Gramatyka opisowa języka niemieckiego (C) - poz.1 3200-L2-0GOCN1
Kurs gramatyki opisowej języka niemieckiego jako języka B (cz. 1 i 2) zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Podejście strukturalne łączy się w nich z podejściem funkcjonalnym.
Główną część całego kursu, który trwa dwa semestry, stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego. Przedmiotem tego przeglądu są:
1. główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe (zwłaszcza grupa czasownikowa, rzeczownikowa i przymiotnikowa, a także słowotwórstwo niemieckie),
2. podstawowe wzorce zdaniowe (na tle struktury predykatowo-argumentowej),
3. funkcje dyskursywne zasadniczych typów zdań głównych (pojęcie ilokucji oraz zasadnicze typy zdań, tj. zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące),
4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi (użycie konektorów zdaniowych, parataksa, hipotaksa),
5. gramatyczne środki służące dystrybucji informacji w zdaniu (temat-remat, elipsa, szyk wyrazów w zdaniu).
Celem kursu jest zapoznanie studentów z niemiecką terminologią gramatyczną oraz dostarczenie im wiedzy na temat gramatyki języka niemieckiego, niezbędnej do uczestnictwa studentów w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku 'lingwistyka stosowana' na WLS. Poza tym celem kursu jest wykształcenie u studentów zdolności do zauważania poprawności i niepoprawności gramatycznej w autentycznym dyskursie oraz dostarczenie im solidnych podstaw do własnych prób opisowania innych cech gramatyki niemieckiej.
Tematyka pierwszej części kursu gramatyki opisowej języka niemieckiego (semestr zimowy) obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu tematu pierwszego (główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe).
1. Części mowy
2. Rzeczownik
3. Słowotwórstwo rzeczownika
4. Rodzajnik
5. Odmian czasownika
6. Czasy, tryby, strona bierna
7. Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
8. Nominalizacja
9. Kolokacje
10. Przymiotnik i jego odmiana
11. Zaimki
12. Partykuły
Nakład pracy studenta:
30 godzin obecność na zajęciach=1ECTS
20 godzin czytanie i analiza lektur
10 godzin wykonywanie prac domowych
30 godzin przygotowanie do egzaminu połówkowego=1ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu całości kursu (część 1 i 2)
WIEDZA
-student zna podstawy niemieckiej terminologii gramatycznej,
-student posiada wiedzę na temat podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego,
UMIEJĘTNOŚCI
-student potrafi wykorzystać tę wiedzę do wyjaśniania poprawności gramatycznej,
-student potrafi przeprowadzić prostą analizę składniową zdania niemieckiego,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
-krytyczna postawa wobec nieudanych konstrukcji gramatycznych.
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności).
Sprawdzian pisemny na zaliczenie semestru zimowego, który obejmuje wiedzę i umiejętności związane z tematem pierwszym (1).
Kryteria oceniania: -100% ocena egzaminacyjna.
Egzamin ocenia się na podstawie stopnia opanowania materiału w teorii i w praktyce.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same jak pierwszego terminu.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Literatura
Admoni W.(1982): Der deutsche Sprachbau. München.
Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache (1998). Mannheim/Wien/Zürich.
Eisenberg P. (2006): Das Wort. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 1. Stuttgart.
Eisenberg P. (2006): Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2. Stuttgart.
Engelen B. (1984): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Vorfragen und Grundlagen. Bd. 1. Baltmannsweiler.
Engelen B. (1986): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Satzglieder und Satzbaupläne. Bd. 2. Baltmannsweiler.
Engel U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung . München.
Engel U. u.a. (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.
Erben J. (1972): Deutsche Grammtik. Ein Abriss. München.
Erben J. (1984): Deutsche Syntax. Eine Einführung. Bern/Frankfurt/New York.
Helbig G., Buscha J. (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.
Heringer J. H. (2001): Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen. Tübingen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: