Modułowy przedmiot fakultatywny:Pragmatyka 3200-L1-MPF-PRA
Kurs jest wprowadzeniem do pragmatyki. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe pojęcia i najważniejsze tematy w zakresie pragmatyki, począwszy od pojęć takich jak zdanie, wypowiedzenie i sąd logiczny (proposition), poprzez zjawiska takie jak deikcja, presupozycja i wynikanie logiczne (entailment). W trakcie zajęć przedstawione zostają także główne teorie pragmatyczne i współczesne kierunki badawcze (kognitywne ujęcie metafory, teoria aktów mowy, teoria implikatury konwersacyjnej oraz teoria uprzejmości językowej).
Godziny kontaktowe (zajęcia): 30 godzin
Praca własna studenta: 40 godzin (czytanie i analiza tekstów, prace domowe, przygotowanie się do testu końcowego)
W sumie: 70 godzin
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet oraz innych zalecanych przez UW)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
• W1: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pragmatyki, zorientowaną na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania języka obcego czy przekładu
• W2: student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień i kierunków badawczych w zakresie pragmatyki
• W2: student zna współczesne teorie pragmatyczne i rozumie jak je stosować do analizy danych w zakresie semantyki i pragmatyki
• W3: student zna podstawową terminologię dotyczącą pragmatyki
• W9: student ma świadomość złożoności pojęcia znaczenia i bogactwa relacji znaczeniowych
Umiejętności
• U3: student rozpoznaje podstawowe relacje znaczeniowe na poziomie słów, wyrażeń i zdań;
• U3: student potrafi analizować znaczenia dosłowne i niedosłowne za pomocą różnych teorii i oferowanych przez nie narzędzi.
• U3: student potrafi interpretować różne zjawiska językowe, podchodząc do nich w sposób krytyczny i analityczny
Kompetencje społeczne
• K1: student potrafi zastosować wiedzę zdobytą w trakcie zajęć w sytuacjach komunikacyjnych w życiu codziennym
Kryteria oceniania
1) obecność (dozwolone są dwie nieobecności). Każda ponadlimitowa nieusprawiedliwiona nieobecność oznacza 5 punktów karnych odejmowanych od wyniku testu końcowego
2) test końcowy o wartości 100 punktów:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Huang, Y., 2007, Pragmatics (Oxford Textbooks in Linguistics), Oxford University Press.
Hurford, J., B. Heasley, i M. Smith, 2007 (2nd edn), Semantics: A Coursebook, Cambridge University Press.
Levinson, S., Pragmatics, 1983, Cambridge University Press.
O’Grady, W., J. Archibald, M. Aronoff i J. Rees-Miller, 2009, Contemporary Linguistics: An Introduction, Boston/New York: Bedford/St Martin’s.
Saeed, J.I., 2009, Semantics (Introducing Linguistics), Blackwell Publishing.
Thomas, J., 1995, Meaning in Interaction: An Introduction to Pragmatics. Harlow: Pearson Education.
Yule, G., 1996, Pragmatics, Oxford University Press.
Yule, G. 2004, The Study of Language, Cambridge: Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: