Modułowy przedmiot fakultatywny: Zagadnienia dwujęzyczności 3200-L1-MPF1
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań nad dwujęzycznością, wychowaniem dwujęzycznym i nauczaniem dwujęzycznym.
Omawiane są tu następujące tematy: 1. pojęcie "dwujęzyczności"; 2. rodzaje dwujęzyczności; 3. kryteria „oceny” dwujęzyczności i systematyczny pomiar kompetencji dwujęzycznej; 4. wiek jako czynnik w rozwoju dwujęzyczności; 5. dwujęzyczność a rozwój językowy dziecka; 6. dwujęzyczność a rozwój poznawczy (rozwój inteligencji); 7. czynniki psychologiczne i społeczne w rozwoju dwujęzyczności; 8. wychowanie dwujęzyczne w rodzinie i środowisku dwujęzycznym; 9. nauczanie dwujęzyczne i CLIL.
Nakład pracy studenta:
Łączna wartość punktów = 3 ECTS
Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:
Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 1 ECTS
Przygotowanie studium przypadku osoby dwujęzycznej: znalezienie osoby do badania, przygotowanie i przeprowadzenie wywiadu, opracowanie wywiadu – analiza przypadku, przygotowanie pracy pisemnej, podsumowanie wyników analizy – 15h = 1 ECTS
W cyklu 2023L:
Das Curriculum umfasst einen Überblick über theoretische Fragestellungen und Ergebnisse wissenschaftlicher Forschung im Bereich der Bilingualität und bilingualen Erziehung. Studentischer Arbeitsaufwand: |
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
monograficzne
języki obce
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu badań nad dwujęzycznością (K_W01), (K_W04);
zna i rozumie najważniejsze pojęcia i teorie w historii rozwoju badań nad dwujęzycznością oraz najważniejsze aspekty badań nad dwujęzycznością (K_W01), (K_W03);
zna podstawową terminologię z zakresu badań nad dwujęzycznością (K_W02);
ma podstawą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach naukowych w zakresie badań nad dwujęzycznością (K_W06);
zna i rozumie podstawowe metody analizy zjawisk związanych z dwujęzycznością i interpretacji wyników badań nad dwujęzycznością (K_W07);
rozumie obowiązujące zasady ochrony własności intelektualnej (K_W08);
Umiejętności:
posiada umiejętności samodzielnego dalszego rozwoju wiedzy z zakresu zagadnień dwujęzyczności (K_U03);
posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizy przypadku (K_U02);
posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia studium przypadku osoby dwujęzycznej (K_U04), (K_U08).
Kompetencje społeczne:
potrafi nawiązać kontakt z osobą dwujęzyczną w celach badawczych (S_K01);
posiada umiejętność samodzielnego sporządzenia studium przypadku osoby dwujęzycznej, w szczególności przeprowadzenia ukierunkowanego wywiadu z osobą dwujęzyczną (K_K01);
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub opiekuna naukowego zadania (K_K03);
potrafi odpowiednio zaplanować i przeprowadzić działania służące realizacji założonego celu badawczego (K_K03);
charakteryzuje się gotowością do samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności badawczych i wiedzy (S_K01).
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- ocena aktywności,
- ocena pracy pisemnej: studium przypadku.
Kryteria oceniania:
- pod uwagę brana jest obecność studenta na zajęciach i jego aktywność; ocena dokonywana jest w następujący sposób:
1. Jeśli student nie przekroczył dopuszczalnych 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze i aktywnie uczestniczył w zajęciach – otrzymuje ocenę dostateczną;
2. Jeśli student nie przekroczył dopuszczalnych 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, aktywnie uczestniczył w zajęciach oraz podjął próbę sporządzenia studium przypadku osoby dwujęzycznej – otrzymuje ocenę dobrą;
3. Jeśli student nie przekroczył dopuszczalnych 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, aktywnie uczestniczył w zajęciach oraz podjął udaną próbę sporządzenia studium przypadku osoby dwujęzycznej – otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Literatura
(wybór)
Bach G., Niemeier S. (red) (2005), Bilingualer Unterricht. Grundlagen, Methoden, Praxis, Perspektiven, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main.
Baetens Beardsmore H. (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
Bar-Adon A., Leopold W. (red.) (1971), Child Language. A Book of Reading, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Bokus B., Haman M. (red.) (1992), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.
Dakowska M. i Olpińska M. (red.) (2014), Edukacja dwujęzyczna. Teraźniejszość i przyszłość. Studia Naukowe IKSI. Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Ehlich K. (red.) (1996), Kindliche Sprachentwicklung. Konzepte und Empirie, Westdeutscher Verlag, Opladen.
Fletcher P., MacWhinney B.(red.) (1995), The Handbook of Child Language, Backwell Publ., Oxford.
Genesee F. (1987), Learning through Two Languages. Studies of Immersion and Bilingual Education, Newbury House Publishers, Cambridge.
Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Lambert W.E., Tucker R..G. (1972), Bilingual Education of Children. The St. Lambert Experiment, Newbury House Publishers, Rowley, Massachusets.
Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluatig European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.
Olpińska M. (2012), Wychowanie dwujęzyczne, Studia Naukowe IKSi Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Olpińska M. (2013), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i glottodydaktycznych, Studia Naukowe IKSI, Warszawa. https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii
Piaget J. (1969), Nachahmung, Spiel und Traum, Ernst Klett Verlag, Stuttgart.
Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004) Psycholinguistik, Stauffenburg Verlag , Tübingen.
Shugar G.W. (1995), Dyskurs dziecięcy, Wyd. Energeia, Warszawa.
Snow M.S., Brinton D.M. (red.), (1997), The Content-Based Classroom. Perspectives on Integrating Language and Content, Longman , New York.
W cyklu 2023L:
(Auswahl) |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Bewertungsmetoden: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: