Literatura niemieckojęzycznego obszaru językowego (B) - poz.2 3200-L2-0LBN2
Kurs obejmuje najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych autorów i teksty głównych epok i prądów w literaturze niemieckojęzycznej od wieku XIX do współczesności.
Na podstawie wybranych fragmentów najważniejszych tekstów literackich studenci poznają specyfikę poszczególnych epok. Teksty zostały tak dobrane, żeby pokazać charakterystyczne dla danego okresu tematy i problemy (estetykę, prądy filozoficzne, problematykę polityczno-społeczną, itp.), oraz środki formalno-literackie, za pomocą których te problemy są wyrażone. Utwory literackie zostają poddane krytycznej analizie, zarówno pod względem formalno-stylistycznym jak i pod kątem ich osadzenia w kontekście historyczno-kulturowym.
Kurs wspomagany jest różnorodnymi materiałami audiowizualnymi (np. fragmentami filmów, piosenek, nagrań itp.), które przyczyniają się do lepszego rozumienia omawianych tekstów. W ten sposób studenci mają możliwość poznania i zrozumienia najważniejszych kierunków i gatunków literatury niemieckojęzycznej, zarówno pod względem ich „literackości" jak i kontekstu historyczno-kulturowego, widzianych również w perspektywie europejskiej. Na zajęciach rozwijana jest kompetencja adekwatnego czytania tekstu literackiego wszystkich epok (XIX-XXI wiek), studenci są zachęcani do samodzielnego formułowania ocen i wniosków odnośnie omawianych tekstów.
Nakład pracy studenta:
30 godzin – obecność na zajęciach (1 pkt. ECTS)
20 godzin – czytanie i analiza lektur, przygotowanie się do dyskusji na zajęciach (0,75 pkt. ECTS)
10 godzin – przygotowanie do egzaminu (0,25 pkt. ECTS)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać na odległość przy użyciu narzędzi komunikacji zalecanych przez Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu/modułu/kursu student:
Wiedza:
- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury niemieckojęzycznej pomiędzy XIX i XXI wiekiem (K_W01, S_W05, S_W09)
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych epok literackich (K_W02, S_W05, S_W09)
- ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów z epok literatury niemieckojęzycznej pomiędzy XIX i XXI wiekiem (K_W04, S_W09)
- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10)
Umiejętności:
- potrafi adekwatnie czytać i rozumieć teksty literackie w języku niemieckim powstałe pomiędzy XIX i XXI wiekiem (K_U01, S_U01)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury niemieckojęzycznej (K_U03, S_U02, S_U03)
- umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych epok (K_U04, K_05, S_U05)
- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08)
- rozszerzył słownictwo w języku B (K_U10, S_U11)
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04)
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów niemieckojęzycznych oraz Polską (K_K04, S_K06)
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe niemieckojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10)
- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów niemieckojęzycznych (K_K06, S_K10)
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Egzamin pod koniec kursu na podstawie egzaminu pisemnego (np. pytania otwarte, multiple-choice).
Kryteria oceniania (przyjęte zasady punktacji egzaminu):
100% = 5!
90%-99= 5
85-89%= 4,5
80-84%=4
70-79%=3,5
60-69%=3
0-59%=2
Warunkiem zaliczenia kursu jest regularna obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Wymagane jest także regularne przygotowanie się do zajęć. Przy większej liczbie nieusprawiedliwionych nieobecności ustalana jest indywidualnie dodatkowa praca lub skutkują one niezaliczeniem kursu.
Zasady zaliczenia przedmiotu w sesji poprawkowej są taki same jak w sesji głównej.
Literatura
Balzer, B., Mertens, V. (red.), Deutsche Literatur in Schlaglichtern, , Mannheim/Wien/Zürich 1990.
Baumann, B, Oberle, B., Deutsche Literatur in Epochen, München 1985.
Best, Otto; Hans-Jürgen Schmitt (red.): Die deutsche Literatur. Ein Abriss in Text und Darstellung, 16 tomów, Leipzig 2000.
Beutin, Wolfgang i.in. (red.), Deutsche Literaturgeschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart. wyd. 8, Stuttgart 2013.
Curtius, Ernst R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997.
Czarnecka, Mirosława: Historia literatury niemieckiej, Wrocław 2011.
Honsza, Norbert, W blasku epok. Literatura niemiecka od średniowiecza do współczesności, Łódź 2010.
Karolak, Czesław.; Kunicki, Wojciech.; Orłowski, Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2007.
Kaszyński, Stefan., Krótka historia literatury austriackiej, Poznań 2012.
Kluge, Rolf-Dieter; Świderska Małgorzata, Zarys historii literatury i kultury niemieckiej, Łódź 2010.
Kriegleder, Wynfrid: Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich: Menschen - Bücher - Institutionen. wyd. 3. Wien 2018.
Rothmann, Kurt, Kleine Geschichte der deutschen Literatur, Stuttgart 2006.
Schlosser, Horst-Dieter, dtv-Atlas zur deutschen Literatur, München 2002.
Szyrocki, Marian, Dzieje literatury niemieckiej, t. I, t. II, Warszawa 1972.
Wszystkie materiały jak np.: harmonogram kursu, spis literatury i teksty literackie, prezentacje PP są sukcesywnie umieszczane na Moodle lub w udostępnionym przez prowadzącego/ prowadzącą wirtualnym dysku, do którego link studenci otrzymują na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: