Karol I jako kolekcjoner sztuki; wpływ wielkich odkryć geograficznych i naukowych XVII w. na światopogląd epoki
ZJAWISKA LITERACKIE: pierwsza angielska szkoła poetycka: the Sons of Ben; kawalerowie; poezja metafizyczna
OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Bena Jonsona, Roberta Herricka, Johna Sucklinga, Richarda Lovelace’a; wybrane utwory Johna Donne’a, George’a Herberta, Andrew Marvella
V. OKRES REPUBLIKI I RESTAURACJA
ZJAWISKA KULTUROWE: Purytanizm; Protektorat Cromwella; kultura okresu Restauracji Stuartów; kształtowanie się estetyki oświeceniowej
ZJAWISKA LITERACKIE: epos chrześcijański Johna Miltona; komedia okresu Restauracji; „wiek Drydena” – satyra i esej krytyczny; proza XVII w.
OMAWIANE UTWORY: Milton: „Paradise Lost” (fragmenty), „L’Allegro”, „Il Penseroso” (fragmenty), sonety; John Dryden: „McFlecknoe”, „An Essay on Dramatic Poesy” (fragmenty); John Bunyan: „Pilgrim’s Progress” (fragment);
Nakład Pracy studenta:
- godziny kontaktowe: 30 godz.
- czytanie zadanych materiałów: 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 5 godz.
Suma godzin pracy własnej studenta: 25 godz.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu literaturoznawstwa angielskiego w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1_W01)
- zna podstawową terminologię ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury anglojęzycznej w omawianych okresach literackich (K_W02)
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich oraz współczesnych trendów intrepretacyjnych (K_W04)
- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury angielskiej oraz ówczesny kontekt kulturowy (K_W10)
- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K1_W12)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student
- potrafi adekwatnie czytać i rozumieć dawne i współczesne teksty literackie w języku angielskim (K1_U01)
- umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów oraz samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej oraz (K1_U03)
- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K1_U10)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K1_K01)
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K1_K02)
- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K1_K03)
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K1_K04)
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin końcowy w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.
% punktów z egzaminu a ocena:
0-59%=2 (ndst)
60%-68% = 3.0 (3)
69%-76% = 3.5 (3+)
77%-84% = 4.0 (4)
85%-92% = 4.5 (4+)
93%-98% = 5.0 (5)
99%-100% = 5.0! (5!)
Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu.
Literatura
Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 1. Poznań 2010
Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 2. Poznań, 2011
The Norton Anthology of English Literature, Vols. 1 and 2, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (7th edition)
The Norton Anthology of American literature. Vols. 1 and 2, Nina Baym, (ed.), W.W. Norton and Co, New York (5th edition)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: