Modułowy przedmiot fakultatywny:Psycholingwistyka 3200-L1-MPF-PLG
Zapoznanie studentów z rozwojem, zakresem badań i dokonaniami psycholingwistyki, interdyscyplinarnej dziedziny zajmującej się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesami ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, oraz ich biologicznymi, neurofizjologicznymi i kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami. Program semestralny obejmuję:
a. powstanie i rozwój psycholingwistyki; definicje; zakres badań; metody badań
b. współczesne uwarunkowania psycholingwistyki; powiązania z filozofią, antropologią, socjologią, programowaniem komputerowym, psychiatrią, retoryką i innymi dziedzinami wiedzy;
c. psycholingwistyka a rozwój wybranych teorii językoznawczych (np. teorii transformacyjno-generatywnej, kognitywnej, neurokognitywnej);
d. biologiczne uwarunkowania języka ludzkiego; poglądy na filogenezę języka; porozumiewanie się ludzi a porozumiewanie się zwierząt;
e. neurofizjologiczne podstawy językowego funkcjonowania człowieka; metody badań neurofizjologicznych; teorie lokalizacyjne i przetwarzania rozproszonego;
f. kulturowo-społeczne uwarunkowania językowego funkcjonowania człowieka; hipoteza relatywizmu językowego;
g. percepcja mowy; aspekty fizyczne, fizjologiczne, neurologiczne, sensoryczne, poznawcze i afektywne percepcji; czynniki wyznaczające spostrzeganie: uwaga, stałość, motywacja, organizacja, nastawienie, uczenie się;
h. produkcja mowy; wytwarzanie dźwięków mowy; modele produkowania mowy;
i. rozwój języka w ontogenezie; uniwersalne fazy akwizycji języka; rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej; kompetencja komunikacyjna a dyskurs;
j. indywidualne różnice w akwizycji języka; zaburzenia w akwizycji języka: fonologiczne, gramatyczne, pragmatyczne;
k. bilingwizm; rodzaje bilingwizmu; podstawowe czynniki warunkujące rodzaj bilingwizmu;
l. uczenie się języka drugiego/obcego; czynniki wpływające na proces uczenia się języka drugiego/obcego; porównanie akwizycji języka pierwszego i drugiego z uczeniem się języka drugiego/obcego;
m. komunikacja werbalna i niewerbalna; cechy uniwersalne i kulturowo specyficzne; społeczne i indywidualne cechy komunikacji werbalnej i niewerbalnej; kłamstwo; komunikacja intra- a interkulturowa;
n. język a tożsamość w odniesieniu do dwu-/wielojęzyczności;
Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- ma wiedzę na temat rozwoju, zakresu badań i dokonań psycholingwistyki jako dziedziny interdyscyplinarnej
- zna i rozumie procesy psychologiczne związane z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesy ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka,
- zna i rozumie ich uwarunkowania biologiczne, neurofizjologiczne i kulturowo-społeczne
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach
Literatura
a. Field, John (2004) PSYCHOLINGUISTICS: THE KEY CONCEPTS. Routledge: London (if available)
b. Fletcher, Paul and Brian Mac Whinney, eds.(1995) THE HANDBOOK OF CHILD LANGUAGE. Blackwell: Oxford
c. Hoffman, Charlotte (1991) AN INTRODUCTION TO BILINGUALISM. Longman: London/New York
d. Kess, Joseph F. (1992) PSYCHOLINGUISTICS. PSYCHOLOGY, LINGUISTICS AND THE STUDY OF NATURAL LANGUAGE. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia
e. Lust, Barbara (2006) CHILD LANGUAGE. ACQUISITION AND GROWTH. Cambridge: CUP
f. Paradis, Michael (2004) A NEUROLINGUISTIC THEORY OF BILINGUALISM. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia
g. O'Grady, William (2005) HOW CHILDREN LEARN LANGUAGE. Cambridge University Press: Cambridge
h. Stilwell Peccei, Jean (2006) CHILD LANGUGAGE. London and New York: Routledge
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: