Modułowy przedmiot fakultatywny:Pragmatyka 3200-L1-MPF-PRA
Kurs jest wprowadzeniem do pragmatyki. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe pojęcia i najważniejsze tematy w zakresie pragmatyki, począwszy od pojęć takich jak zdanie, wypowiedzenie i sąd logiczny (proposition), poprzez zjawiska takie jak deikcja, presupozycja i wynikanie logiczne (entailment). W trakcie zajęć przedstawione zostają także główne teorie pragmatyczne i współczesne kierunki badawcze (kognitywne ujęcie metafory, teoria aktów mowy, teoria implikatury konwersacyjnej oraz teoria uprzejmości językowej).
Godziny kontaktowe (zajęcia): 30 godzin
Praca własna studenta: 40 godzin (czytanie i analiza tekstów, prace domowe, przygotowanie się do testu końcowego)
W sumie: 70 godzin
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet oraz innych zalecanych przez UW)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
1) K1_W01: student(ka) zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu pragmatyki w systemie nauk, a także rozumie jej specyfikę przedmiotową.
2) K1_W02: student(ka) zna podstawową terminologię z zakresu pragmatyki.
3) K1_W04: student(ka) zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie pragmatyki.
4) K1_W05: student(ka) zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu pragmatyki.
Umiejętności
1) K1_U01: student(ka) potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego.
2) K1_U02: student(ka) posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych w zakresie pragmatyki; potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie pragmatyki.
3) K1_U04: student(ka) posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej.
4) K1_U06: student(ka) posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu pragmatyki.
Kompetencje społeczne:
1) K1_K01: student(ka) jest gotów/gotowa do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów.
2) K1_K02: student(ka) jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie pragmatyki, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych)
Kryteria oceniania
1) obecność (dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności). Każda dodatkowa nieobecność wymaga usprawiedliwienia, np. w postaci zwolnienia lekarskiego. Nieobecność powyżej 50% zajęć skutkuje ich niezaliczeniem.
2) pisemny test końcowy o wartości 100 punktów:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Studentowi przysługuje zaliczenie poprawkowe w sesji. Zaliczenie poprawkowe ma taką samą formę, jak test końcowy przeprowadzony w pierwszym terminie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Huang, Y., 2007, Pragmatics (Oxford Textbooks in Linguistics), Oxford University Press.
Hurford, J., B. Heasley, i M. Smith, 2007 (2nd edn), Semantics: A Coursebook, Cambridge University Press.
Levinson, S., Pragmatics, 1983, Cambridge University Press.
O’Grady, W., J. Archibald, M. Aronoff i J. Rees-Miller, 2009, Contemporary Linguistics: An Introduction, Boston/New York: Bedford/St Martin’s.
Saeed, J.I., 2009, Semantics (Introducing Linguistics), Blackwell Publishing.
Thomas, J., 1995, Meaning in Interaction: An Introduction to Pragmatics. Harlow: Pearson Education.
Yule, G., 1996, Pragmatics, Oxford University Press.
Yule, G. 2004, The Study of Language, Cambridge: Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: