Gramatyka opisowa języka angielskiego (B) - poz.1 3200-L2-0GOBA1
Kurs zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami oraz głównymi zagadnieniami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Jego punktem wyjścia są wiadomości o gramatyce angielskiej nabyte przez studentów w ramach zajęć poświęconych opanowaniu i doskonaleniu praktycznej znajomości gramatyki języka angielskiego.
W ramach kursu można wyróżnić cztery moduły tematyczne:
• Moduł A. Wstęp do analizy gramatycznej (pojęcie gramatyki, morfologia i składnia, zasady analizy gramatycznej)
• Moduł B. Podstawowe wzorce składniowe
• Moduł C. Pochodne wzorce składniowe
• Moduł D. Przegląd głównych klas wyrazowych i powiązanych grup składniowych (w tym zwłaszcza grupy czasownikowej, rzeczownikowej i przymiotnikowej, jak również konstrukcji o charakterze pośrednim).
Poza modułem A, stanowiącym wprowadzenie do kursu, dopuszczalny jest w ramach kursu dowolny układ modułów i zakresów tematów, jednak pod warunkiem, że moduł B zawsze poprzedza moduł C.
Bardziej szczegółowe zakresy tematów w ramach poszczególnych modułów ustalane są dla poszczególnych cykli i grup.
Szczegółowymi celami kursu są
• zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami gramatyki angielskiej oraz angielską terminologią gramatyczną
• dostarczenia studentom wiedzy na temat głównych zagadnień gramatyki języka angielskiego, niezbędnej dla uczestnictwa studentów w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku ‘lingwistyka stosowana’
• wykształcenie u studentów zdolności do zauważania zjawisk gramatycznych w autentycznym dyskursie, w tym tekstach poddawanych analizie i/lub przekładowi
• dostarczenie studentom solidnych podstaw dla własnych prób opisywania i/lub wyjaśniania innym cech gramatyki angielskiej.
Kurs gramatyki opisowej języka angielskiego jako B obejmuje dwa semestry. Nakład pracy studenta w każdym semestrze obejmuje 60 godzin (2 pkt. ECTS), w tym udział w zajęciach 30 godz., praca własna w trakcie semestru ok. 20 godz. (prace domowe, wyznaczone lektury), przygotowanie do sprawdzianu na zaliczenie semestru ok. 10 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu całości kursu student
wiedza:
• zna podstawowe pojęcia gramatyki angielskiej oraz podstawy angielskiej terminologii gramatycznej
• posiada wiedzę na temat podstawowych cech systemu gramatycznego języka angielskiego (oraz wybranych uwarunkowań pragmatycznych tego systemu), niezbędną dla uczestnictwa w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku ‘lingwistyka stosowana’
umiejętności:
• potrafi wykorzystać wyżej wymienioną wiedzę dla identyfikacji oraz wyjaśniania wybranych problematycznych obszarów gramatyki języka angielskiego
• potrafi przeprowadzić prostą analizę składniową zdania angielskiego opartą na przyswojonej wiedzy
• potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną zdobytą w ramach kursu gramatyki opisowej języka angielskiego dla formułowania problemów badawczych w zakresie lingwistyki stosowanej
Kompetencje społeczne:
• jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie gramatyki opisowej języka angielskiego jako elementu przygotowania naukowego i zawodowego w ramach studiów na kierunku lingwistyka stosowana
• jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie odpowiednich zasad etyki naukowej i zawodowej
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania formułowane są dla poszczególnych cykli i grup
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez UW.
Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z testów cząstkowych (2 testy w semestrze).
Literatura
Literatura zalecana
Podręczniki (alfabetycznie):
• Biber D., Conrad S., Leech G., 2002, Longman Student Grammar of Spoken and Written English, London: Longman.
• Downing A., Locke Ph., 2006, English Grammar. A University Course London: Routledge.
• Greenbaum S., Quirk R., 1990, A Student's Grammar of the English Language, Harlow: Longman.
• Huddleston R., 1988, English Grammar - an Outline, Cambridge: Cambridge University Press.
• Huddleston R., 1984, Introduction to the Grammar of English, Cambridge: Cambridge University Press.
Literatura uzupełniająca
a. gramatyki opisowe języka angielskiego:
• Biber D., Johansson S., Leech G., Conrad S., Finegan E., 1999, Longman Grammar of Spoken and Written English, Harlow: Longman.
• Halliday M.A.K., 1994, An Introduction to Functional Grammar (2nd ed.), London: Edward Arnold.
• Quirk R., Greenbaum S., Leech G., Svartvik J.,1985, A Comprehensive Grammar of the English Language, Harlow: Longman.
b. słowniki gramatyki języka angielskiego:
• Chalker S.,Weiner E., 1994, The Oxford Dictionary of English Grammar, Oxford: Oxford University Press.
• Trask R. L., 2000, The Penguin Dictionary of English Grammar, Harmondsworth: Penguin.
Inne lektury (dla TTS)
• Fromkin, V., Rodman, R., 1993, An Introduction to Language, Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
• Twardzisz, P., 2010, Patterns of English Word-Formation, Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: