Modułowy przedmiot fakultatywny:Kultura Skandynawii 3200-L1-MPF-KSK
Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki społecznej i kulturowej w odniesieniu do Skandynawii oraz pozostałych krajów nordyckich.
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;
- historia sztuki i kultury;
- współczesne życie polityczne i gospodarcze;
- współczesna rzeczywistość i problemy społeczne;
- tożsamość narodowa;
- folklor, zwyczaje i obyczaje;
- języki;
Kurs wspomagany jest różnorodnymi materiałami audiowizualnymi (np. fragmentami filmów, programów, debat, piosenek, nagrań), które przyczyniają się do rozwijania wiedzy na temat historii i kultury Skandynawii oraz wprowadzają elementy (inter)kulturowe.
Na zajęciach studenci zachęcani są do wyrażania własnych opinii na podstawie przeczytanych materiałów.
Ponadto, kurs kładzie nacisk pogłębianie wiedzy we własnym zakresie z użyciem nowoczesnych źródeł.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- zna najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury (S_W10);
- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego (K_W03, S_W10);
- ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym Skandynawii (K1_W05, S_W03)
Umiejętności:
- rozpoznaje charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru Skandynawii (K_U05, S_U02)
- prezentuje wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia (K_U06, S_U05, S_U11);
- dokonywać przekrojowych analiz wybranych zagadnień (K_U01);
- wskazywać wydarzenia i postacie współcześnie kontrowersyjne, zajmować własne stanowisko w toczących się na ich temat sporach (K_U05, S_U02);
- charakteryzuje podstawowe zasady współczesnego ustroju krajów Skandynawskich (K_U05, S_U02);
- charakteryzuje podstawowe współczesne problemy społeczne i religijne obszaru Skandynawii (K_U05, S_U02).
- potrafi przygotować wystąpienia ustne (K1_U09, S_U05);
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie, w parach, przyjmując odpowiednie role (funkcje); kierować małym zespołem (np. K_K01, K_K02);
- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań (K_K03);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Skandynawii na rzecz wzajemnego promowania kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K_K06);
- powinien czuć się odpowiedzialny za przekazywaną wiedzę nie tylko dotyczącą języka obcego, ale również aspektów kulturowych i realiów danego obszaru językowego (S_K06);
- potrafi określić priorytety służące realizacji zadań, potrafi gospodarować czasem i realizować określone zadania w wyznaczonych terminach, przestrzega zasad etyki zawodowej (np.: K_K03, S_K03, S_K04)
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między Polską a krajami skandynawskimi (np. K1_K06);
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- dwa pisemne sprawdziany dotyczące omawianych zagadnień; student proszony jest o dokonanie samodzielnej analizy dwóch, wybranych przez wykładowcę problemów z zakresu treści nauczania przedmiotu;
- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur, prac domowych oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych);
Kryteria oceniania:
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- 40% stanowi ocena z egzaminu;
- 60% stanowi ocena z zajęć dydaktycznych, sprawdzianów, prac domowych;
(40% + 60% = 100%)
Sposób wyliczenia oceny:
wynik 0-64% - ocena 2 (ndst);
wynik 65-74% - ocena 3 (dst);
wynik 75-79% - ocena 3,5 (dst +);
wynik 80-85% - ocena 4 (db);
wynik 86-91% - ocena 4,5 (db+);
wynik 92-100% - ocena 5 (db);
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami
1. Nieobecności – dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze
2. Nieprzygotowania – student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić do 2 nieprzygotowań w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.).
3. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Literatura
Ciesielski Z., Dzieje kultury skandynawskiej. Tom I. Od pradziejów do Oświecenia, Gdańsk, 2016
Ciesielski Z., Dzieje kultury skandynawskiej. Tom II. Od Romantyzmu do końca XX wieku, Gdańsk, 2016
Dymiel-Trzebiatowska H., Skibińska M., Historia - Społeczeństwo - Kultura, Gdańsk, 2017
Kingsley, P., Duńczycy Patent na szczęście, Warszawa 2017
Michalski M., Wasilewski M., 81:1 Opowieści z Wysp Owczych, Warszawa, 2019
Sandemose, A., Uciekinier przecina swój ślad, Warszawa, 2019
Szpak A., Bezpieczeństwo ludzkie ludów tubylczych w Arktyce na przykładzie Samów, Toruń, 2018
Tubylewicz K., Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, Warszawa, 2017
Wiśniewska, I., Lud. Z grenlandzkiej wyspy.
Witoszek N., Najlepszy kraj na świecie. Pamflet, Warszawa, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: