Wstęp do nauki o mediach 3200-L1-NS-WNM
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z dyscypliną nauka o mediach/medioznawstwo poprzez przedstawienie jej podstawowej charakterystyki: głównych obszarów badawczych, metod, problemów. Zostaną przedstawione główne terminy i koncepcje, które pozwolą na uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu medioznawstwa i obszarów pokrewnych (komunikacja).
Materiał prezentowany na zajęciach obejmuje następujące zagadnienia:
• Wprowadzenie: media, nauka o mediach/ medioznawstwa a inne dyscypliny naukowe
• Media- definicja. Rozwój mediów, media i protomedia. Oralność, piśmienność, cielesność.
• Media masowe. Media w komunikacji społecznej. Zakres komunikowania społecznego, środki i formy. Modele komunikacji. Fakt medialny. Media, polityka, społeczeństwo, społeczności. Rozwój społeczeństwa informacyjnego.
• Rewolucja cyfrowa - konsekwencje dla komunikowania. Konwergencja. Kolonizacja.
• Twórcy mediów, kiedyś i dziś. Rynek medialny. Regulatorzy.
• Odbiorcy mediów.
• Narracje medialne.
• Media i aktywizm (np. społeczny, kulturowy, polityczny)
• Treść mediów w epoce rozwoju technologicznego - zagrożenia (fake news, postprawda, boty, trolle).
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
metoda oceniania - egzamin
Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Skala ocen:
60%-70% = 3
71%-76% = 3+
77%-83% = 4
84%-89% = 4+
90%-100% = 5
Nakład pracy studenta:
30 h – obecność i aktywność na zajęciach – 1 ECTS
45-60 h – samodzielna praca studenta – 2 ECTS, w tym:
a) 20-30 h – lektura i analiza zadanych tekstów
b) 25-30 h – przygotowanie do egzaminu
Literatura
Wybrana bibliografia
Dzierżyńska-Mielczarek, Jolanta. Rynek mediów w Polsce: zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2018.
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata. Media powszednie: środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
McQuail, Denis, Marta Bucholc, Alina Szulżycka, and Tomasz Goban-Klas. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Michalczyk, Stanisław. Teoria komunikowania masowego: skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.
Mrozowski, Maciej. Przenikanie mediów: ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego. Warszawa: PWN, 2020.
Taylor, Lisa, Andrew Willis, and Marek Król. Medioznawstwo: teksty, instytucje i odbiorcy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: