Modułowy przedmiot fakultatywny: 1600 lat Wenecji w historii i kulturze Europy 3200-L1-MPF3
Kurs obejmuje dzieje Wenecji od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Nastawiony jest na zapoznanie nie tylko z historią, lecz także ze sztuką, architekturą i kulturą miasta: prawdziwego mocarstwa w epoce średniowiecznej, unikalnego w skali światowej ze względu na swoje położenie geograficzne, usytuowanie między lądem i morzem, oraz wyjątkową różnorodność kulturową, powstałą w wyniku setek lat relacji artystycznych, dyplomatycznych i handlowych z krajami Europy oraz Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Wykładowca przybliży słuchaczom postaci podróżników (takich jak Marco Polo), malarzy (np. Tycjana, Tintoretta), muzyków (m.in. Antonia Vivaldiego) i wielu innych wybitnych mieszkańców miasta. Kultura Wenecji to wspólne dziedzictwo europejskie, dlatego historia miasta i Najjaśniejszej Republiki omawiane będą na tle historii krajów europejskich, m.in. Polski.
Oprócz tekstów ukazanych w bibliografii, pomocami naukowymi będą filmy dokumentalne o historii Wenecji i jej bohaterach, mapy, reprodukcje najsłynniejszych dzieł sztuki i zabytków architektury. Oprócz tekstów ukazanych w bibliografii, narzędzia do nauki stanowić będą filmy dokumentalne o historii Wenecji i jej bohaterach, mapy, reprodukcje najsłynniejszych dzieł sztuki i zabytków architektury miasta.
W cyklu 2023L:
Kurs obejmuje dzieje Wenecji od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Nastawiony jest na zapoznanie nie tylko z historią, lecz także ze sztuką, architekturą i kulturą miasta: prawdziwego mocarstwa w epoce średniowiecznej, unikalnego w skali światowej ze względu na swoje położenie geograficzne, usytuowanie między lądem i morzem, oraz wyjątkową różnorodność kulturową, powstałą w wyniku setek lat relacji artystycznych, dyplomatycznych i handlowych z krajami Europy oraz Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Wykładowca przybliży słuchaczom postaci podróżników (takich jak Marco Polo), malarzy (np. Tycjana, Tintoretta), muzyków (m.in. Antonia Vivaldiego) i wielu innych wybitnych mieszkańców miasta. Kultura Wenecji to wspólne dziedzictwo europejskie, dlatego historia miasta i Najjaśniejszej Republiki omawiane będą na tle historii krajów europejskich, m.in. Polski. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: fakultatywne ogólnouniwersyteckie | Ogólnie: fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student nabywa wiedzę w zakresie szeroko pojętej historii kultury Wenecji.
Kryteria oceniania
Konwersatorium polega na interakcji prowadzącego ze studentami. Często zadawane będą teksty do przeczytania na podstawie których toczyć się będą dyskusje.
Kryteria oceniania:
- ocena bieżąca z zajęć – 20%
- ocena na koniec semestru, egzamin ustny.
W przypadku końcowego egzaminu stosuje się skalę od 2 (niedostateczny) do 5 (bardzo dobry)
Literatura
Podstawowa:
Peter Ackroyd, Wenecja: biografia, tłumaczył Tomasz Bieroń, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2015
John Julius Norwich, Historia Wenecji, przełożył Jakub Bartoszewicz, Warszawa, Wydawnictwo Wab, 2015
Uzupełniająca:
Riccardo Calimani, Historia getta weneckiego, przeł. Teresa Jekielowa, Warszawa, Czytelnik, 2002
Ewa Bieńkowska, Co mówią kamienie Wenecji, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, 2002.
Paweł Muratow, Obrazy Włoch: Wenecja, tł. i przypisami opatrzył Paweł Hertz, Warszawa, Fundacja Zeszytów Literackich, 2009.
Jarosław Iwaszkiewicz, Wenecja i inne szkice, Warszawa, Czytelnik, 2008.
Iosif Brodski, Znak Wodny, Kraków, Znak, 1993.
Aleksandra Achtelik, Wenecja mityczna w literaturze polskiej XIX i XX wieku, Katowice, Gnome, 2002.
Krzysztof Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000.
Danuta Quirini-Popławska, Mit czy rzeczywistość późnośredniowiecznej Wenecji? Urbs populosissima, opulentissima, liberalissima, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1997.
n.b.: lista zawiera tylko niektóre podstawowe studia o Wenecji; nie oznacza to, że student będzie musiał się zapoznać ze wszystkimi. Tytuły niezbędne do zaliczenia przedmiotu będą umawiane osobiście z każdym słuchaczem.
W cyklu 2023L:
Podstawowa: John Julius Norwich, Historia Wenecji, przełożył Jakub Bartoszewicz, Warszawa, Wydawnictwo Wab, 2015. Uzupełniająca: Ewa Bieńkowska, Co mówią kamienie Wenecji, Gdańsk, słowo/obraz terytoria, 2002. Paweł Muratow, Obrazy Włoch: Wenecja, tł. i przypisami opatrzył Paweł Hertz, Warszawa, Fundacja Zeszytów Literackich, 2009. Jarosław Iwaszkiewicz, Wenecja i inne szkice, Warszawa, Czytelnik, 2008. Iosif Brodski, Znak Wodny, Kraków, Znak, 1993. Aleksandra Achtelik, Wenecja mityczna w literaturze polskiej XIX i XX wieku, Katowice, Gnome, 2002. Krzysztof Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000. Danuta Quirini-Popławska, Mit czy rzeczywistość późnośredniowiecznej Wenecji? Urbs populosissima, opulentissima, liberalissima, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1997. n.b.: lista zawiera tylko niektóre podstawowe studia o Wenecji; nie oznacza to, że student będzie musiał się zapoznać ze wszystkimi. Tytuły niezbędne do zaliczenia przedmiotu będą umawiane osobiście z każdym słuchaczem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: