Modułowy przedmiot fakultatywny:Język, media i społeczeństwo 3200-L1-MPF-JMS
Celem kursu jest przedstawienie i analiza dynamicznych relacji między językiem, społeczeństwem i współczesnymi mediami. Podczas zajęć są omawiane aktualne wydarzenia na świecie, na podstawie wybranych anglojęzycznych tekstów medialnych ich dotyczących. Ćwiczenia analityczne pozwalają studentom odkryć, w jaki sposób wybór określonych strategii narracyjnych i środków językowych przez autorów tekstów pochodzących z różnych źródeł ukazuje to samo wydarzenie z odmiennych perspektyw politycznych, ideologicznych, światopoglądowych i in. W części wykładowej są prezentowane wybrane podstawowe narzędzia analizy komunikatów medialnych, nie tylko na poziomie języka, ale również obrazu, które następnie są stosowane w zadaniach. Kurs uczy studentów krytycznie interpretować teksty medialne oraz odnosić je do szerszych procesów społecznych, oraz pozwala zrozumieć, w jaki sposób język mediów odzwierciedla i wpływa na współczesne życie publiczne.
Nakład pracy studenta (3 ECTS):
godziny kontaktowe (zajęcia): 30 godzin
lektura zadanych tekstów (literatura przedmiotu i teksty medialne): 30 godzin
prace domowe w trakcie semestru i przygotowanie do zaliczenia (analiza pisemna wybranego tekstu na ostatnich zajęciach): 30 godzin
razem: 90 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent
K1_W01 ma wiedzę na temat analizy dyskursu mediów i jej przedmiotu;
K1_W02 zna podstawową terminologię z zakresu analizy dyskursu mediów;
K1_W04 zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie analizy dyskursu mediów;
K1_W05 zna i rozumie specyfikę współczesnych teorii i metodologii analizy dyskursu mediów.
Umiejętności: absolwent
K1_U01 potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty medialne w języku angielskim;
K1_U02 posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizy dyskursu mediów, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać wybrane narzędzia badawcze tej dyscypliny; potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie tej dziedziny;
K1_U03 potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować przemiany społeczno-historyczne zachodzące na świecie;
K1_U04 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku angielskim;
K1_U06 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku angielskim z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu analizy dyskursu mediów;
K1_U11 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu analizy dyskursu mediów, kierując się wskazówkami nauczyciela;
K1_U12 potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych.
Kompetencje społeczne: absolwent
K1_K02 jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w analizy dyskursu mediów, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych).
Kryteria oceniania
Metody:
obecność na zajęciach i aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji i zadania wykonywane na zajęciach), znajomość treści wskazanych tekstów, pisemne zadania domowe, test końcowy (analiza tekstu medialnego według wybranego modelu/narzędzie prezentowanego na zajęciach)
Kryteria oceny:
Ocena końcowa stanowi wypadkową oceny aktywności na zajęciach, ocen pisemnych prac domowych i oceny z testu końcowego.
Waga kryteriów oceny:
aktywność na zajęciach: 40%
pisemne prace domowe: 30%
ocena z testu końcowego: 30%
Wynik a ocena końcowa:
>96% - 100% - 5!
>92% - 96% - 5
>85% - 92% - 4,5
>76% - 84% - 4
> 68% - 76% - 3,5
> 60% - 68% - 3
do 60% włącznie – 2
Warunki zaliczenia przedmiotu w I i II terminie są jednakowe, z zastrzeżeniem warunków zaliczenia przy większej niż dopuszczalna liczbie nieobecności (poniżej).
Nieobecności
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student(ka) ma więcej niż dwie nieobecności nieusprawiedliwione, musi ustalić z prowadzącym zajęcia wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był(a) nieobecny/nieobecna, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Liczba nieobecności przekraczająca 50% zajęć uniemożliwia uzyskanie zakładanych efektów uczenia się i stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
Narzędzia generatywnej AI:
Obowiązują ogólne zasady określone w uchwale nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
Szczegółowe zasady korzystania z narzędzi generatywnej AI określi prowadzący w materiałach kursowych na platformie Kampus udostępnionych przed pierwszymi zajęciami.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bednarek, M. i H. Caple (2012) "Language in the news", rozdział 4 w News discourse, London & New York: Continuum, 84-110.
O'Keeffe, A. (2006) "Review of methodologies for analysing media discourse", rozdział 3 w Investigating Media Discourse, London & New York: Routledge, 32-61.
Richardson, J. E. (2007) "Analysing Texts: Some Concepts and Tools of Linguistic Analysis", rozdział 3 w Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis, Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan, 46-74.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: